Työmotivaation ja laadun parantaminen
Tiuri, Otto; Ohisalo, Miikka (2013)
Tiuri, Otto
Ohisalo, Miikka
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
Creative Commons Attribution-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112718585
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112718585
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää yksityisiä turvallisuuspalveluita tarjoavan kohdeyrityksen liiketoimintayksikön työntekijöiden työmotivaation tilaa. Lisäksi tutkittiin, mitkä tekijät vaikuttavat työmotivaatioon. Tavoitteena oli myös tuottaa kehitysehdotuksia mahdollisesti ilmi tulleisiin ongelmiin.
Opinnäytetyö sai alkunsa kohde yrityksessä teetetystä henkilöstökyselystä, jonka seurauksena muodostettiin kehitystyöryhmä pureutumaan kyselyssä ilmitulleisiin ongelmiin. Aihe päätettiin laajentaa opinnäytetyöksi, koska työryhmän kokouksissa havaittiin, että asian syvällisempään tutkimiseen oli tarvetta.
Tutkimusmenetelmiksi valittiin teemahaastattelu ja kirjallisuuskatsaus. Teemahaastattelussa haastateltiin noin kahtakymmentä kohdeyrityksen kyseisen liiketoimintayksikön vartijaa. Kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena oli syventää opinnäytetyön aiheeseen liittyvän teorian käsittelyä ja valoittaa aiemmin tehtyä tutkimusta. Työmotivaation ymmärtämiseksi perehdyttiin myös erinäisiin motivaatioteorioihin.
Tutkimustulosten valossa työmotivaatioon vaikuttavia tekijöitä olivat työkaverit ja yhteishenki, työvuorosuunnitelu, työnantajan osoittama huomio ja kunnioitus, palkitseminen ja palkkaus sekä rekrytoiti. Tutkimuksen aikana tuli myös selväksi, että huono motivaatio vaikuttaa olennaisesti tuotettavan palvelun laatuun ja sitä kautta myös asiakastyytyväisyyteen.
Puuttumalla ajoissa asioihin, jotka vaikuttavat työmotivaatioon negatiivisesti ja laskevat tuotettavan palvelun laatua, voidaan vaikuttaa radikaalisti sekä asiakkaan että palvelua tuottavien työntekijöiden tyytyväisyyteen. Tyytyväinen työntekijä takaa tyytyväiset asiakkaat.
Opinnäytetyö sai alkunsa kohde yrityksessä teetetystä henkilöstökyselystä, jonka seurauksena muodostettiin kehitystyöryhmä pureutumaan kyselyssä ilmitulleisiin ongelmiin. Aihe päätettiin laajentaa opinnäytetyöksi, koska työryhmän kokouksissa havaittiin, että asian syvällisempään tutkimiseen oli tarvetta.
Tutkimusmenetelmiksi valittiin teemahaastattelu ja kirjallisuuskatsaus. Teemahaastattelussa haastateltiin noin kahtakymmentä kohdeyrityksen kyseisen liiketoimintayksikön vartijaa. Kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena oli syventää opinnäytetyön aiheeseen liittyvän teorian käsittelyä ja valoittaa aiemmin tehtyä tutkimusta. Työmotivaation ymmärtämiseksi perehdyttiin myös erinäisiin motivaatioteorioihin.
Tutkimustulosten valossa työmotivaatioon vaikuttavia tekijöitä olivat työkaverit ja yhteishenki, työvuorosuunnitelu, työnantajan osoittama huomio ja kunnioitus, palkitseminen ja palkkaus sekä rekrytoiti. Tutkimuksen aikana tuli myös selväksi, että huono motivaatio vaikuttaa olennaisesti tuotettavan palvelun laatuun ja sitä kautta myös asiakastyytyväisyyteen.
Puuttumalla ajoissa asioihin, jotka vaikuttavat työmotivaatioon negatiivisesti ja laskevat tuotettavan palvelun laatua, voidaan vaikuttaa radikaalisti sekä asiakkaan että palvelua tuottavien työntekijöiden tyytyväisyyteen. Tyytyväinen työntekijä takaa tyytyväiset asiakkaat.