Asiakastyytyväisyysanalyysi ja brändin kehittämissuunnitelma Verlan tehdasmuseolle
Viitanen, Pinja (2014)
Viitanen, Pinja
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402202489
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402202489
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä analysoidaan Verlan tehdasmuseon asiakaskuntaa ja sitä, millaisia mielipiteitä sillä on Verlasta ja sen palveluista. Analyysi tehtiin kyselyn pohjalta, joka teetettiin Verlassa kesällä 2013 tehdasmuseokierrosten yhteydessä. Kyselyssä selvitettiin muun muassa perusjakaumien (sukupuoli, ikä, asuinpaikkakunta jne.) lisäksi käyntien lukumäärä, mitä palveluita vastaaja käytti ja vastaajien yleistä mielipidettä Verlan palveluiden laadusta. Kyselyssä selvitettiin myös muita muuttujia, kuten esimerkiksi sitä, millaisella kokoonpanolla vastaaja oli vierailulla Verlassa sekä käynnin syy. Vastauksia saatiin yhteensä 66. Tutkimuksessa käytetty kyselylomake laadittiin kolmannen osapuolen toimesta
Kyselystä selvisi, että valtaosa vastaajista oli naisia, 46–65-vuotiaita, ansiotyössä ja he asuivat Uudellamaalla. Lisäksi vastaukset osoittivat, että Verlan asiakkaat ovat keskimäärin melko tyytyväisiä palveluun, ja jotkut heistä olivat valmiita vierailemaan Verlassa uudelleen. Ristiintaulukointi ei tuottanut suuria muutoksia vastausten laatuun.
Lisäksi tässä opinnäytetyössä laadittiin brändin kehittämissuunnitelma Verlalle teetetyn kyselyn tulosten pohjalta. Kehityssuunnitelman laatiminen perustuu 4D-brändimalliin, joka pitää sisällään muun muassa toiminnallisen, sosiaalisen, psykologisen ja eettisen ulottuvuuden. Brändin kehittämissuunnitelman tavoitteena olisi lisätä Verlan tunnettuutta ja mahdollisesti myös asiakastyytyväisyyttä.
Verlan tehdasmuseo on nähtävyyskohde, joka sijaitsee Verlankosken äärellä Pohjois-Kymenlaaksossa. Se on aloittanut toimintansa vuonna 1972, ja Unescon maailmanperintökohteeksi se pääsi vuonna 1996.
Kyselystä selvisi, että valtaosa vastaajista oli naisia, 46–65-vuotiaita, ansiotyössä ja he asuivat Uudellamaalla. Lisäksi vastaukset osoittivat, että Verlan asiakkaat ovat keskimäärin melko tyytyväisiä palveluun, ja jotkut heistä olivat valmiita vierailemaan Verlassa uudelleen. Ristiintaulukointi ei tuottanut suuria muutoksia vastausten laatuun.
Lisäksi tässä opinnäytetyössä laadittiin brändin kehittämissuunnitelma Verlalle teetetyn kyselyn tulosten pohjalta. Kehityssuunnitelman laatiminen perustuu 4D-brändimalliin, joka pitää sisällään muun muassa toiminnallisen, sosiaalisen, psykologisen ja eettisen ulottuvuuden. Brändin kehittämissuunnitelman tavoitteena olisi lisätä Verlan tunnettuutta ja mahdollisesti myös asiakastyytyväisyyttä.
Verlan tehdasmuseo on nähtävyyskohde, joka sijaitsee Verlankosken äärellä Pohjois-Kymenlaaksossa. Se on aloittanut toimintansa vuonna 1972, ja Unescon maailmanperintökohteeksi se pääsi vuonna 1996.