Näytä suppeat kuvailutiedot

Vieraan kielen kehityksen tukeminen Rauman Englanninkielisessä lastentarhassa

Rytkönen, Kati (2014)

dc.contributor.authorRytkönen, Kati
dc.date.accessioned2014-03-17T11:45:45Z
dc.date.available2014-03-17T11:45:45Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.uriURN:NBN:fi:amk-201402272712
dc.identifier.urihttp://www.theseus.fi/handle/10024/71388
dc.description.abstractRytkönen, Kati. Vieraan kielen kehityksen tukeminen Rauman Englanninkielisessä Lastentarhassa. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Helsinki, kevät 2014. 68 s., 2 liitettä. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan virkakelpoisuus. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Rauman Englanninkielisen lastentarhan työntekijöiden keinoja tukea lapsen vieraan kielen kehittymistä ja sitä kuinka he valitsevat kussakin tilanteessa käytettävän kielen. Lisäksi selvitettiin millaisia haasteita ja positiivisia tekijöitä työntekijät kokevat kaksi- ja monikielisyyden tuovan heidän työhönsä. Rauman Englanninkielinen lastentarha on yksityinen päiväkoti, jossa käytetään kielisuihkua eli käytännössä käytetään limittäin suomen ja englannin kieliä. Päiväkodissa oli lapsia useista kulttuureista ja he puhuivat äidinkielenään ja vieraana kielenä useita kieliä. Näitä kieliä tutkimuksen tekohetkellä olivat suomi, englanti, venäjä, arabia, bulgaria ja saksa. Tutkimus on laadullinen ja se toteutettiin haastattelemalla päiväkodin neljää työntekijää. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina ja teemahaastattelurunkoa apuna käyttäen. Litteroitu tutkimusaineisto analysoitiin teemoitellen. Tutkimustulosten mukaan Rauman Englanninkielisen lastentarhan työntekijät tukivat lasten vieraan kielen kehittymistä moninaisesti. Lapsen vierasta kieltä tukevia tekijöitä päiväkodissa olivat kielisuihkumenetelmä, välineet ja tilat, kielien limittäinen käyttäminen, toistaminen ja vertaistuki. Lasten kielen kehittymistä havainnoitiin satunnaisesti ja dokumentoitiin harvoin. Käytettävän kielen valinta koostui työntekijöillä monien tekijöiden summasta. Kielen valintaan vaikuttivat kasvatuskumppanuus, lapsen turvallisuuden tunteen luominen ja säilyttäminen, tilannesidonnaisuus ja lukuisat muut yksittäiset tekijät. Jokainen työntekijä oli kokenut työssään haasteita, kuten päiväkodin kaksikielisyyden tuoma työmäärän lisääntyminen, kulttuuri- ja kielierot sekä lapsen yksilöllisten tarpeiden huomioiminen ryhmässä. Työntekijät kokivat samoja tekijöitä myös positiivisiksi asioiksi, sillä haasteita asettava työ teki heistä motivoituneita. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että lapsen vieraan kielen kehitystä tuettiin Rauman Englanninkielisessä lastentarhassa monipuolisesti, mutta siinä nähtiin myös tarvetta kehittämiselle. Toiseksi voidaan todeta, että käytettävän kielen valintaan vaikuttivat lukuisat tekijät, mutta kasvatuskumppanuus ja lapsen turvallisuuden tunteen luominen ja säilyttäminen koettiin erityisen merkitykselliseksi valintaa tehtäessä. Päiväkodin työntekijät kokivat kaksi- ja monikielisyyden työssään rikkaudeksi, mutta se toi työhön myös raskautta. Asiasanat: varhaiskasvatus, kielellinen kehitys, kaksikielisyys, monikielisyys, tukeminen, päivähoitofi
dc.description.abstractRytkönen, Kati. Supporting foreign language development in The English Kindergarten of Rauma. 68p., 2 appendices. Language: Finnish. Helsinki, Spring 2014. Diaconia University of Applied Sciences. Degree Programme in Social Services. Option in Social Services and Education.Degree: Bachelor of Social Services. The goals of this study was to examine ways that the workers of the English Kindergarten of Rauma supported children’s development of foreign language and to examine what affected to their decisions to use particular language in each situation. Moreover I examined what kind of challenges and positive factors the bi- and multilingualism bring to their work. The English Kidergarten of Rauma is a private kindergarten that uses language shower as its method in supporting development of foreign language of children which means that in practice Finnish and English are used side by side. The kindergarten had children from many different cultures whom spoke various languages. During my study those languages were Finnish, English, Russian, Arabic, Bulgarian and German. This study is a qualitative study and it was executed by interviewing individually four workers of the kindergarten by using theme interview framework. Tran scripted interview material were analyzed theme by theme. Results indicated that the workers of the English Kindergarten of Rauma supported the development of the children in varied ways. Supportive methods that were used in the kindergarten were the language shower –method, equipments and spaces, using languages side by side, repeating and peer support. Language development of the children were observed randomly and documented rarely. The selection of the language that were used by the workers was a cause from many factors such as educational partnership, creating and reserving children’s sense of security, situation related and several separate factors. Each worker had experienced challenges in their work such as increasing workload caused by kindergartens bilingual agenda, cultural –and lingual differences and paying attention to children’s individual needs in group situations. Same factors were also considered as positive things because challenges made workers more motivated. As a conclusion it can be said that children’s development of the foreign language were supported in the English Kindergarten of Rauma in multiple ways, but also need for improvement was noticed. Furthermore it can be said that various factors had an effect on the selection of chosen language but educational partnership plus creating and reserving children’s sense of security were considered particularly meaningful when selecting language. Workers found bi –and multilingualism as richness in their work but felt also that it added their workload.en
dc.language.isofin
dc.publisherDiakonia-ammattikorkeakoulu
dc.rightsAll rights reserved
dc.titleVieraan kielen kehityksen tukeminen Rauman Englanninkielisessä lastentarhassafi
dc.type.ontasotfi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis|
dc.identifier.dscollection10024/1556
dc.organizationDiakonia-ammattikorkeakoulu
dc.contributor.organizationDiakonia-ammattikorkeakoulu
dc.subject.keywordvarhaiskasvatus
dc.subject.keywordkielellinen kehitys
dc.subject.keywordkaksikielisyys
dc.subject.keywordmonikielisyys
dc.subject.keywordkielisuihku
dc.subject.degreeprogramfi=Sosiaaliala|sv=Sociala området|en=Social Sciences|
dc.subject.disciplineSosiaalialan koulutusohjelma


Tiedostot

Thumbnail

Viite kuuluu kokoelmiin:

Näytä suppeat kuvailutiedot