Minikaiuttimen jakelukanavat valmistajalta jälleenmyyjälle
Riukka, Joni (2013)
Riukka, Joni
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013

Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112818830
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112818830
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, onko kyseiselle minikaiuttimelle markkinoita.
Työn teoreettinen viitekehys käsittelee markkinointimixin neljää kilpailukeinoa: tuotetta,
hintaa, saatavuutta ja markkinointiviestintää. Näiden lisäksi esitellään erilaisia jakelukanavia ja valitaan kyseiselle tuotteelle paras mahdollinen jakelukanava teoriatietoihin ja kokemuk-seen perustuen.
Tutkimus suoritettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Tutkimusmenetelminä toimivat haastattelu ja havainnointi. Haastattelu suoritettiin kasvotusten, etukäteen lähetet-tyjen kysymysten perusteella. Havainnointia käytettiin haastattelun aikana sekä alan liikkeis-sä kilpailevia tuotteita tutkittaessa.
Tutkimuksessa selvisi, että kyseiselle minikaiuttimelle on olemassa kysyntää omassa hintaluo-kassaan. Tutkimusta tehdessä havaittiin myös, että elektroniikkateollisuudessa tuotteet uu-siutuvat nopeasti ja markkinoille tulee jatkuvasti kilpailevia tuotteita ja yrityksiä. Jos yritykset eivät ole varuillaan, ne jäävät autuaasti jälkeen kilpailussa.
Työn teoreettinen viitekehys käsittelee markkinointimixin neljää kilpailukeinoa: tuotetta,
hintaa, saatavuutta ja markkinointiviestintää. Näiden lisäksi esitellään erilaisia jakelukanavia ja valitaan kyseiselle tuotteelle paras mahdollinen jakelukanava teoriatietoihin ja kokemuk-seen perustuen.
Tutkimus suoritettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Tutkimusmenetelminä toimivat haastattelu ja havainnointi. Haastattelu suoritettiin kasvotusten, etukäteen lähetet-tyjen kysymysten perusteella. Havainnointia käytettiin haastattelun aikana sekä alan liikkeis-sä kilpailevia tuotteita tutkittaessa.
Tutkimuksessa selvisi, että kyseiselle minikaiuttimelle on olemassa kysyntää omassa hintaluo-kassaan. Tutkimusta tehdessä havaittiin myös, että elektroniikkateollisuudessa tuotteet uu-siutuvat nopeasti ja markkinoille tulee jatkuvasti kilpailevia tuotteita ja yrityksiä. Jos yritykset eivät ole varuillaan, ne jäävät autuaasti jälkeen kilpailussa.