ISBAR-raportointimenetelmä potilasturvallisuuden tukena - koulutuksen järjestäminen hoitotyön opiskelijoille
Rautiainen, Pauliina; Kosonen, Nina; Lönnrot, Petrus (2014)
Rautiainen, Pauliina
Kosonen, Nina
Lönnrot, Petrus
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403072932
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403072932
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli ISBAR-raportointimenetelmän (Identify=tunnista, Situ-ation=tilanne, Background=tausta, Assessement=nykytila, Recommendation=toimintaehdotus) tunnettuuden ja käytön lisääminen potilasturvallisuuden edistämiseksi. Opinnäytetyöllä oli kolme tavoitetta; tukea koulutuksen avulla koulutukseen osallistujien valmiuksia suullisen raportin antamiseen raportointitilanteissa, edistää koulutuksen osallistujien valmiuksia tunnistaa potilasturvallisuutta edistäviä ja vaarantavia tekijöitä sekä tukea ISBAR-raportointimenetelmän käytön jatkuvuutta Porvoon sairaalassa. Opinnäytetyö liittyy keväällä 2013 Laurea-ammattikorkeakoulun ja Porvoon sairaalan yhteistyössä toteuttamaan kehittämisprojektiin, jossa Porvoon sairaalan hoitohenkilökuntaa koulutettiin ISBAR-raportointimenetelmän käyttöön sekä tuotettiin osastokohtaista kirjallista materiaalia ISBAR-raportointimenetelmän käytön tueksi.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Opinnäytetyön tehtävinä oli suunnitella, toteuttaa ja arvioida koulutustilaisuus potilasturvallisuudesta ja ISBAR-raportointimenetelmän käytöstä Laurea-ammattikorkeakoulun Porvoon yksikön kolmannen vuosikurssin sairaanhoitaja –ja terveydenhoitajaopiskelijoille. Koulutuksen sisältömateriaali tuotettiin käyttäen alan kirjallisuutta ja tutkimustietoa, jotka käsittelivät potilasturvallisuutta, suullista raportointia sekä ISBAR-raportointimenetelmää. Koulutuksen järjestämisen lisäksi tehtävänä oli tukea ISBAR-raportointimenetelmän käytön jatkuvuutta Porvoon sairaalan päivystyspoliklinikalla sekä vuodeosastoilla 2, 4, 5 ja 6. Porvoon sairaalan yksiköille tuotettiin avattu versio ISBAR-kortista käyttäen pohjana Sairaanhoitajaliiton ISBAR-korttia. Avatulla versioilla pyrittiin helpottamaan menetelmän käyttöä työelämässä sekä lisäämään sen tunnettuutta.
Koulutuksen aiheet olivat lähtöisin työelämästä, joten ongelmalähtöinen oppimismenetelmä koettiin luontevaksi menetelmäksi käsitellä aiheita. Koulutus oli osallistuttava ja menetelminä käytettiin luennointia, ryhmätyöskentelyä ja asiantuntijanäkökulmaa. Koulutuksen osallistujat arvioivat koulutuksen sisältöä ja toteutusta arviointilomakkeen avulla. Osallistujat arvioivat myös ISBAR-raportointimenetelmän käytettävyyttä tulevaisuudessa. Koulutus koettiin tarpeelliseksi, mielekkääksi ja hyvin toteutetuksi. Koulutukseen osallistuneet opiskelijat kokivat, että potilasturvallisuutta ja suullista raportointia käsittelevä koulutus olisi hyvä järjestää jo opintojen alkuvaiheessa, jopa ennen ensimmäistä harjoittelua. ISBAR-raportointimenetelmästä koettiin olevan paljon hyötyä raportin hahmottamisessa ja esittämisessä, sekä sen koettiin lisäävän itsevarmuutta kokemattomalle raportin antajalle. Monet koulutuksen osallistujat esittivät aikomuksensa sen käyttöönotosta työelämässä. Koulutuksen onnistumisen arvioinnin lisäksi koulutukseen osallistujien tietämystä käsitellyistä aiheista mitattiin lyhyellä tietämystestillä.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Opinnäytetyön tehtävinä oli suunnitella, toteuttaa ja arvioida koulutustilaisuus potilasturvallisuudesta ja ISBAR-raportointimenetelmän käytöstä Laurea-ammattikorkeakoulun Porvoon yksikön kolmannen vuosikurssin sairaanhoitaja –ja terveydenhoitajaopiskelijoille. Koulutuksen sisältömateriaali tuotettiin käyttäen alan kirjallisuutta ja tutkimustietoa, jotka käsittelivät potilasturvallisuutta, suullista raportointia sekä ISBAR-raportointimenetelmää. Koulutuksen järjestämisen lisäksi tehtävänä oli tukea ISBAR-raportointimenetelmän käytön jatkuvuutta Porvoon sairaalan päivystyspoliklinikalla sekä vuodeosastoilla 2, 4, 5 ja 6. Porvoon sairaalan yksiköille tuotettiin avattu versio ISBAR-kortista käyttäen pohjana Sairaanhoitajaliiton ISBAR-korttia. Avatulla versioilla pyrittiin helpottamaan menetelmän käyttöä työelämässä sekä lisäämään sen tunnettuutta.
Koulutuksen aiheet olivat lähtöisin työelämästä, joten ongelmalähtöinen oppimismenetelmä koettiin luontevaksi menetelmäksi käsitellä aiheita. Koulutus oli osallistuttava ja menetelminä käytettiin luennointia, ryhmätyöskentelyä ja asiantuntijanäkökulmaa. Koulutuksen osallistujat arvioivat koulutuksen sisältöä ja toteutusta arviointilomakkeen avulla. Osallistujat arvioivat myös ISBAR-raportointimenetelmän käytettävyyttä tulevaisuudessa. Koulutus koettiin tarpeelliseksi, mielekkääksi ja hyvin toteutetuksi. Koulutukseen osallistuneet opiskelijat kokivat, että potilasturvallisuutta ja suullista raportointia käsittelevä koulutus olisi hyvä järjestää jo opintojen alkuvaiheessa, jopa ennen ensimmäistä harjoittelua. ISBAR-raportointimenetelmästä koettiin olevan paljon hyötyä raportin hahmottamisessa ja esittämisessä, sekä sen koettiin lisäävän itsevarmuutta kokemattomalle raportin antajalle. Monet koulutuksen osallistujat esittivät aikomuksensa sen käyttöönotosta työelämässä. Koulutuksen onnistumisen arvioinnin lisäksi koulutukseen osallistujien tietämystä käsitellyistä aiheista mitattiin lyhyellä tietämystestillä.