Sisustusarkkitehtitoimiston uusi liiketoimintamalli
Halla, Susanna (2014)
Halla, Susanna
Lahden ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402202511
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402202511
Tiivistelmä
Sisustusarkkitehtitoimisto Hallaus Oy tuottaa asiakkailleen korjausrakentamisen kokonaisratkaisuja yhdessä paikallisen yhteistyöverkostonsa kanssa. Opinnäytetyön tehtävänä on kehittää yritykselle uusi asiakaskeskeinen liiketoimintamalli. Mallin kriittisiksi menestystekijöiksi on määritelty verkoston oikeudenmukainen ansaintalogiikka, asiakasymmärryksen lisääminen ja jatkuva uusien palvelukonseptien kehittäminen. Liiketoimintamallille on asetettu sekä yrityksen liiketoimintaa ja sen strategiaa kuvaavia, että yritysryhmän brändin rakentamista edistäviä tehtäviä. Liiketoimintamallille on lisäksi määritelty sen toimivuutta arvioivat mittarit. Malli on laadittu lean canvas-taulukon muotoon.
Tutkimuksen teoreettisessa osuudessa analysoidaan liiketoimintamallin olemusta, asiakasymmärryksen kasvattamisen merkitystä palveluyritykselle sekä aineettoman pääoman, erityisesti verkostosuhteiden ja brändin hyödyntämismahdollisuuksia kasvuyrityksen kehittämisessä. Viitekehyksenä käytetään lean-metodologiaa ja palvelumuotoilun menetelmiä. Opinnäytetyön tutkimuskysymys on: Mitkä ovat asiakaskeskeisen liiketoimintamallin kriittiset menestystekijät sisustusarkkitehtitoimistossa? Tästä seuraava alakysymys on: Millaisilla mittareilla liiketoimintamallin toimivuutta voidaan arvioida? Tiedonhankintamenetelminä on käytetty Sisustusarkkitehdit SIO Ry:n jäsenistölle tehtyä kyselyä sekä puolistrukturoitua haastattelua Hallaus Oy:n yhteistyöverkoston seitsemälle jäsenelle.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että toimialarajat ylittävän liiketoimintamallin kehittämisessä yhteistyöverkoston ansaintalogiikka ja asiakasymmärryksen lisääminen ovat keskeisiä. Tärkeimmäksi kriittiseksi menestystekijäksi osoittautui kuitenkin uusien palvelukonseptien kehittäminen ja tuotteistaminen. Menestystekijöiden toimivuuden mittareita ovat asiakaskokemuksen laadun, suositteluhalukkuuden, kassavirran ja yrityksen kannattavuuden seuraaminen.
Jatkotutkimusaiheita ovat yrityksen sähköisen tietohallintajärjestelmän ja laatukäsikirjan kehittäminen. Näistä voitaisiin tulevaisuudessa jalostaa yritykselle myytävä tuote. Verkostoyhteistyön osalta mahdollista olisi myös muodostaa oma juridinen yksikkö, asumisen palveluja tarjoava, täysin uudentyyppinen palveluyritys.
Tutkimuksen teoreettisessa osuudessa analysoidaan liiketoimintamallin olemusta, asiakasymmärryksen kasvattamisen merkitystä palveluyritykselle sekä aineettoman pääoman, erityisesti verkostosuhteiden ja brändin hyödyntämismahdollisuuksia kasvuyrityksen kehittämisessä. Viitekehyksenä käytetään lean-metodologiaa ja palvelumuotoilun menetelmiä. Opinnäytetyön tutkimuskysymys on: Mitkä ovat asiakaskeskeisen liiketoimintamallin kriittiset menestystekijät sisustusarkkitehtitoimistossa? Tästä seuraava alakysymys on: Millaisilla mittareilla liiketoimintamallin toimivuutta voidaan arvioida? Tiedonhankintamenetelminä on käytetty Sisustusarkkitehdit SIO Ry:n jäsenistölle tehtyä kyselyä sekä puolistrukturoitua haastattelua Hallaus Oy:n yhteistyöverkoston seitsemälle jäsenelle.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että toimialarajat ylittävän liiketoimintamallin kehittämisessä yhteistyöverkoston ansaintalogiikka ja asiakasymmärryksen lisääminen ovat keskeisiä. Tärkeimmäksi kriittiseksi menestystekijäksi osoittautui kuitenkin uusien palvelukonseptien kehittäminen ja tuotteistaminen. Menestystekijöiden toimivuuden mittareita ovat asiakaskokemuksen laadun, suositteluhalukkuuden, kassavirran ja yrityksen kannattavuuden seuraaminen.
Jatkotutkimusaiheita ovat yrityksen sähköisen tietohallintajärjestelmän ja laatukäsikirjan kehittäminen. Näistä voitaisiin tulevaisuudessa jalostaa yritykselle myytävä tuote. Verkostoyhteistyön osalta mahdollista olisi myös muodostaa oma juridinen yksikkö, asumisen palveluja tarjoava, täysin uudentyyppinen palveluyritys.