Vaikuttavuuden arvioinnilla työelämää palvelevaa koulutusta : Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen (ylempi AMK) koulutusohjelman vaikuttavuuden arviointi
Lyyra, Eija; Pendolin, Katja (2014)
Lyyra, Eija
Pendolin, Katja
Lahden ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402112219
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402112219
Tiivistelmä
Kehittämishankkeen tarkoituksena oli tuoda esiin mahdollisuuksia kehittää Lahden ammattikorkeakoulun ja työelämän välistä yhteistyötä sekä parantaa Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen (ylempi AMK) tutkinnon tunnettavuutta. Kehittämishankkeen tavoitteena oli tuottaa tietoa Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutusohjelman tiimille. Vaikuttavuuden arvioinnin kautta tuotettiin tietoa koulutuksen kehittämistarpeista ja konkreettisista toiveista koulutuksen sisällön parantamiseksi. Arvioinnilla selvitettiin myös koulutuksen merkitystä sen käyneiden henkilöiden ammatilliseen urakehitykseen.
Kehittämishankkeessa menetelmänä oli vaikuttavuuden arviointi, joka toteutettiin Kirkpatrickin & Kirkpatrickin (2006) koulutuksen vaikuttavuuden arvioinnin mal-lia soveltaen. Hankkeen kohderyhmä muodostui Lahden ammattikorkeakoulun Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen (ylempi AMK) koulutusohjelmasta valmistuneista henkilöistä. Aineisto kerättiin kyselytutkimuksella kevään 2013 aikana. Kyselyn vastausprosentiksi muodostui 61.
Kehittämishankkeen tuloksien mukaan Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen (ylempi AMK) koulutusohjelmalla on vaikutusta sen käyneiden henkilöiden osaamisen kehittymiseen sekä ammatilliseen urakehitykseen. Vastaajat kokivat osaamisen lisääntyneen koulutusohjelman opetussisältöjen mukaisilla johtamistyön osa-alueilla. Koulutus nosti osaamisen Kansallisen tutkintojen viitekehyksen (NQF) tasolle seitsemän.
Tulosten mukaan tutkinnon tunnettavuus ja osaamisen siirtyminen työelämään vaatii vielä kehittämistä. Yhteistyö korkeakoulun ja paikallisten organisaatioiden välillä on tarpeellista näiden asioiden kehittämiseksi tulevaisuudessa.
Kehittämishankkeessa menetelmänä oli vaikuttavuuden arviointi, joka toteutettiin Kirkpatrickin & Kirkpatrickin (2006) koulutuksen vaikuttavuuden arvioinnin mal-lia soveltaen. Hankkeen kohderyhmä muodostui Lahden ammattikorkeakoulun Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen (ylempi AMK) koulutusohjelmasta valmistuneista henkilöistä. Aineisto kerättiin kyselytutkimuksella kevään 2013 aikana. Kyselyn vastausprosentiksi muodostui 61.
Kehittämishankkeen tuloksien mukaan Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen (ylempi AMK) koulutusohjelmalla on vaikutusta sen käyneiden henkilöiden osaamisen kehittymiseen sekä ammatilliseen urakehitykseen. Vastaajat kokivat osaamisen lisääntyneen koulutusohjelman opetussisältöjen mukaisilla johtamistyön osa-alueilla. Koulutus nosti osaamisen Kansallisen tutkintojen viitekehyksen (NQF) tasolle seitsemän.
Tulosten mukaan tutkinnon tunnettavuus ja osaamisen siirtyminen työelämään vaatii vielä kehittämistä. Yhteistyö korkeakoulun ja paikallisten organisaatioiden välillä on tarpeellista näiden asioiden kehittämiseksi tulevaisuudessa.