Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Vieraan kielen kehityksen tukeminen Rauman Englanninkielisessä lastentarhassa

Rytkönen, Kati (2014)

 
Avaa tiedosto
Rytkonen_Kati.pdf (344.2Kt)
Lataukset: 


Rytkönen, Kati
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402272712
Tiivistelmä
Rytkönen, Kati. Vieraan kielen kehityksen tukeminen Rauman Englanninkielisessä Lastentarhassa. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Helsinki, kevät 2014. 68 s., 2 liitettä. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.

Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Rauman Englanninkielisen lastentarhan työntekijöiden keinoja tukea lapsen vieraan kielen kehittymistä ja sitä kuinka he valitsevat kussakin tilanteessa käytettävän kielen. Lisäksi selvitettiin millaisia haasteita ja positiivisia tekijöitä työntekijät kokevat kaksi- ja monikielisyyden tuovan heidän työhönsä. Rauman Englanninkielinen lastentarha on yksityinen päiväkoti, jossa käytetään kielisuihkua eli käytännössä käytetään limittäin suomen ja englannin kieliä. Päiväkodissa oli lapsia useista kulttuureista ja he puhuivat äidinkielenään ja vieraana kielenä useita kieliä. Näitä kieliä tutkimuksen tekohetkellä olivat suomi, englanti, venäjä, arabia, bulgaria ja saksa.

Tutkimus on laadullinen ja se toteutettiin haastattelemalla päiväkodin neljää työntekijää. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina ja teemahaastattelurunkoa apuna käyttäen. Litteroitu tutkimusaineisto analysoitiin teemoitellen.
Tutkimustulosten mukaan Rauman Englanninkielisen lastentarhan työntekijät tukivat lasten vieraan kielen kehittymistä moninaisesti. Lapsen vierasta kieltä tukevia tekijöitä päiväkodissa olivat kielisuihkumenetelmä, välineet ja tilat, kielien limittäinen käyttäminen, toistaminen ja vertaistuki. Lasten kielen kehittymistä havainnoitiin satunnaisesti ja dokumentoitiin harvoin. Käytettävän kielen valinta koostui työntekijöillä monien tekijöiden summasta. Kielen valintaan vaikuttivat kasvatuskumppanuus, lapsen turvallisuuden tunteen luominen ja säilyttäminen, tilannesidonnaisuus ja lukuisat muut yksittäiset tekijät. Jokainen työntekijä oli kokenut työssään haasteita, kuten päiväkodin kaksikielisyyden tuoma työmäärän lisääntyminen, kulttuuri- ja kielierot sekä lapsen yksilöllisten tarpeiden huomioiminen ryhmässä. Työntekijät kokivat samoja tekijöitä myös positiivisiksi asioiksi, sillä haasteita asettava työ teki heistä motivoituneita.

Johtopäätöksenä voidaan todeta, että lapsen vieraan kielen kehitystä tuettiin Rauman Englanninkielisessä lastentarhassa monipuolisesti, mutta siinä nähtiin myös tarvetta kehittämiselle. Toiseksi voidaan todeta, että käytettävän kielen valintaan vaikuttivat lukuisat tekijät, mutta kasvatuskumppanuus ja lapsen turvallisuuden tunteen luominen ja säilyttäminen koettiin erityisen merkitykselliseksi valintaa tehtäessä. Päiväkodin työntekijät kokivat kaksi- ja monikielisyyden työssään rikkaudeksi, mutta se toi työhön myös raskautta.

Asiasanat: varhaiskasvatus, kielellinen kehitys, kaksikielisyys, monikielisyys, tukeminen, päivähoito
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste