Näytä suppeat kuvailutiedot

Lasten stressin esiintyminen päiväkodissa henkilöstön havainnoimana ja kokemana

Poutiainen, Nina; Laine, Eija (2014)

dc.contributor.authorPoutiainen, Nina
dc.contributor.authorLaine, Eija
dc.date.accessioned2014-02-26T11:22:07Z
dc.date.available2014-02-26T11:22:07Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.uriURN:NBN:fi:amk-201402182397
dc.identifier.urihttp://www.theseus.fi/handle/10024/70897
dc.description.abstractLaine, Eija & Poutiainen, Nina. Lasten stressin esiintyminen päiväkodissa henkilöstön havainnoimana ja kokemana. Pieksämäki, kevät 2014, sivumäärä 79 s, 6 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu. Sosiaalialan koulutusohjelma, lapsi- ja perhetyön suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan kelpoisuus. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää päiväkodin henkilöstön näkemyksiä ja kokemuksia lasten kokemasta stressistä päiväkodissa. Tavoitteena oli saada selville, mitkä tekijät aiheuttavat lapselle stressiä, miten lasten stressi näkyy päiväkodissa sekä muuttuuko lapsen käytös päiväkotipäivän aikana. Toisena tavoitteena oli selvittää työntekijöiden kokemuksia oman työstressinsä välittymisestä lapsiin, sekä sitä, mitkä asiat heille aiheuttavat stressiä ja miten sitä voitaisiin ennaltaehkäistä tai vähentää. Yhteistyökumppaneina opinnäytetyössä toimivat Varkauden Kankunharjun ja Taulumäen päiväkodit sekä Haikalan, Syrjälän ja Tähkärinteen päiväkodit Nurmijärvellä. Teoriataustassa tarkastellaan lapsen kehitystä ja stressin vaikutusta siihen, lasten stressiä ja siihen liittyviä tekijöitä, työstressiin liittyviä tekijöitä ja työstressistä selviytymistä sekä stressin ilmenemistä päivähoidossa. Selvityksessä käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä sekä kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Aineisto kerättiin kyselylomakkeen avulla, joka koostui strukturoiduista ja avoimista kysymyksistä. Se toteutettiin sähköisenä Webropol-kyselynä ja lähetettiin 108 päiväkodin työntekijälle. Siihen vastasi 54 (n=54), joten vastausprosentti oli tasan 50. Kvantitatiivisen aineiston vastaukset analysoitiin Webropol-ohjelman avulla ja kvalitatiivisen aineiston analysointiin käytettiin sisällönanalyysia. Selvityksen keskeinen tulos oli se, että henkilöstö havaitsee lasten stressiä päiväkodissa. Lasten stressi näkyy eniten käyttäytymisen muutoksina, kuten levottomuutena ja keskittymisvaikeuksina, ja siihen vaikuttavat monet tekijät, merkittävimpinä kuitenkin suuret ryhmäkoot ja henkilökunnan riittämättömyys. Henkilöstön mukaan heidän työstressinsä välittyy lapsiin jonkin verran. Vastausten perusteella työstressiin liittyvät henkilökunnan vähyys ja vaihtuvat sijaiset. Työstressin ennaltaehkäisemisessä ja vähentämisessä merkittävä osuus on tiimityöllä.fi
dc.description.abstractLaine, Eija & Poutiainen, Nina. Children's stress in the daycare as seen and experienced by the personnel. 79 p., 6 appendices. Language: Finnish. Pieksämäki, spring 2014. Diaconia University of Applied Sciences, Degree Programme in Social Services, Bachelor of Social Services + early childhood education teacher qualification. The aim of this thesis was to find out what kind of experiences and views the daycare personnel have about the stress children undergo in the daycare environment. We wanted to know what factors cause children's stress, what kind of symptoms children will show, and if the behavior of the children will change throughout the day in the daycare environment. Another purpose was to find out how the employees experience how their occupational stress affects the children, what causes occupational stress and how we can prevent and diminish it in the daycare working environment. Cooperation with working life was carried out with the 2 daycare centers of the city of Varkaus: Kankunharju and Taulumäki, and 3 daycare centers of the community of Nurmijärvi: Haikala, Syrjälä and Tähkärinne. The background theory consists of 1) development of a child 2) the influence of the stress on development 3) children's stress and what leads to it 4) what leads to occupational stress and how to cope with it, and 5) the manifestation of the stress in the daycare environment. In this survey we used both quantitative and qualitative research methods. The material was collected by electronic Webropol questionnaire and was sent out to 108 employees of the daycare centers. 54 of them answered (n=54) the response rate being 50 %. The responses for quantitative material, structured questions were analyzed with the Webropol program and the qualitative material, open questions by using the data-driven content analysis method. The main result of this survey is that the personnel observe children's stress in the daycare environment. The stress appears mostly in behavioral changes such as restlessness and problems in concentration which are affected by many factors -major factors being large group sizes and the lack of personnel. According to the employees their occupational stress slightly affects the children. Based on their replies the stress of the personnel is increased by the lack of personnel and the change of persons substituting. In the prevention of occupational stress major role is given to the team work.en
dc.language.isofin
dc.publisherDiakonia-ammattikorkeakoulu
dc.rightsAll rights reserved
dc.titleLasten stressin esiintyminen päiväkodissa henkilöstön havainnoimana ja kokemanafi
dc.type.ontasotfi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis|
dc.identifier.dscollection10024/1556
dc.organizationDiakonia-ammattikorkeakoulu
dc.contributor.organizationDiakonia-ammattikorkeakoulu
dc.subject.keywordstressi
dc.subject.keywordpäivähoito
dc.subject.keywordlapset
dc.subject.keywordkortisoli
dc.subject.keywordtyöstressi
dc.subject.specializationLapsi ja perhetyö, lastentarhanopettaja kelpoisuus
dc.subject.degreeprogramfi=Sosiaaliala|sv=Sociala området|en=Social Sciences|
dc.subject.disciplineSosiaalialan koulutusohjelma


Tiedostot

Thumbnail

Viite kuuluu kokoelmiin:

Näytä suppeat kuvailutiedot