Viestintäsuunnitelma : Maata Näkyvissä -festivaali
Mustonen, Joel (2014)
Mustonen, Joel
Lahden ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403163200
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403163200
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö keskittyy tapahtumamarkkinointiin ja erityisesti Maata Näkyvissä -festivaalien viestintämarkkinoinnin suunnitteluun ja toteutukseen. Opinnäytetyö on tehty yhteistyössä Maata Näkyvissä -festivaalien organisaation kanssa kirjoituspöytämallin ja käytännön työn yhdistelmän mukaisena opinnäytetyönä. Tarkoitus on valmistaa yksi yleispätevä suunnitelma tapahtumaviestinnästä ja kohderyhmien tavoittamisesta.
Tämän opinnäytetyön teoriaosuus keskittyy markkinointiin ja tapahtumasuunnitteluun, mutta käsittelee tapahtumamarkkinoinnin osa-alueena viestintää laajemmin. Viestinnän teoriaosuudessa tarkastelen sosiaalisen median osuutta laajasti, koska nuorten keskuudessa sillä on merkittävä rooli. Painopiste on etenkin Facebookissa ja Instagramissa.
Imago ja brandi ovat merkittävä osa viestintäsuunnitelmaa. Festivaalilla on olemassa vahva imago, sekä brandi, kuitenkin vain erittäin rajatun yleisön keskuudessa. Työn tavoite on tuoda brandi jo olevien segmenttien ulkopuolelle, niin että jo oleva imago ei siitä kärsisi. Kansainvälisesti tunnetut artistit laajentavat tunnettavuutta ja tuovat tapahtuman pois rajatusta segmentistä.
Teoriaosuuden jälkeen seuraa toiminnallinen osuus, jossa esitellään viestintäsuunnitelma. Viestintäsuunnitelma käy läpi uusia medioita, joita tapahtumaorganisaatio voisi käyttää. Totuttuina medioina on ollut kristillinen nuortenlehti Nuotta sekä julisteet seurakunnissa. Näiden lisäksi on käytetty pienimuotoisesti radiomainontaa. Työ keskittyy mainonnassa valtakunnalliseen mediaan sekä näkyvyyden kasvattamiseen Turun seudulla.
Työ tarkastelee yhteenvedossa tapahtumaorganisaation heikkouksia ja vahvuuksia. Työssä on myös kerrottu markkinoinnin onnistumisesta itse festivaalilla ja sen jälkeen. Instagram on jälkimarkkinoinnissa tärkeässä asemassa ja sen käyttämistä on havainnollistettu käytännön kautta. Lopuksi työssä on kehitysehdotukset markkinointiin.
Tämän opinnäytetyön teoriaosuus keskittyy markkinointiin ja tapahtumasuunnitteluun, mutta käsittelee tapahtumamarkkinoinnin osa-alueena viestintää laajemmin. Viestinnän teoriaosuudessa tarkastelen sosiaalisen median osuutta laajasti, koska nuorten keskuudessa sillä on merkittävä rooli. Painopiste on etenkin Facebookissa ja Instagramissa.
Imago ja brandi ovat merkittävä osa viestintäsuunnitelmaa. Festivaalilla on olemassa vahva imago, sekä brandi, kuitenkin vain erittäin rajatun yleisön keskuudessa. Työn tavoite on tuoda brandi jo olevien segmenttien ulkopuolelle, niin että jo oleva imago ei siitä kärsisi. Kansainvälisesti tunnetut artistit laajentavat tunnettavuutta ja tuovat tapahtuman pois rajatusta segmentistä.
Teoriaosuuden jälkeen seuraa toiminnallinen osuus, jossa esitellään viestintäsuunnitelma. Viestintäsuunnitelma käy läpi uusia medioita, joita tapahtumaorganisaatio voisi käyttää. Totuttuina medioina on ollut kristillinen nuortenlehti Nuotta sekä julisteet seurakunnissa. Näiden lisäksi on käytetty pienimuotoisesti radiomainontaa. Työ keskittyy mainonnassa valtakunnalliseen mediaan sekä näkyvyyden kasvattamiseen Turun seudulla.
Työ tarkastelee yhteenvedossa tapahtumaorganisaation heikkouksia ja vahvuuksia. Työssä on myös kerrottu markkinoinnin onnistumisesta itse festivaalilla ja sen jälkeen. Instagram on jälkimarkkinoinnissa tärkeässä asemassa ja sen käyttämistä on havainnollistettu käytännön kautta. Lopuksi työssä on kehitysehdotukset markkinointiin.