Runolaulun jäljillä : Musiikkia ja museopedagogiikkaa Parppeinvaaran runokylässä
Kellokoski, Reetta-Mari (2014)
Kellokoski, Reetta-Mari
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403173253
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403173253
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käsiteltiin elävän musiikin hyödyntämistä museopedagogiikassa. Työ tehtiin toimeksiantona Ilomantsin museosäätiölle, Parppeinvaaran runokylän museolle.
Tavoitteena oli kehittää museon perusnäyttelyyn uusia näkökulmia avaava palvelu, elävään musiikkiin perustuva teemaopastus, ja avartaa teemaopastuksen avulla opastuskierrokselle osallistuvien asiakkaiden oppimiskokemusta. Raportissa avattiin keskeisiä museopedagogiikan käsitteitä sekä analysoitiin museopedagogiikan yleisiä lähtökohtia ja tavoitteita. Lisäksi tarkasteltiin teemaopastuksen kehittämisprosessia ja kuvattiin ilomantsilaista runolaulua. Tutkimuksen pääpaino oli musiikin hyödyntämisessä osana museon opetustoimintaa.
Runolaulun jäljillä -teemaopastusta testattiin käytännössä 21.1.2014. Testiasiakkaiden ryhmä piti musiikkia sisältäviä toimintatapoja mielekkäinä ja antoi kokemuksestaan palautetta, jota hyödynnettiin palvelun kehittämisessä. Ilomantsin museosäätiö tarjoaa jatkossa Runolaulun jäljillä –opastusta asiakkailleen. Teemaopastuksesta saatu palaute rohkaisee käyttämään musiikkia osana museon opetustoimintaa. Työn tuloksena syntyi ilomantsilaiseen runolauluperinteeseen pohjautuva Runolaulun jäljillä -teemaopastus Parppeinvaaran museoon sekä teemaopastukseen liittyvää opastusmateriaalia.
Tavoitteena oli kehittää museon perusnäyttelyyn uusia näkökulmia avaava palvelu, elävään musiikkiin perustuva teemaopastus, ja avartaa teemaopastuksen avulla opastuskierrokselle osallistuvien asiakkaiden oppimiskokemusta. Raportissa avattiin keskeisiä museopedagogiikan käsitteitä sekä analysoitiin museopedagogiikan yleisiä lähtökohtia ja tavoitteita. Lisäksi tarkasteltiin teemaopastuksen kehittämisprosessia ja kuvattiin ilomantsilaista runolaulua. Tutkimuksen pääpaino oli musiikin hyödyntämisessä osana museon opetustoimintaa.
Runolaulun jäljillä -teemaopastusta testattiin käytännössä 21.1.2014. Testiasiakkaiden ryhmä piti musiikkia sisältäviä toimintatapoja mielekkäinä ja antoi kokemuksestaan palautetta, jota hyödynnettiin palvelun kehittämisessä. Ilomantsin museosäätiö tarjoaa jatkossa Runolaulun jäljillä –opastusta asiakkailleen. Teemaopastuksesta saatu palaute rohkaisee käyttämään musiikkia osana museon opetustoimintaa. Työn tuloksena syntyi ilomantsilaiseen runolauluperinteeseen pohjautuva Runolaulun jäljillä -teemaopastus Parppeinvaaran museoon sekä teemaopastukseen liittyvää opastusmateriaalia.