ASIAKASTYYTYVÄISYYSTUTKIMUS HOTELLI JA RAVINTOLA PALJAKAN PERHEASIAKKAILLE
Paulomäki, Kaisa-Mari (2005)
Paulomäki, Kaisa-Mari
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2005
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001281686
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001281686
Tiivistelmä
Opinnäytteen tarkoituksena oli selvittää talvisesongin 2004 aikana Hotelli ja Ravintola Paljakassa vierailleiden perheasiakkaiden tyytyväisyyttä saamaansa palveluun. Heiltä toivottiin myös kehittämisehdotuksia palvelun parantamiseksi. Tutkimus toteutettiin puolistrukturoituna kirjekyselynä touko-kesäkuussa 2004. Kirjeet lähetettiin kaikille yrityksessä talven 2004 aikana vierailleille per-heille, joita oli 59 kappaletta. Vastauksia saatiin 34 kappaletta. Näin ollen vastausprosentiksi muodostui 57,63 %. Vastaukset käsiteltiin SPSS -tilasto-ohjelmalla.
Aihe on ajankohtainen, sillä Hotelli ja Ravintola Paljakka sai uudet yrittäjät loppuvuodesta 2003 ja he haluavat alusta lähtien panostaa asiakkaidensa tyytyväisyyteen. Toisaalta kyseisen hotellin asiakkaille ei ole aiemmin toteutettu asiakastyytyväisyystutkimusta.
Teoreettisessa viitekehyksessä on käsitelty palvelua tuotteena sekä asiakaskeskeisyyttä ja asiakastyytyväisyyttä yrityksen kilpailukeinona. Viitekehyksessä on tarkasteltu myös asiakas-segmentointia sekä perhematkailijoita asiakassegmenttinä.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että Hotelli ja Ravintola Paljakan perheasiakkaat olivat pääosin tyytyväisiä tai erittäin tyytyväisiä saamaansa palveluun ja palvelun puitteisiin. Perhematkailijoita miellytti erityisesti henkilökunnan ystävällisyys ja palvelualttius sekä paikan rauhallisuus. Hotellin puutteisiin suhtauduttiin pääasiallisesti ymmärryksellä ja palvelun joustavuus lisäsi asiakkaiden tyytyväisyyttä. Myös kehittämisehdotuksia ja erityiskiitoksia annettiin runsaasti. Hotelli ja Ravintola Paljakan sekä koko alueen vahvuuksina pidettiin hyvää palvelua, alueen rauhallisuutta ja lapsiystävällisyyttä, kaunista luontoa sekä Paljakan sijaintia eteläiseen Suomeen nähden. Kesämatkailun vilkastuminen vaatisi vastanneiden mielestä monipuolisempaa palvelutarjontaa ja esimerkiksi erilaisia kesätapahtumia.
Aihe on ajankohtainen, sillä Hotelli ja Ravintola Paljakka sai uudet yrittäjät loppuvuodesta 2003 ja he haluavat alusta lähtien panostaa asiakkaidensa tyytyväisyyteen. Toisaalta kyseisen hotellin asiakkaille ei ole aiemmin toteutettu asiakastyytyväisyystutkimusta.
Teoreettisessa viitekehyksessä on käsitelty palvelua tuotteena sekä asiakaskeskeisyyttä ja asiakastyytyväisyyttä yrityksen kilpailukeinona. Viitekehyksessä on tarkasteltu myös asiakas-segmentointia sekä perhematkailijoita asiakassegmenttinä.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että Hotelli ja Ravintola Paljakan perheasiakkaat olivat pääosin tyytyväisiä tai erittäin tyytyväisiä saamaansa palveluun ja palvelun puitteisiin. Perhematkailijoita miellytti erityisesti henkilökunnan ystävällisyys ja palvelualttius sekä paikan rauhallisuus. Hotellin puutteisiin suhtauduttiin pääasiallisesti ymmärryksellä ja palvelun joustavuus lisäsi asiakkaiden tyytyväisyyttä. Myös kehittämisehdotuksia ja erityiskiitoksia annettiin runsaasti. Hotelli ja Ravintola Paljakan sekä koko alueen vahvuuksina pidettiin hyvää palvelua, alueen rauhallisuutta ja lapsiystävällisyyttä, kaunista luontoa sekä Paljakan sijaintia eteläiseen Suomeen nähden. Kesämatkailun vilkastuminen vaatisi vastanneiden mielestä monipuolisempaa palvelutarjontaa ja esimerkiksi erilaisia kesätapahtumia.