Marketing Plan of Rental Apartments in Costa Blanca for Scandinavians : Case: Zariko Enterprise SL
Kirssi, Johanna (2014)
Kirssi, Johanna
Lahden ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403123092
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403123092
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on Costa Blancalla sijaitsevien vuokra-asuntojen markkinointisuunnitelma. Suunnitelma on suunnattu Ruotsin, Norjan ja Tanskan markkinoille. Työn toimeksiantaja on Zariko Enterprise SL, joka on Espanjan Torreviejassa toimiva kiinteistönvälitystoimisto. Yritys sekä vuokraa että myy kiinteistöjä, mutta tässä opinnäytetyössä keskitytään vain vuokraustoimintoihin. Tämän työn tavoitteena oli luoda teoriaa apuna käyttäen toimiva ja realistinen markkinointisuunnitelma, jota Zariko Enterprise SL voi käyttää. Työ auttaa yritystä saamaan lisää asiakkaita kohdemaista, sekä tarjoaa yrityksen henkilökunnalle hyödyllistä tietoa kyseisistä maista.
Markkinointisuunnitelman laatiminen alkaa yrityksen ja sen toimintaympäristöjen analysoinnilla. Näitä analyysejä voidaan käyttää hyväksi strategiaan, segmentointiin ja asemointiin liittyvissä päätöksissä. Jotta tavoitellun kohderyhmän tarpeisiin voidaan vastata mahdollisimman tehokkaasti, täytyy määritellä yrityksen kilpailukeinot. Tässä työssä käytetyn 5P-mallin mukaan kilpailukeinot ovat tuote, hinta, saatavuus, markkinointiviestintä ja henkilöstö. Kohdemarkkinoiden ja maiden analysointiin voidaan käyttää PEST-analyysia, jossa tarkastellaan markkinoihin vaikuttavia poliittisia, taloudellisia, sosiaalisia ja teknologisia tekijöitä.
Opinnäytetyö toteutettiin pöytälaatikkotutkimuksena. Lähteinä käytettiin sekä kirjallisia että elektronisia lähteitä, kuin myös sähköpostikirjeenvaihtoa yrityksen johtajan kanssa. Osa päätelmistä ja tiedoista perustuu kirjoittajan viiden kuukauden mittaisen työharjoittelun aikana keräämiin tietoihin.
Työn tuloksena on valmis markkinointisuunnitelma, jota Zariko Enterprise SL voi hyödyntää markkinoinnissaan. Jotta työ pysy ajankohtaisena, yrityksen tulee kehittää ja päivittää sitä myös tulevaisuudessa.
Markkinointisuunnitelman laatiminen alkaa yrityksen ja sen toimintaympäristöjen analysoinnilla. Näitä analyysejä voidaan käyttää hyväksi strategiaan, segmentointiin ja asemointiin liittyvissä päätöksissä. Jotta tavoitellun kohderyhmän tarpeisiin voidaan vastata mahdollisimman tehokkaasti, täytyy määritellä yrityksen kilpailukeinot. Tässä työssä käytetyn 5P-mallin mukaan kilpailukeinot ovat tuote, hinta, saatavuus, markkinointiviestintä ja henkilöstö. Kohdemarkkinoiden ja maiden analysointiin voidaan käyttää PEST-analyysia, jossa tarkastellaan markkinoihin vaikuttavia poliittisia, taloudellisia, sosiaalisia ja teknologisia tekijöitä.
Opinnäytetyö toteutettiin pöytälaatikkotutkimuksena. Lähteinä käytettiin sekä kirjallisia että elektronisia lähteitä, kuin myös sähköpostikirjeenvaihtoa yrityksen johtajan kanssa. Osa päätelmistä ja tiedoista perustuu kirjoittajan viiden kuukauden mittaisen työharjoittelun aikana keräämiin tietoihin.
Työn tuloksena on valmis markkinointisuunnitelma, jota Zariko Enterprise SL voi hyödyntää markkinoinnissaan. Jotta työ pysy ajankohtaisena, yrityksen tulee kehittää ja päivittää sitä myös tulevaisuudessa.