Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti. Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
Leikki-ikäisen lapsen emotionaalinen tuki - Avain aitoon kohtaamiseen lastenpsykiatrian poliklinikalla
Hamari-Alatalo, Minna; Roppola, Laura (2014)
Hamari-Alatalo, Minna
Roppola, Laura
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403233415
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403233415
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoitus oli leikki-ikäisen lapsen emotionaalisen tuen lisääminen lastenpsykiatrisen hoitosuhteen alkaessa. Opinnäytetyö toteutettiin Porvoon sairaalan lastenpsykiatrian poliklinikalle tukemaan lapsen ja aikuisen välisen yhteistyön toimivuutta ja lisäämään lapsen turvallisuuden tunnetta poliklinikalle tultaessa. Työ eteni tiiviissä yhteistyössä ja säännöllisin väliarvioinnein lastenpsykiatrian poliklinikan ammattilaisista ja Laurea AMK:n ohjaavista lehtoreista koostuvan ohjausryhmän kesken.
Opinnäytetyön tehtävänä oli tuottaa lapselle selkeä, lastenpsykiatrian poliklinikan toimintaa, ympäristöä ja henkilökuntaa kuvaava ohjausmateriaali valokuvakirjan muodossa. Kirjalla pyrittiin vähentämään lapsen ja vanhempienkin pelkoa ja mahdollisia syyllisyydentunteita hoitojaksoa kohtaan lapsen fantasiamaailmaa ja toiminnan realistista kuvausta yhteen sovittaen. Kirjan lähtökohtana oli lapsen kehitystason, tiedon ja emotionaalisten valmiuksien huomioiminen siitä, mitä lapsi ajattelee terveydestä, sairaudesta ja hoidosta. Leikki-ikäisen lapsen kehitys, pelot, leikki ja ammatillinen näkökulma lapsen kohtaamiseen ja ohjaamiseen muodostivat työlle teoreettisen taustan.
Opinnäytetyön tuotoksena valmistui 26-sivuinen Ifolor –kuvakirja ”Lotta ja Vinski leikkilääkärissä”. Kirjan kuvat ja tarina olivat kokonaisuudessaan opinnäytetyön tekijöiden käsialaa. Kirjassa kuvattiin leikki-ikäisen tytön ja hänen pehmolelunsa matkaa lastenpsykiatrian poliklinikalla. Kirja eteni alun pelottavasta ja jäsentymättömästä tilanteesta onnelliseen loppuun, jossa lapsi pääsi leikkiä ja mielikuvitusmaailmaa hyödyntäen käsittelemään vaikeita tunteitaan, ja jossa lapsen ja perheen arjenhallinta ja vuorovaikutus kohentuivat lastenpsykiatrisen hoitosuhteen tukemana. Prosessin etenemistä kuvattiin sekä tarinan että kuvien kautta: Kuvakulmasta lähtien huomioitiin lapsen tapa katsoa ja kokea maailmaa.
Valokuvakirja esiteltiin lastenpsykiatrian poliklinikalla lehdistötilaisuudessa elokuussa 2013. Lastenpsykiatrian poliklinikan ammattilaiset arvioivat opinnäytetyön tuotoksen onnistuneeksi ja tärkeäksi. Kirjassa otettiin käyttöön käytännön läheinen termi ”leikkilääkäri”, jolla haluttiin korostaa leikin suurta merkitystä lapsen elämässä ja haasteiden voittamisessa sekä las-tenpsykiatrian poliklinikan ammattilaisten tapaa toimia lasten kanssa.
Lopullisessa muodossaan kirja vastasi hoitotyön edellytyksiin ja suosituksiin näyttöön perustuvasta työotteesta. Kirja oli konkreettinen tuotos työelämälähtöiselle kehittämishankkeelle, joka tuki tekijöidensä ammatillista kasvua ja osallisuutta moniammatillisen verkoston jäseninä. Vankka teoriapohja ja hoitotyön kliinisen asiantuntijuuden hyödyntäminen ovat perusteina olettamukselle, että kirjan avulla voidaan päästä lähemmäs lasta ja perhettä aitoa kohtaamista hyödyntäen.
Opinnäytetyön tehtävänä oli tuottaa lapselle selkeä, lastenpsykiatrian poliklinikan toimintaa, ympäristöä ja henkilökuntaa kuvaava ohjausmateriaali valokuvakirjan muodossa. Kirjalla pyrittiin vähentämään lapsen ja vanhempienkin pelkoa ja mahdollisia syyllisyydentunteita hoitojaksoa kohtaan lapsen fantasiamaailmaa ja toiminnan realistista kuvausta yhteen sovittaen. Kirjan lähtökohtana oli lapsen kehitystason, tiedon ja emotionaalisten valmiuksien huomioiminen siitä, mitä lapsi ajattelee terveydestä, sairaudesta ja hoidosta. Leikki-ikäisen lapsen kehitys, pelot, leikki ja ammatillinen näkökulma lapsen kohtaamiseen ja ohjaamiseen muodostivat työlle teoreettisen taustan.
Opinnäytetyön tuotoksena valmistui 26-sivuinen Ifolor –kuvakirja ”Lotta ja Vinski leikkilääkärissä”. Kirjan kuvat ja tarina olivat kokonaisuudessaan opinnäytetyön tekijöiden käsialaa. Kirjassa kuvattiin leikki-ikäisen tytön ja hänen pehmolelunsa matkaa lastenpsykiatrian poliklinikalla. Kirja eteni alun pelottavasta ja jäsentymättömästä tilanteesta onnelliseen loppuun, jossa lapsi pääsi leikkiä ja mielikuvitusmaailmaa hyödyntäen käsittelemään vaikeita tunteitaan, ja jossa lapsen ja perheen arjenhallinta ja vuorovaikutus kohentuivat lastenpsykiatrisen hoitosuhteen tukemana. Prosessin etenemistä kuvattiin sekä tarinan että kuvien kautta: Kuvakulmasta lähtien huomioitiin lapsen tapa katsoa ja kokea maailmaa.
Valokuvakirja esiteltiin lastenpsykiatrian poliklinikalla lehdistötilaisuudessa elokuussa 2013. Lastenpsykiatrian poliklinikan ammattilaiset arvioivat opinnäytetyön tuotoksen onnistuneeksi ja tärkeäksi. Kirjassa otettiin käyttöön käytännön läheinen termi ”leikkilääkäri”, jolla haluttiin korostaa leikin suurta merkitystä lapsen elämässä ja haasteiden voittamisessa sekä las-tenpsykiatrian poliklinikan ammattilaisten tapaa toimia lasten kanssa.
Lopullisessa muodossaan kirja vastasi hoitotyön edellytyksiin ja suosituksiin näyttöön perustuvasta työotteesta. Kirja oli konkreettinen tuotos työelämälähtöiselle kehittämishankkeelle, joka tuki tekijöidensä ammatillista kasvua ja osallisuutta moniammatillisen verkoston jäseninä. Vankka teoriapohja ja hoitotyön kliinisen asiantuntijuuden hyödyntäminen ovat perusteina olettamukselle, että kirjan avulla voidaan päästä lähemmäs lasta ja perhettä aitoa kohtaamista hyödyntäen.