Ruori - uusi suunta terveyden edistämiseksi : sähköinen terveyden edistämisen malli asiakkaan hyvinvoinnin lisäämiseksi
Sillanpää, Saija (2014)
Sillanpää, Saija
Lahden ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403092948
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403092948
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyönä tehty työelämälähtöinen kehittämishanke vastasi tarpeeseen kehittää Lahden Terveyskioskin henkilöstön työmenetelmiä monikanavapalvelu Ruorissa. Syksyllä 2013 toteutettiin Lahden Terveyskioskin monikanavapalvelu Ruorin rajattu esipilotointi, jossa kokeiltiin uudenlaista toimintamallia asiakaslähtöisten palvelujen lisäämiseksi ja kehittämiseksi. Ruorin tavoitteena on saada kuntalaiset tarkastelemaan ja muuttamaan omia päivittäisiä terveystottumuksiaan ja siten lisäämään omaa hyvinvointiaan.
Kehittämishanke toteutettiin osallistavana toimintatutkimuksena, jossa Lahden Terveyskioskin henkilöstö osallistui tiedontuottamiseen. Kehittämishankkeessa tiedonhankintametodeina käytettiin kyselyä, fokusryhmähaastattelua sekä ryhmätyöskentelyä. Tämän kehittämishankeen tavoitteena oli luoda sähköinen terveyden edistämisen malli, jonka avulla Lahden kaupungin Terveyskioskin henkilöstö antaa potilasohjausta ja mahdollistaa terveydentilaan vaikuttavien asioiden seurannan sähköisesti. Kehittämishankkeen tarkoituksena oli kehittää Lahden kaupungin Terveyskioskin henkilöstön työmenetelmiä potilasohjaukseen. Tällä voidaan tukea asiakkaan omaehtoista terveyden edistämistä sekä lisätä asiakkaan kiinnostusta omaan hyvinvointiinsa.
Terveyskioskin henkilöstön tuottamasta aineistosta syntyi sähköinen terveyden edistämisen malli, jossa potilasohjaus lähtee asiakkaan tarpeista ja siihen vaikuttavat asiakkaan taustatekijät. Henkilöstöllä on ammatillinen vastuu potilasohjauksesta ja tärkeää potilasohjauksen onnistumiselle onkin hyvän vuorovaikutussuhteen syntyminen. Asiakas tekee itse terveyteensä vaikuttavat päätökset henkilöstön asiantuntevassa ohjauksessa ja Ruori toimii asiakkaan ja Terveyskioskin välillä asiakkaan terveydenseurantajärjestelmänä, joka antaa asiakkaalle palautetta. Terveyden edistäminen on kaiken toiminnan tavoitteena ja asiakas seuraa henkilökohtaisten tavoitteidensa toteutumista Ruorin avulla.
Kehittämishanke toteutettiin osallistavana toimintatutkimuksena, jossa Lahden Terveyskioskin henkilöstö osallistui tiedontuottamiseen. Kehittämishankkeessa tiedonhankintametodeina käytettiin kyselyä, fokusryhmähaastattelua sekä ryhmätyöskentelyä. Tämän kehittämishankeen tavoitteena oli luoda sähköinen terveyden edistämisen malli, jonka avulla Lahden kaupungin Terveyskioskin henkilöstö antaa potilasohjausta ja mahdollistaa terveydentilaan vaikuttavien asioiden seurannan sähköisesti. Kehittämishankkeen tarkoituksena oli kehittää Lahden kaupungin Terveyskioskin henkilöstön työmenetelmiä potilasohjaukseen. Tällä voidaan tukea asiakkaan omaehtoista terveyden edistämistä sekä lisätä asiakkaan kiinnostusta omaan hyvinvointiinsa.
Terveyskioskin henkilöstön tuottamasta aineistosta syntyi sähköinen terveyden edistämisen malli, jossa potilasohjaus lähtee asiakkaan tarpeista ja siihen vaikuttavat asiakkaan taustatekijät. Henkilöstöllä on ammatillinen vastuu potilasohjauksesta ja tärkeää potilasohjauksen onnistumiselle onkin hyvän vuorovaikutussuhteen syntyminen. Asiakas tekee itse terveyteensä vaikuttavat päätökset henkilöstön asiantuntevassa ohjauksessa ja Ruori toimii asiakkaan ja Terveyskioskin välillä asiakkaan terveydenseurantajärjestelmänä, joka antaa asiakkaalle palautetta. Terveyden edistäminen on kaiken toiminnan tavoitteena ja asiakas seuraa henkilökohtaisten tavoitteidensa toteutumista Ruorin avulla.