RUSSIAN TRADE OF URHEILU & KALASTUS PALLAS PRODUCTS
Tikkanen, Joonas (2009)
Tikkanen, Joonas
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001261565
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001261565
Tiivistelmä
Työn päätarkoitus oli auttaa Urheilu & Kalastus Oy:tä kehittämään Pallas-jääkiekkovarusteiden vientiä Venäjälle.
Työllä haluttiin selvittää syitä vaihteleviin myyntilukuihin ja sitä miten Pallaksesta saataisiin mielenkiintoisempi
venäläisille jakelijoille. Urheilu & Kalastus Oy on oululainen tukkumyyntiyritys, joka tekee sekä kotimaan-
että ulkomaankauppaa. Yhtiöllä on muutamia todella hyvin toimivia vientikohteita Pallas-tuotteille, ja
Venäjän kaupasta halutaan myös kehittää paremmin toimiva ja luotettava. Vakaat vuosittaiset myyntiluvut ja
aktiiviset liikesuhteet olemassa olevien Venäjän liikekumppaneiden kanssa ovat tärkeimpiä päämääriä keskipitkällä
tähtäyksellä.
Tutkimus tehtiin käyttämällä kyselylomaketta, joka lähetettiin kolmelle pääliikekumppanille Venäjällä. Kyselyssä
käytettiin enimmäkseen kvalitatiivista metodia, vaikka siihen kuului myös kvantitatiivisia kysymyksiä. Tärkeimpiä
selvitettäviä asioita olivat selvittää Pallas-tuotteiden lopullisia käyttäjiä, sekä tietoa kilpailijoista ja Pallastuotteiden
kilpailukyvystä Venäjän markkinoilla. Yritys halusi myös tietoa siitä, miten Pallas-tuotteita kannattaisi
markkinoida Venäjällä.
Tutkimus näytti, että Pallas-tuotteita myydään enimmäkseen tavallisille kuluttajille sekä joukkueille. Venäjän
jääkiekkovarustemarkkinat osoittautuivat samankaltaisiksi kuin monet Euroopan maiden markkinat, joissa isot
suuryritykset ovat markkinajohtajia. Pallas-tuotteiden hinta, laatu ja palvelu osoittautuivat kilpailukykyisiksi,
mutta lopullisilla käyttäjillä ei ollut tarpeeksi tietoa tuotteista. Joitakin markkinointi-ideoita löytyi, mutta ei mitään
selkeää suoraa ratkaisua.
Työllä haluttiin selvittää syitä vaihteleviin myyntilukuihin ja sitä miten Pallaksesta saataisiin mielenkiintoisempi
venäläisille jakelijoille. Urheilu & Kalastus Oy on oululainen tukkumyyntiyritys, joka tekee sekä kotimaan-
että ulkomaankauppaa. Yhtiöllä on muutamia todella hyvin toimivia vientikohteita Pallas-tuotteille, ja
Venäjän kaupasta halutaan myös kehittää paremmin toimiva ja luotettava. Vakaat vuosittaiset myyntiluvut ja
aktiiviset liikesuhteet olemassa olevien Venäjän liikekumppaneiden kanssa ovat tärkeimpiä päämääriä keskipitkällä
tähtäyksellä.
Tutkimus tehtiin käyttämällä kyselylomaketta, joka lähetettiin kolmelle pääliikekumppanille Venäjällä. Kyselyssä
käytettiin enimmäkseen kvalitatiivista metodia, vaikka siihen kuului myös kvantitatiivisia kysymyksiä. Tärkeimpiä
selvitettäviä asioita olivat selvittää Pallas-tuotteiden lopullisia käyttäjiä, sekä tietoa kilpailijoista ja Pallastuotteiden
kilpailukyvystä Venäjän markkinoilla. Yritys halusi myös tietoa siitä, miten Pallas-tuotteita kannattaisi
markkinoida Venäjällä.
Tutkimus näytti, että Pallas-tuotteita myydään enimmäkseen tavallisille kuluttajille sekä joukkueille. Venäjän
jääkiekkovarustemarkkinat osoittautuivat samankaltaisiksi kuin monet Euroopan maiden markkinat, joissa isot
suuryritykset ovat markkinajohtajia. Pallas-tuotteiden hinta, laatu ja palvelu osoittautuivat kilpailukykyisiksi,
mutta lopullisilla käyttäjillä ei ollut tarpeeksi tietoa tuotteista. Joitakin markkinointi-ideoita löytyi, mutta ei mitään
selkeää suoraa ratkaisua.