Viestintäsuunnitelma Jokimaan ravikeskukselle : case: Suur-Hollola-ajot
Ritvanen, Jukka-Pekka (2014)
Ritvanen, Jukka-Pekka
Lahden ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403123089
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403123089
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on suunnitella ja laatia Jokimaan ravikeskukselle yksityiskohtainen ja konkreettinen ulkoisen viestinnän suunnitelma raviradan vuosittaista päätapahtumaa Suur-Hollola-ajoja varten.
Työn aihe syntyi toimeksiantajan, Jokimaan ravikeskuksen, toiveesta, sillä raviradalla ei ole olemassa minkäänlaista aikaisempaa kirjallista suunnitelmaa suurtapahtuman ulkoisen viestinnän ohjenuoraksi.
Opinnäytetyö on luonteeltaan tutkimuksellinen opinnäytetyö. Työn tutkimusosuudessa esitellään Suur-Hollola-ajot 2013- tapahtumassa suoritetun kävijätutkimuksen tuloksia, jossa kartoitettiin tapahtumaan osallistuneiden ihmisten mielipiteitä tapahtuman viestinnästä. Kyselytutkimuksen vastaukset toimivat pohjana myös valmiissa viestintäsuunnitelmassa.
Työ koostuu teoriaosuudesta, tutkimusosuudesta ja viestintäsuunnitelman osuudesta. Teoriaosuudessa käsitellään ulkoista viestintää, viestintästrategiaa ja viestintäsuunnitelmaa ja siihen liittyviä perusteita alasta kirjoitetun kirjallisuuden pohjalta. Tutkimusosuus puolestaan esittelee Suur-Hollola-ajoissa 2013 tehdyn kyselytutkimuksen ja sen keskeiset tulokset.
Valmis viestintäsuunnitelma sisältää konkreettisen ja yksityiskohtaisen rungon, jonka avulla Jokimaan ravikeskus pystyy koordinoimaan ja toteuttamaan Suur-Hollola-ajojen ulkoista viestintää. Suunnitelma sisältää viestintätoimenpiteiden lisäksi myös vastuualueiden määrittelyn sekä työkaluja viestinnän seurantaan ja mittaamiseen.
Työn aihe syntyi toimeksiantajan, Jokimaan ravikeskuksen, toiveesta, sillä raviradalla ei ole olemassa minkäänlaista aikaisempaa kirjallista suunnitelmaa suurtapahtuman ulkoisen viestinnän ohjenuoraksi.
Opinnäytetyö on luonteeltaan tutkimuksellinen opinnäytetyö. Työn tutkimusosuudessa esitellään Suur-Hollola-ajot 2013- tapahtumassa suoritetun kävijätutkimuksen tuloksia, jossa kartoitettiin tapahtumaan osallistuneiden ihmisten mielipiteitä tapahtuman viestinnästä. Kyselytutkimuksen vastaukset toimivat pohjana myös valmiissa viestintäsuunnitelmassa.
Työ koostuu teoriaosuudesta, tutkimusosuudesta ja viestintäsuunnitelman osuudesta. Teoriaosuudessa käsitellään ulkoista viestintää, viestintästrategiaa ja viestintäsuunnitelmaa ja siihen liittyviä perusteita alasta kirjoitetun kirjallisuuden pohjalta. Tutkimusosuus puolestaan esittelee Suur-Hollola-ajoissa 2013 tehdyn kyselytutkimuksen ja sen keskeiset tulokset.
Valmis viestintäsuunnitelma sisältää konkreettisen ja yksityiskohtaisen rungon, jonka avulla Jokimaan ravikeskus pystyy koordinoimaan ja toteuttamaan Suur-Hollola-ajojen ulkoista viestintää. Suunnitelma sisältää viestintätoimenpiteiden lisäksi myös vastuualueiden määrittelyn sekä työkaluja viestinnän seurantaan ja mittaamiseen.