The Process of Creating a Guidebook for a New Erasmus Intensive Programme Coordinator
Saarinen, Jenni; Grön, Emilia (2013)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Saarinen, Jenni
Grön, Emilia
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120319629
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120319629
Tiivistelmä
The Process of Creating a Guidebook for a New Erasmus Intensive Programme Coordinator
Laurea-ammattikorkeakoulu on toiminut koordinaattorina lukuisissa Erasmus-intensiiviohjelmissa (IP). Tämä kokemus koettiin tärkeäksi jakaa ja siirtää sellaisille intensiiviohjelmien koordinaattoreille, jotka suunnittelevat järjestävänsä projektin ensimmäistä kertaa. Tässä opinnäytetyössä keskitytään löytämään tehokkaimmat keinot järjestää Erasmus- intensiiviohjelma.
Tämän työn tarkoituksena oli tutkia parhaita mahdollisia tapoja toteuttaa erasmus-rahoitteinen IP. Tutkimustyön tuotoksena tuotettiin ohjekirja, joka auttaa ensimmäistä kertaa Erasmus-IP:tä koordinoivaa suoriutumaan tehtävästään mahdollisimman hyvin. Ohjekirja sisältää neuvoja ja ehdotuksia ja käytännön vinkkejä Euroopan Unionin asettamien ohjeistuksien sallimalla tavalla. Ohjekirja sisältää koordinaattorin työnkuvauksen.
Teoreettisen taustan pohjana käytettiin kulttuurillisten erojen ymmärtämistä ja kulttuurienvälistä kommunikointia. Koska intensiiviohjelmissa on osallistujia lukuisista eri maista, eri kulttuurien ymmärtäminen ja kommunikointitaidot koettiin tärkeiksi arvoiksi. Tutkimusmetodeihin kuuluivat teemahaastattelut Suomen kansallisen toimiston, CIMO:N edustajan sekä professori Britta Thegen kanssa, joka on ensikertalainen Erasmus-IP:n koordinoinnissa. Koska tämän työn kirjoittajat toimivat assistentteina Laurean organisoimassa intensiiviohjelmassa, IC-SID2013:ssa, observointi valittiin päätutkimusmetodiksi. Tutkimusprosessin aikana myös IC-SID2013:n osallistuville tehtyjä palautekyselyitä ja SWOT-keskusteluita käytettiin hyödyksi.
Tämän opinnäytetyön tutkimusprosessin aikana tuli ilmi, että Britta Thege ei tule ottamaan ohjekirjaa käyttöön, sillä hän ei saanut rahoitusta hakemalleen intensiiviohjelmalle. IC-SID2013:n partneriverkosto oli kuitenkin yhtä mieltä siitä, että ohjekirja on tärkeä työkalu kenelle tahansa, joka on aikeissa koordinoida Erasmus-intensiiviohjelmaa tai vastaavaa projektia ensimmäistä ker-taa.
Laurea-ammattikorkeakoulu on toiminut koordinaattorina lukuisissa Erasmus-intensiiviohjelmissa (IP). Tämä kokemus koettiin tärkeäksi jakaa ja siirtää sellaisille intensiiviohjelmien koordinaattoreille, jotka suunnittelevat järjestävänsä projektin ensimmäistä kertaa. Tässä opinnäytetyössä keskitytään löytämään tehokkaimmat keinot järjestää Erasmus- intensiiviohjelma.
Tämän työn tarkoituksena oli tutkia parhaita mahdollisia tapoja toteuttaa erasmus-rahoitteinen IP. Tutkimustyön tuotoksena tuotettiin ohjekirja, joka auttaa ensimmäistä kertaa Erasmus-IP:tä koordinoivaa suoriutumaan tehtävästään mahdollisimman hyvin. Ohjekirja sisältää neuvoja ja ehdotuksia ja käytännön vinkkejä Euroopan Unionin asettamien ohjeistuksien sallimalla tavalla. Ohjekirja sisältää koordinaattorin työnkuvauksen.
Teoreettisen taustan pohjana käytettiin kulttuurillisten erojen ymmärtämistä ja kulttuurienvälistä kommunikointia. Koska intensiiviohjelmissa on osallistujia lukuisista eri maista, eri kulttuurien ymmärtäminen ja kommunikointitaidot koettiin tärkeiksi arvoiksi. Tutkimusmetodeihin kuuluivat teemahaastattelut Suomen kansallisen toimiston, CIMO:N edustajan sekä professori Britta Thegen kanssa, joka on ensikertalainen Erasmus-IP:n koordinoinnissa. Koska tämän työn kirjoittajat toimivat assistentteina Laurean organisoimassa intensiiviohjelmassa, IC-SID2013:ssa, observointi valittiin päätutkimusmetodiksi. Tutkimusprosessin aikana myös IC-SID2013:n osallistuville tehtyjä palautekyselyitä ja SWOT-keskusteluita käytettiin hyödyksi.
Tämän opinnäytetyön tutkimusprosessin aikana tuli ilmi, että Britta Thege ei tule ottamaan ohjekirjaa käyttöön, sillä hän ei saanut rahoitusta hakemalleen intensiiviohjelmalle. IC-SID2013:n partneriverkosto oli kuitenkin yhtä mieltä siitä, että ohjekirja on tärkeä työkalu kenelle tahansa, joka on aikeissa koordinoida Erasmus-intensiiviohjelmaa tai vastaavaa projektia ensimmäistä ker-taa.