Vanhempien osallisuus päiväkodin toiminnassa
Okkonen, Milja; Tiainen, Viktoria (2014)
Okkonen, Milja
Tiainen, Viktoria
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402222553
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402222553
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin kyselytutkimuksena kunnalliselle päiväkodille Vantaalla. Tutkimuksen tarkoitus oli selvittää vanhempien osallisuutta päiväkodin arjessa. Työn tutkimuskysymys on, millaisena vanhemmat kokevat osallisuutensa päiväkodin arjessa. Siitä johdetuilla osaongelmilla tutkittiin, miten asiakkuusvuodet vaikuttavat osallisuuden kokemiseen sekä millaiset edellytykset päiväkoti tarjoaa vanhempien osallisuuteen.
Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä toimivat päivähoidon oppimis- ja kasvatusyhteistyön yhteislinjaukset eli varhaiskasvatussuunnitelmat sekä osallisuus ja kasvatuskumppanuus. Tutkimuksen kyselylomake on laadittu teoreettisen viitekehyksen pohjalta.
Opinnäytetyö on luonteeltaan teoreettinen tutkimus, jossa käytettiin sekä kvalitatiivisia että kvantitatiivisia tutkimusmenetelmiä. Analysoitava aineisto perustui kyselyyn, joka kohdistettiin yhteistyöpäiväkodin lasten vanhemmille. Kyselylomakkeita jaettiin 92, joista palautui vastattuna 33. Näin ollen kyselyn vastausprosentiksi muodostui 36 %.
Tulokset analysoitiin tilastollisia menetelmiä soveltuvassa määrin hyödyntäen. Tulosten mukaan vanhempien osallisuuden kokemukset vahvistuivat vanhempainiltoihin osallistumismäärän kasvaessa. Myös vanhempien asiakkuusvuosien karttuessa vanhempien osallisuuden määrä lisääntyi. Päiväkodin tarjoamat osallisuuden edellytykset koettiin pääsääntöisesti riittävinä, mutta kyselyn tulosten pohjalta päiväkodille tehtiin kehittämisehdotuksia, joilla päiväkoti voisi mahdollisesti lisätä vanhempien aktiivisuutta ja toimintaan osallistumista. Vastausten perusteella päiväkodin vanhempainiltojen järjestämistä voitaisiin pitää yhtenä kehittämiskohteena. Toiminnallisuuden lisääminen vanhempainiltoihin saattaisi aktivoida ja kasvattaa vanhempainiltoihin osallistuvien vanhempien määrää.
Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä toimivat päivähoidon oppimis- ja kasvatusyhteistyön yhteislinjaukset eli varhaiskasvatussuunnitelmat sekä osallisuus ja kasvatuskumppanuus. Tutkimuksen kyselylomake on laadittu teoreettisen viitekehyksen pohjalta.
Opinnäytetyö on luonteeltaan teoreettinen tutkimus, jossa käytettiin sekä kvalitatiivisia että kvantitatiivisia tutkimusmenetelmiä. Analysoitava aineisto perustui kyselyyn, joka kohdistettiin yhteistyöpäiväkodin lasten vanhemmille. Kyselylomakkeita jaettiin 92, joista palautui vastattuna 33. Näin ollen kyselyn vastausprosentiksi muodostui 36 %.
Tulokset analysoitiin tilastollisia menetelmiä soveltuvassa määrin hyödyntäen. Tulosten mukaan vanhempien osallisuuden kokemukset vahvistuivat vanhempainiltoihin osallistumismäärän kasvaessa. Myös vanhempien asiakkuusvuosien karttuessa vanhempien osallisuuden määrä lisääntyi. Päiväkodin tarjoamat osallisuuden edellytykset koettiin pääsääntöisesti riittävinä, mutta kyselyn tulosten pohjalta päiväkodille tehtiin kehittämisehdotuksia, joilla päiväkoti voisi mahdollisesti lisätä vanhempien aktiivisuutta ja toimintaan osallistumista. Vastausten perusteella päiväkodin vanhempainiltojen järjestämistä voitaisiin pitää yhtenä kehittämiskohteena. Toiminnallisuuden lisääminen vanhempainiltoihin saattaisi aktivoida ja kasvattaa vanhempainiltoihin osallistuvien vanhempien määrää.