Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Saimaan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Saimaan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Asiakastarvekartoitus R-Kioski Oy:lle yliopistokampuksen toimintaympäristössä

Ruotsalainen, Tarja (2014)

Avaa tiedosto
ruotsalainen_tarja.pdf (504.6Kt)
Lataukset: 


Ruotsalainen, Tarja
Saimaan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403032783
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, onko R-Kioskilla jalansijaa Skinnarilan kampusalueella sekä mitkä ovat kohderyhmien odotukset ja tarpeet kioskia kohtaan. Kohderyhmiä olivat Lappeenrannan teknillisen yliopiston ja Saimaan ammattikorkeakoulun opiskelijat sekä henkilöstöön kuuluvat ja alueella vierailevat henkilöt.

Teoriaan eli asiakastarpeisiin vaikuttaviin tekijöihin tutustuttiin pääasiassa kirjallisuuden avulla. Lisäksi kirjallisuudesta haettiin tietoa tutkimusprosessista sekä kvantitatiivisesta tutkimuksesta. Empiirinen osa eli asiakastarvekartoitus tehtiin kenttätutkimuksena kvantitatiivisen tutkimuksen avulla. Tutkimuksessa käytettiin ositettua otantaa, sillä se sopi ominaisuuksiensa puolesta parhaiten toimeksiantajalle tehtyyn tarvekartoitukseen. Tämä opinnäytetyö tehtiin toiminnallisena, koska erillinen raportti tutkimustuloksista on toimeksiantajalle käyttökelpoisempi kuin kokonainen opinnäytetyö.

Asiakastarvekartoitusta varten laadittiin kyselylomake, jossa oli 18 kysymystä, jotka liittyivät vastaajan taustatietoihin sekä R-Kioskiin ja Veikkauksen peleihin. Tavoitteena oli saada 260 vastausta, mutta vastauksia saatiin 284. Saadut tulokset syötettiin IBM SPSS Statistics 22.0 -ohjelmaan, jonka avulla vastauksia pystyttiin tulkitsemaan sekä tekemään niistä taulukoita ja kuvioita toimeksiantajalle laadittavaa raporttia varten. Tutkimuksen pätevyyden määrittää oikeiden asioiden mittaaminen. Analyysin perusteella tutkimuksesta saatiin tarpeellista tietoa kioskin perustamismahdollisuuksista Skinnarilan kampukselle sekä asiakkaiden tarpeista kioskin valikoimaa ja palveluja kohtaan. Tutkimuksen luotettavuutta puoltaa se, että tutkimukseen osallistuneet henkilöt valittiin sattumanvaraisesti. Lisäksi tutkimus on toteutettu puolueettomasti eli tutkijan omat arvot, kokemukset tai näkemykset eivät vaikuttaneet tuloksiin.

Asiakastarvekartoituksen tärkein hyöty oli lisääntynyt tieto asiakkaiden ostokäyttäytymisestä. R-Kioski Oy haluaa saada kioskikonseptinsa vastaamaan valittujen kohderyhmien tarpeita eli tarjoaa niitä elementtejä, joita asiakkaat haluavat ostaa.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste