Selvitys laivan operoinnin turvallisuuden osaamistarpeesta
Putkonen, Ville (2014)
Putkonen, Ville
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402252656
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402252656
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty osana merenkulun turvallisuuden parantamiseen pyrkivää CAFE-hanketta. Työn tavoitteena oli selvittää operatiiviseen turvallisuuteen liittyvää osaamis- ja koulutustarvetta sekä sitä miten operatiivinen turvallisuus terminä tunnetaan. Termi operatiivinen turvallisuus on määritelty tutkimuksessa sen oletetun vähäisen tunnettavuuden vuoksi.
Termin määrittelyn pohjana käytettiin aikaisempia aiheeseen liittyviä tutkimuksia ja muita teoksia. Niiden ja työssä esitetyn termin määrittelyn pohjalta laadittiin kyselylomake työn tavoitteiden selvittämiseksi.
Kyselylomake suunnattiin suomalaisten alusten kansi- ja konepäällystölle ja toimitettiin suomalaisten varustamoiden aluksille turvallisuuspäälliköiden kautta. Kyselyyn vastattiin sähköisesti ja vastauksia saatiin kaksikymmentä kappaletta seitsemän eri varustamon aluksilta. Kyselyn pohjalta kerättiin tietoa, jonka pohjalta vastattiin tutkimusongelmiin ja löydettiin osaamisen ja koulutuksen ongelmakohtia. Tärkeimmät lisäkoulutusta vaativat asiat liittyivät inhimilliseen tekijään ja työergonomiaan. Näistä aiheista vastaajat myös ilmoittivat itse haluavansa lisätietoa.
Termin määrittelyn pohjana käytettiin aikaisempia aiheeseen liittyviä tutkimuksia ja muita teoksia. Niiden ja työssä esitetyn termin määrittelyn pohjalta laadittiin kyselylomake työn tavoitteiden selvittämiseksi.
Kyselylomake suunnattiin suomalaisten alusten kansi- ja konepäällystölle ja toimitettiin suomalaisten varustamoiden aluksille turvallisuuspäälliköiden kautta. Kyselyyn vastattiin sähköisesti ja vastauksia saatiin kaksikymmentä kappaletta seitsemän eri varustamon aluksilta. Kyselyn pohjalta kerättiin tietoa, jonka pohjalta vastattiin tutkimusongelmiin ja löydettiin osaamisen ja koulutuksen ongelmakohtia. Tärkeimmät lisäkoulutusta vaativat asiat liittyivät inhimilliseen tekijään ja työergonomiaan. Näistä aiheista vastaajat myös ilmoittivat itse haluavansa lisätietoa.