Kettu kiusaaja ja surullinen siili : Draama kiusaamisen käsittelyn välineenä päiväkotiryhmässä
Niva, Fabiana (2014)
Niva, Fabiana
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403253511
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403253511
Tiivistelmä
Toteutin toiminnallisen opinnäytetyöni Metsolanmäen päiväkodissa 5-6 -vuotiaiden lasten ryhmässä. Opinnäytetyöni tavoitteena oli pyrkiä löytämään draaman avulla keinoja kiusaamisen vähentämiselle sekä pohtia lasten keskuudessa erilaisuutta. Draamatoiminnan keskeisin idea on tarkastella asioiden tai tapahtumien merkityksiä. Tällä opinnäytetyöllä pyrin tarjoamaan kasvatushenkilöstölle uusia toimintamalleja, joita he voisivat hyödyntää omassa työssään.
Draamaohjaustuokioiden lisäksi kehittämistyön tavoitteena oli tehdä satukirja, jonka käsikirjoittajina toimivat ryhmän lapset. Satuun oli valittu valmiiksi teema draamassa asetettujen tavoitteiden pohjalta. Lopuksi satu painettiin kirjaksi. Lapset kokivat draamatuokiot sekä satukirjan tekemisen mieluisana. Metsolanmäen varhaiskasvattajat olivat erittäin kiinnostuneita draamatyömenetelmistä. Päiväkodissa on aikoinaan ollut käytössä sankaruusteema, jonka tavoitteena oli kannustaa lapsia puolustamaan heikompia. Henkilökunnan kokemusten mukaan teema näytti aikanaan vähentäneen kiusaamista.
Päivähoidon henkilökunta toivoi draamaprosessin tukevan lapsiryhmän ryhmäytymistä. Huomioin ohjaustunteja suunnitellessani ryhmän sen hetkisiä valmiuksia, tarpeita ja tavoitteita. Lapsilähtöisyys ja osallisuuden tukeminen oli toimintani lähtökohta. Opinnäytetyöni onnistumista havainnoin lapsilta saadun palautteen, toimintaan osallistuneen lastentarhanopettajan sekä vanhempien vastaamien kyselylomakkeiden pohjalta. Päiväkodin henkilökunnan mukaan draamasta oli paljon hyötyä ja ryhmäytyminen onnistui.
Draamaohjaustuokioiden lisäksi kehittämistyön tavoitteena oli tehdä satukirja, jonka käsikirjoittajina toimivat ryhmän lapset. Satuun oli valittu valmiiksi teema draamassa asetettujen tavoitteiden pohjalta. Lopuksi satu painettiin kirjaksi. Lapset kokivat draamatuokiot sekä satukirjan tekemisen mieluisana. Metsolanmäen varhaiskasvattajat olivat erittäin kiinnostuneita draamatyömenetelmistä. Päiväkodissa on aikoinaan ollut käytössä sankaruusteema, jonka tavoitteena oli kannustaa lapsia puolustamaan heikompia. Henkilökunnan kokemusten mukaan teema näytti aikanaan vähentäneen kiusaamista.
Päivähoidon henkilökunta toivoi draamaprosessin tukevan lapsiryhmän ryhmäytymistä. Huomioin ohjaustunteja suunnitellessani ryhmän sen hetkisiä valmiuksia, tarpeita ja tavoitteita. Lapsilähtöisyys ja osallisuuden tukeminen oli toimintani lähtökohta. Opinnäytetyöni onnistumista havainnoin lapsilta saadun palautteen, toimintaan osallistuneen lastentarhanopettajan sekä vanhempien vastaamien kyselylomakkeiden pohjalta. Päiväkodin henkilökunnan mukaan draamasta oli paljon hyötyä ja ryhmäytyminen onnistui.