Koulutus lasten ensiavusta päiväkodin henkilökunnalle
Ingalsuo, Saija-Maria; Ahokannas, Sanna; Tuikkanen, Tuulia (2014)
Ingalsuo, Saija-Maria
Ahokannas, Sanna
Tuikkanen, Tuulia
Lahden ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402202485
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402202485
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä kartoitus Kanervan päiväkodin henkilökunnan ensiapuvalmiuksista ja järjestää sen perusteella heille ensiapukoulutustilaisuus. Kartoitus tehtiin kyselynä toukokuussa 2013 ja siihen vastasi 13 työntekijää. Opinnäytetyön tarkoituksena oli koulutustilaisuuden kautta kehittää päiväkodin henkilöstön ensiapuvalmiuksia ja siten muodostaa turvallisempi kasvuympäristö lapsille. Koulutusmateriaalia voi tulevaisuudessa hyödyntää myös uusien työntekijöiden perehdytyksessä.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena ja siihen kuului kolme koulutustilaisuutta. Koulutustilaisuudet suunniteltiin henkilökunnalle tehdyn kyselyn perusteella vastaamaan päiväkodin tarpeita. Koulutustilaisuudet toteutettiin syyskuussa vuorovaikutuksellisina keskusteluina ja käytännön harjoituksina. Jokaisena kolmena päivänä käytiin läpi sama koulutusmateriaali päiväkodin eri työntekijöiden kesken. Ryhmiin osallistui 5 – 7 henkilöä kerrallaan ja tilaisuudet kestivät 1,5 – 2 tuntia.
Koulutustilaisuuden arviointi toteutettiin palautelomakkeen avulla, joka kerättiin koulutustilaisuuksia seuranneella viikolla. Palautekyselyyn vastasi yhteensä 12 henkilöä. Pääosin koulutus koettiin hyödyllisenä ja se vastasi henkilökunnan toiveita. Koulutustilaisuuksiin osallistuneiden kehittämisehdotuksina oli, että koulutustilaisuuksiin käytettäisiin enemmän aikaa ja että niitä järjestettäisiin säännöllisesti tulevaisuudessakin.
Jatkossa tutkimuksen kohteena voisi olla henkilökunnan ensiapuosaamisen kehittyminen koulutuksen pohjalta, koulutusmateriaalin hyödynnettävyys uusien työntekijöiden perehdyttämiseen ja lasten turvallisuuden tunteen lisääntyminen päiväkodissa.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena ja siihen kuului kolme koulutustilaisuutta. Koulutustilaisuudet suunniteltiin henkilökunnalle tehdyn kyselyn perusteella vastaamaan päiväkodin tarpeita. Koulutustilaisuudet toteutettiin syyskuussa vuorovaikutuksellisina keskusteluina ja käytännön harjoituksina. Jokaisena kolmena päivänä käytiin läpi sama koulutusmateriaali päiväkodin eri työntekijöiden kesken. Ryhmiin osallistui 5 – 7 henkilöä kerrallaan ja tilaisuudet kestivät 1,5 – 2 tuntia.
Koulutustilaisuuden arviointi toteutettiin palautelomakkeen avulla, joka kerättiin koulutustilaisuuksia seuranneella viikolla. Palautekyselyyn vastasi yhteensä 12 henkilöä. Pääosin koulutus koettiin hyödyllisenä ja se vastasi henkilökunnan toiveita. Koulutustilaisuuksiin osallistuneiden kehittämisehdotuksina oli, että koulutustilaisuuksiin käytettäisiin enemmän aikaa ja että niitä järjestettäisiin säännöllisesti tulevaisuudessakin.
Jatkossa tutkimuksen kohteena voisi olla henkilökunnan ensiapuosaamisen kehittyminen koulutuksen pohjalta, koulutusmateriaalin hyödynnettävyys uusien työntekijöiden perehdyttämiseen ja lasten turvallisuuden tunteen lisääntyminen päiväkodissa.