Laurea-ammattikorkeakoululle digitaalisen markkinoinnin suunnitelma display-mainonnasta
Wahlström, Jari (2013)
Wahlström, Jari
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112718556
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112718556
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö oli toiminnallinen työ, jonka lopputuotoksena luotiin Laurea-ammattikorkeakoululle digitaalisen markkinoinnin suunnitelma display-mainonnasta. Työ oli tarvelähtöinen, koska Laurealla ei ollut aiempaa suunnitelmaa digitaaliseen markkinointiin. Työn toimeksiantajana toimi Laurea Leppävaaran koulutusyksikön markkinointisuunnittelija Outi Kinnunen, jonka kautta suunnitelma otetaan mahdollisesti käyttöön koko Laurea-ammattikorkeakoulun markkinointiviestintään keväällä 2014. Työn toteutus ajoittui vuodelle 2013.
Työn tarkoituksena oli tuottaa Laurealle yleisnäkyvyyttä tehostava digitaalisen markkinoinnin suunnitelma display-mainonnasta. Työn tavoitteena oli löytää Laurea-ammattikorkeakoululle tehokas ja kannattava keino markkinoida sellaisilla verkko- ja mobiilisivustoilla, joilla tavoitetaan parhaiten haluttu kohderyhmä ja sitä kautta luodaan Laurealle mahdollisuus parantaa digitaalista näkyvyyttään. Tässä työssä kohderyhmänä olivat toisen asteen opiskelijat.
Työskentely lähti liikkeelle teoreettisen viitekehyksen suunnittelusta. Teoreettisen viitekehyksen ja koko työn prosessin suunnittelussa käytettiin apuna 8x8 -menetelmää, aivoriihtä sekä keskusteluja toimeksiantajan ja ohjaajien kanssa. Suunnittelun jälkeen luotiin teoreettinen viitekehys, jossa tärkeimpiä asiasanoja olivat markkinointi, markkinointisuunnitelma, digitaalinen markkinointi sekä display-mainonta.
Teoreettisen viitekehyksen jälkeen opinnäytetyön tekijä suunnitteli tarkemmin tiedonkeruun ja valitsi tiedonkeruumenetelmät, joilla koottiin taustatietoa suunnitelman laatimista varten. Tiedonkeruumenetelmiksi tähän työhön valikoituivat benchmarking, kysely ja mainostuskanavien havainnointi sekä vertailu.
Benchmarkingien avulla selvitettiin suunnitelmaa varten vastaavien toimijoiden aktiivisuutta toimintaympäristössä. Benchmarkingit ajoittuivat kevät- ja syyshaun yhteyteen. Kyselyn avulla pyrittiin selvittämään kohderyhmän liikkeet toimintaympäristössä sekä verkkomainonnan vaikuttavuutta heihin. Mainostuskanavien havainnoinnin ja vertailun avulla pyrittiin löytämään tehokkain display-mainonnan kanava, jonka kautta Laurea-ammattikorkeakoulun kannattaisi itseään mainostaa.
Tiedonkeruusta saatujen tulosten avulla luotiin lopputuotos eli suunnitelma, jonka laatimisessa oli käytetty kattavasti kerättyä taustatietoa kohderyhmästä, toimintaympäristöstä sekä vastaavista toimijoista. Suunnitelma vastasi alussa määritettyyn tavoitteeseen ja sen avulla Laurea-ammattikorkeakoulu pystyy toteuttamaan halutessaan keväällä 2014 suunniteltua display-mainontaa.
Työn tarkoituksena oli tuottaa Laurealle yleisnäkyvyyttä tehostava digitaalisen markkinoinnin suunnitelma display-mainonnasta. Työn tavoitteena oli löytää Laurea-ammattikorkeakoululle tehokas ja kannattava keino markkinoida sellaisilla verkko- ja mobiilisivustoilla, joilla tavoitetaan parhaiten haluttu kohderyhmä ja sitä kautta luodaan Laurealle mahdollisuus parantaa digitaalista näkyvyyttään. Tässä työssä kohderyhmänä olivat toisen asteen opiskelijat.
Työskentely lähti liikkeelle teoreettisen viitekehyksen suunnittelusta. Teoreettisen viitekehyksen ja koko työn prosessin suunnittelussa käytettiin apuna 8x8 -menetelmää, aivoriihtä sekä keskusteluja toimeksiantajan ja ohjaajien kanssa. Suunnittelun jälkeen luotiin teoreettinen viitekehys, jossa tärkeimpiä asiasanoja olivat markkinointi, markkinointisuunnitelma, digitaalinen markkinointi sekä display-mainonta.
Teoreettisen viitekehyksen jälkeen opinnäytetyön tekijä suunnitteli tarkemmin tiedonkeruun ja valitsi tiedonkeruumenetelmät, joilla koottiin taustatietoa suunnitelman laatimista varten. Tiedonkeruumenetelmiksi tähän työhön valikoituivat benchmarking, kysely ja mainostuskanavien havainnointi sekä vertailu.
Benchmarkingien avulla selvitettiin suunnitelmaa varten vastaavien toimijoiden aktiivisuutta toimintaympäristössä. Benchmarkingit ajoittuivat kevät- ja syyshaun yhteyteen. Kyselyn avulla pyrittiin selvittämään kohderyhmän liikkeet toimintaympäristössä sekä verkkomainonnan vaikuttavuutta heihin. Mainostuskanavien havainnoinnin ja vertailun avulla pyrittiin löytämään tehokkain display-mainonnan kanava, jonka kautta Laurea-ammattikorkeakoulun kannattaisi itseään mainostaa.
Tiedonkeruusta saatujen tulosten avulla luotiin lopputuotos eli suunnitelma, jonka laatimisessa oli käytetty kattavasti kerättyä taustatietoa kohderyhmästä, toimintaympäristöstä sekä vastaavista toimijoista. Suunnitelma vastasi alussa määritettyyn tavoitteeseen ja sen avulla Laurea-ammattikorkeakoulu pystyy toteuttamaan halutessaan keväällä 2014 suunniteltua display-mainontaa.