Turvallisuudentunne osana oppilaitosturvallisuutta
Väyrynen, Aino; Suojoki, Hanna (2013)
Väyrynen, Aino
Suojoki, Hanna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112919105
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112919105
Tiivistelmä
Oppilaitokset ovat niitä ympäristöjä, joissa noin miljoona opiskelijaa toimii lähes päivittäin. Oppilaitoksien ja siellä toimivien opiskelijoiden sekä henkilökunnan turvallisuus nousi yleiseen keskusteluun vuonna 2007 ja uudelleen vuonna 2008 tapahtuneiden koulusurmien vuoksi. Keskustelu keskittyi aluksi ainoastaan oppilaitoksien fyysiseen turvallisuuteen, mutta myöhemmin se laajeni myös käsittämään sekä sosiaalisen että psyykkisen turvallisuuden tärkeyden suomalaisissa oppilaitoksissa. Opinnäytetyön tarkoituksena on tarkastella oppilaitosten fyysistä, sosiaalista ja psyykkistä turvallisuutta opiskelijoiden näkökulmasta sekä pohtia turvallisuuden tunnetta keskeisenä oppilaitosturvallisuuden osa-alueena. Opinnäytetyön tavoitteena on osoittaa, kuinka merkittävä osa turvallisuudentunne on oppilaitosturvallisuudesta.
Opinnäytetyö on kvantitatiivinen eli määrällinen. Opinnäytetyössä on analysoitu valmiiksi kerätty määrällinen sekä avoimilla kysymyksillä saatu aineisto. Tutkimusmenetelmä on poikkileikkaus kyselytutkimus. Aineisto oli kerätty Opiskelijoiden turvallisuuskyselyllä 5.11.–18.11.2012 kaikilta kouluasteilta ja siihen vastasi 897 opiskelijaa. Opiskelijoiden turvallisuuskyselyn tarkoituksena oli selvittää, kuinka turvalliseksi opiskelijat kokevat oman oppilaitoksensa ja ennen kaikkea sitä, kokevatko opiskelijat olonsa turvalliseksi oppilaitoksessaan. Opiskelijoiden turvallisuuskyselyn teoreettisena viitekehyksenä toimivat neljä näkökulmaa: yhteisön kollegiaalisuus, normikontrolli, itseraportoitu huoli ja sosiaalinen epäjärjestys. Määrällinen aineisto analysoitiin PASW – tilasto-ohjelmalla ja kuvattiin frekvensseinä ja prosentteina. Tilastollisina muuttujina käytettiin koulutusastetta ja mielipidettä. Avoimet kysymykset analysoitiin sisällön erittelyllä.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu oppilaitosturvallisuudesta, sen osa-alueista: fyysisestä, psyykkisestä ja sosiaalisesta turvallisuudesta sekä turvallisuudentunteen kokemisesta. Opinnäytetyön tulokset osoittavat, että opiskelijat kokevat pääsääntöisesti olonsa turvalliseksi oppilaitoksissaan, ja että psyykkisellä ja sosiaalisella turvallisuudella on suuri merkitys oppilaitosturvallisuudessa. Toisaalta oppilaitoksissa esiintyy kuitenkin turvallisuudentunteeseen alentavasti vaikuttavia tekijöitä, kuten kiusaamista. Yksilön turvallisuuden tai turvattomuuden tunteella on merkittävä vaikutus siihen, millaiseksi yksilö kokee ympäristönsä.
Aineiston avoimissa vastauksissa esille tulleet opiskelijoiden antamat kehitys- ja parannusehdotukset oppilaitosturvallisuuden ja turvallisuudentunteen lisäämiseksi olisi täysin mahdollista toteuttaa helposti, esimerkiksi puhelimien käytön rajoittaminen oppitunnilla.
Opinnäytetyö on kvantitatiivinen eli määrällinen. Opinnäytetyössä on analysoitu valmiiksi kerätty määrällinen sekä avoimilla kysymyksillä saatu aineisto. Tutkimusmenetelmä on poikkileikkaus kyselytutkimus. Aineisto oli kerätty Opiskelijoiden turvallisuuskyselyllä 5.11.–18.11.2012 kaikilta kouluasteilta ja siihen vastasi 897 opiskelijaa. Opiskelijoiden turvallisuuskyselyn tarkoituksena oli selvittää, kuinka turvalliseksi opiskelijat kokevat oman oppilaitoksensa ja ennen kaikkea sitä, kokevatko opiskelijat olonsa turvalliseksi oppilaitoksessaan. Opiskelijoiden turvallisuuskyselyn teoreettisena viitekehyksenä toimivat neljä näkökulmaa: yhteisön kollegiaalisuus, normikontrolli, itseraportoitu huoli ja sosiaalinen epäjärjestys. Määrällinen aineisto analysoitiin PASW – tilasto-ohjelmalla ja kuvattiin frekvensseinä ja prosentteina. Tilastollisina muuttujina käytettiin koulutusastetta ja mielipidettä. Avoimet kysymykset analysoitiin sisällön erittelyllä.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu oppilaitosturvallisuudesta, sen osa-alueista: fyysisestä, psyykkisestä ja sosiaalisesta turvallisuudesta sekä turvallisuudentunteen kokemisesta. Opinnäytetyön tulokset osoittavat, että opiskelijat kokevat pääsääntöisesti olonsa turvalliseksi oppilaitoksissaan, ja että psyykkisellä ja sosiaalisella turvallisuudella on suuri merkitys oppilaitosturvallisuudessa. Toisaalta oppilaitoksissa esiintyy kuitenkin turvallisuudentunteeseen alentavasti vaikuttavia tekijöitä, kuten kiusaamista. Yksilön turvallisuuden tai turvattomuuden tunteella on merkittävä vaikutus siihen, millaiseksi yksilö kokee ympäristönsä.
Aineiston avoimissa vastauksissa esille tulleet opiskelijoiden antamat kehitys- ja parannusehdotukset oppilaitosturvallisuuden ja turvallisuudentunteen lisäämiseksi olisi täysin mahdollista toteuttaa helposti, esimerkiksi puhelimien käytön rajoittaminen oppitunnilla.