Ohjelmatoimiston, tiskijukan ja yökerhon välinen toiminta
Lindström, Mikael; Räisänen, Antero (2013)
Lindström, Mikael
Räisänen, Antero
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013

Creative Commons Attribution 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120920555
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120920555
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksellisen opinnäytetyön otsikkona on ohjelmatoimiston, tiskijukan ja yökerhon välinen toiminta. Opinnäytetyön tarkoitus oli yökerhojen ja ohjelmatoimistojen yhteistyön parantaminen. Päätutkimusmenetelmänä käytettiin haastatteluita. Yhtä tiskijukkaa ja kolmea eri yökerhon johtajaa haastateltiin. Haastatteluissa oli tarkoitus selvittää alakohtaisia perustietoja myynnistä, tavoitteista, odotuksista, hinnoittelusta, katteista ja tapahtumista. Haastatteluiden ja havaintojen perusteella luotiin erilaisia kehitysideoita ja parannusehdotuksia, joita voidaan yökerhoissa ja ohjelmatoimistoissa käyttää.
Teoreettinen viitekehys koostettiin asiantuntijapalveluista, tuotteistamisesta, asiakaslähtöisyydestä ja palveluista. Tämä opinnäytetyö on kvalitatiivinen tutkimus. Tutkimusmenetelmänä toimivien haastatteluiden kysymykset luotiin teoreettisen viitekehyksen avulla. Tiskijukan haastattelusta selviää kokonaiskuva tiskijukan toiminnasta yökerhoissa. Ravintoloitsijoiden haastatteluista sai paljon tietoa yökerhojen toiminnasta ja yhteistyöstä ohjelmatoimistojen kanssa.
Tutkimustuloksissa selviää, kuinka yökerhojen ja ohjelmatoimistojen välistä yhteistyötä voitaisiin parantaa huomattavasti. Molemmat osapuolet ovat jonkin verran epätietoisia siitä mitä toinen yhteistyöltä haluaa. Ohjelmatoimistot haluaisivat myydä enemmän palveluita ja laajempia tuotepaketteja yökerhoille. Yökerhot haluaisivat ostaa paketteja, jotka vähentäisivät heidän työtaakkaansa. Tuotepaketeista esimerkkinä toimivat teemaillat. Selvisi myös, että tiskijukan soittamalla musiikilla voi olla positiivinen vaikutus yleisön viihtyvyyteen ja yökerhon myyntiin. Ravintoloitsijat olivat suurimmaksi osaksi hyvin tietoisia siitä, mitä tiskijukka heidän yökerhossaan tekee ja miten. Vaikka tiskijukan tehtäviin pääasiassa kuuluu pelkästään musiikin soittaminen ja juhlien pitäminen, monet ravintoloitsijat sanoivat, että he haluaisivat tiskijukan osallistuvan enemmän esimerkiksi teemailtojen rakentamiseen.
Teoreettinen viitekehys koostettiin asiantuntijapalveluista, tuotteistamisesta, asiakaslähtöisyydestä ja palveluista. Tämä opinnäytetyö on kvalitatiivinen tutkimus. Tutkimusmenetelmänä toimivien haastatteluiden kysymykset luotiin teoreettisen viitekehyksen avulla. Tiskijukan haastattelusta selviää kokonaiskuva tiskijukan toiminnasta yökerhoissa. Ravintoloitsijoiden haastatteluista sai paljon tietoa yökerhojen toiminnasta ja yhteistyöstä ohjelmatoimistojen kanssa.
Tutkimustuloksissa selviää, kuinka yökerhojen ja ohjelmatoimistojen välistä yhteistyötä voitaisiin parantaa huomattavasti. Molemmat osapuolet ovat jonkin verran epätietoisia siitä mitä toinen yhteistyöltä haluaa. Ohjelmatoimistot haluaisivat myydä enemmän palveluita ja laajempia tuotepaketteja yökerhoille. Yökerhot haluaisivat ostaa paketteja, jotka vähentäisivät heidän työtaakkaansa. Tuotepaketeista esimerkkinä toimivat teemaillat. Selvisi myös, että tiskijukan soittamalla musiikilla voi olla positiivinen vaikutus yleisön viihtyvyyteen ja yökerhon myyntiin. Ravintoloitsijat olivat suurimmaksi osaksi hyvin tietoisia siitä, mitä tiskijukka heidän yökerhossaan tekee ja miten. Vaikka tiskijukan tehtäviin pääasiassa kuuluu pelkästään musiikin soittaminen ja juhlien pitäminen, monet ravintoloitsijat sanoivat, että he haluaisivat tiskijukan osallistuvan enemmän esimerkiksi teemailtojen rakentamiseen.