Facebook-markkinointi verkkokaupan myynninedistämisessä - Case Nonodd
Ritvanen, Katri (2014)
Ritvanen, Katri
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402242615
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402242615
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli testata Facebook-markkinoinnin toimivuutta Nonoddin verkkokaupan myynninedistämisen välineenä. Tätä varten Nonoddin Facebook-sivulle suunniteltiin ja toteutettiin opinnäytetyön lopputuotoksena konkreettinen markkinointikampanja.
Opinnäytetyö koostuu teoreettisesta viitekehyksestä, Nonoddin digitaalisen markkinointiviestinnän nykytilan kartoituksesta, tutkimuksellisesta osuudesta sekä markkinointikampanjan suunnittelusta ja toteutuksesta. Teoreettisessa viitekehyksessä käydään läpi opinnäytetyön kannalta keskeisiä digitaalisen markkinointiviestinnän käsitteitä, kuten sisältömarkkinointia ja myynninedistämistä sekä perehdytään Facebook-markkinointiin ja markkinointikampanjan toteutukseen Facebookissa.
Nonoddin digitaalisen markkinointiviestinnän nykytilan kartoituksessa selvitettiin Nonoddin käyttämät digitaalisen markkinointiviestinnän kanavat ja paneuduttiin tarkemmin sen Facebook-sivuun, jotta suunniteltavaan markkinointikampanjaan osattaisiin tuoda jotain uutta. Opinnäytetyön tutkimuksellisen osuuden tavoitteena oli löytää benchmarkingin avulla uusia näkökulmia markkinointikampanjan toteuttamiseen Facebookissa. Johtopäätöksenä tutkimustuloksista todettiin, että yleisimpiä myynninedistämiskampanjoita Facebookissa olivat alennustarjoukset sekä suosituimpia eli eniten tykkäyksiä ja jakoja keränneitä olivat Facebook-arvonnat.
Tutkimustulosten, teoreettisen viitekehyksen ja yhdessä toimeksiantajan kanssa järjestetyn ideointipajan perusteella Nonoddille suunniteltiin Facebook-markkinointikampanja, jolle toimeksiantaja asetti konkreettiset myynninedistämisen tavoitteet ja mittarit. Kampanjalla saavutettuja tuloksia mitattiin ja verrattiin asetettuihin tavoitteisiin. Tämän jälkeen kampanjan onnistumista arvioitiin kokonaisuudessaan ja laadittiin ehdotuksia, mitä olisi voinut mahdollisesti tehdä toisin parempien tuloksien saavuttamiseksi.
Tulosten ja arvioinnin lisäksi tehtiin lopuksi johtopäätöksiä Facebook-markkinoinnin toimivuudesta Nonoddin verkkokaupan myynninedistämisessä. Opinnäytetyön osana toteutetulla Facebook-markkinointikampanjalla ei päästy sille asetettuihin tavoitteisiin, mutta sen kautta saatiin paljon uutta ja arvokasta tietoa Facebook-markkinoinnista sekä luotua pohja tulevaisuuden kampanjoille. Facebook osoittautui Nonoddille potentiaaliseksi markkinointikanavaksi, mutta parhaan toimivuuden saavuttamiseksi Nonoddin kannattaa jatkossa keskittyä hankkimaan ensin sivulleen paljon uusia tykkääjiä, ja asettaa vasta sitten tavoitteita verkkokaupan myynninedistämiselle.
Opinnäytetyö koostuu teoreettisesta viitekehyksestä, Nonoddin digitaalisen markkinointiviestinnän nykytilan kartoituksesta, tutkimuksellisesta osuudesta sekä markkinointikampanjan suunnittelusta ja toteutuksesta. Teoreettisessa viitekehyksessä käydään läpi opinnäytetyön kannalta keskeisiä digitaalisen markkinointiviestinnän käsitteitä, kuten sisältömarkkinointia ja myynninedistämistä sekä perehdytään Facebook-markkinointiin ja markkinointikampanjan toteutukseen Facebookissa.
Nonoddin digitaalisen markkinointiviestinnän nykytilan kartoituksessa selvitettiin Nonoddin käyttämät digitaalisen markkinointiviestinnän kanavat ja paneuduttiin tarkemmin sen Facebook-sivuun, jotta suunniteltavaan markkinointikampanjaan osattaisiin tuoda jotain uutta. Opinnäytetyön tutkimuksellisen osuuden tavoitteena oli löytää benchmarkingin avulla uusia näkökulmia markkinointikampanjan toteuttamiseen Facebookissa. Johtopäätöksenä tutkimustuloksista todettiin, että yleisimpiä myynninedistämiskampanjoita Facebookissa olivat alennustarjoukset sekä suosituimpia eli eniten tykkäyksiä ja jakoja keränneitä olivat Facebook-arvonnat.
Tutkimustulosten, teoreettisen viitekehyksen ja yhdessä toimeksiantajan kanssa järjestetyn ideointipajan perusteella Nonoddille suunniteltiin Facebook-markkinointikampanja, jolle toimeksiantaja asetti konkreettiset myynninedistämisen tavoitteet ja mittarit. Kampanjalla saavutettuja tuloksia mitattiin ja verrattiin asetettuihin tavoitteisiin. Tämän jälkeen kampanjan onnistumista arvioitiin kokonaisuudessaan ja laadittiin ehdotuksia, mitä olisi voinut mahdollisesti tehdä toisin parempien tuloksien saavuttamiseksi.
Tulosten ja arvioinnin lisäksi tehtiin lopuksi johtopäätöksiä Facebook-markkinoinnin toimivuudesta Nonoddin verkkokaupan myynninedistämisessä. Opinnäytetyön osana toteutetulla Facebook-markkinointikampanjalla ei päästy sille asetettuihin tavoitteisiin, mutta sen kautta saatiin paljon uutta ja arvokasta tietoa Facebook-markkinoinnista sekä luotua pohja tulevaisuuden kampanjoille. Facebook osoittautui Nonoddille potentiaaliseksi markkinointikanavaksi, mutta parhaan toimivuuden saavuttamiseksi Nonoddin kannattaa jatkossa keskittyä hankkimaan ensin sivulleen paljon uusia tykkääjiä, ja asettaa vasta sitten tavoitteita verkkokaupan myynninedistämiselle.