Lasten stressin esiintyminen päiväkodissa henkilöstön havainnoimana ja kokemana
Poutiainen, Nina; Laine, Eija (2014)
Poutiainen, Nina
Laine, Eija
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402182397
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402182397
Tiivistelmä
Laine, Eija & Poutiainen, Nina. Lasten stressin esiintyminen päiväkodissa henkilöstön havainnoimana ja kokemana. Pieksämäki, kevät 2014, sivumäärä 79 s, 6 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu. Sosiaalialan koulutusohjelma, lapsi- ja perhetyön suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan kelpoisuus.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää päiväkodin henkilöstön näkemyksiä ja kokemuksia lasten kokemasta stressistä päiväkodissa. Tavoitteena oli saada selville, mitkä tekijät aiheuttavat lapselle stressiä, miten lasten stressi näkyy päiväkodissa sekä muuttuuko lapsen käytös päiväkotipäivän aikana. Toisena tavoitteena oli selvittää työntekijöiden kokemuksia oman työstressinsä välittymisestä lapsiin, sekä sitä, mitkä asiat heille aiheuttavat stressiä ja miten sitä voitaisiin ennaltaehkäistä tai vähentää. Yhteistyökumppaneina opinnäytetyössä toimivat Varkauden Kankunharjun ja Taulumäen päiväkodit sekä Haikalan, Syrjälän ja Tähkärinteen päiväkodit Nurmijärvellä. Teoriataustassa tarkastellaan lapsen kehitystä ja stressin vaikutusta siihen, lasten stressiä ja siihen liittyviä tekijöitä, työstressiin liittyviä tekijöitä ja työstressistä selviytymistä sekä stressin ilmenemistä päivähoidossa.
Selvityksessä käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä sekä kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Aineisto kerättiin kyselylomakkeen avulla, joka koostui strukturoiduista ja avoimista kysymyksistä. Se toteutettiin sähköisenä Webropol-kyselynä ja lähetettiin 108 päiväkodin työntekijälle. Siihen vastasi 54 (n=54), joten vastausprosentti oli tasan 50. Kvantitatiivisen aineiston vastaukset analysoitiin Webropol-ohjelman avulla ja kvalitatiivisen aineiston analysointiin käytettiin sisällönanalyysia.
Selvityksen keskeinen tulos oli se, että henkilöstö havaitsee lasten stressiä päiväkodissa. Lasten stressi näkyy eniten käyttäytymisen muutoksina, kuten levottomuutena ja keskittymisvaikeuksina, ja siihen vaikuttavat monet tekijät, merkittävimpinä kuitenkin suuret ryhmäkoot ja henkilökunnan riittämättömyys. Henkilöstön mukaan heidän työstressinsä välittyy lapsiin jonkin verran. Vastausten perusteella työstressiin liittyvät henkilökunnan vähyys ja vaihtuvat sijaiset. Työstressin ennaltaehkäisemisessä ja vähentämisessä merkittävä osuus on tiimityöllä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää päiväkodin henkilöstön näkemyksiä ja kokemuksia lasten kokemasta stressistä päiväkodissa. Tavoitteena oli saada selville, mitkä tekijät aiheuttavat lapselle stressiä, miten lasten stressi näkyy päiväkodissa sekä muuttuuko lapsen käytös päiväkotipäivän aikana. Toisena tavoitteena oli selvittää työntekijöiden kokemuksia oman työstressinsä välittymisestä lapsiin, sekä sitä, mitkä asiat heille aiheuttavat stressiä ja miten sitä voitaisiin ennaltaehkäistä tai vähentää. Yhteistyökumppaneina opinnäytetyössä toimivat Varkauden Kankunharjun ja Taulumäen päiväkodit sekä Haikalan, Syrjälän ja Tähkärinteen päiväkodit Nurmijärvellä. Teoriataustassa tarkastellaan lapsen kehitystä ja stressin vaikutusta siihen, lasten stressiä ja siihen liittyviä tekijöitä, työstressiin liittyviä tekijöitä ja työstressistä selviytymistä sekä stressin ilmenemistä päivähoidossa.
Selvityksessä käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä sekä kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Aineisto kerättiin kyselylomakkeen avulla, joka koostui strukturoiduista ja avoimista kysymyksistä. Se toteutettiin sähköisenä Webropol-kyselynä ja lähetettiin 108 päiväkodin työntekijälle. Siihen vastasi 54 (n=54), joten vastausprosentti oli tasan 50. Kvantitatiivisen aineiston vastaukset analysoitiin Webropol-ohjelman avulla ja kvalitatiivisen aineiston analysointiin käytettiin sisällönanalyysia.
Selvityksen keskeinen tulos oli se, että henkilöstö havaitsee lasten stressiä päiväkodissa. Lasten stressi näkyy eniten käyttäytymisen muutoksina, kuten levottomuutena ja keskittymisvaikeuksina, ja siihen vaikuttavat monet tekijät, merkittävimpinä kuitenkin suuret ryhmäkoot ja henkilökunnan riittämättömyys. Henkilöstön mukaan heidän työstressinsä välittyy lapsiin jonkin verran. Vastausten perusteella työstressiin liittyvät henkilökunnan vähyys ja vaihtuvat sijaiset. Työstressin ennaltaehkäisemisessä ja vähentämisessä merkittävä osuus on tiimityöllä.