dc.contributor.author | Nousiainen, Niko | |
dc.date.accessioned | 2014-04-02T07:35:33Z | |
dc.date.available | 2014-04-02T07:35:33Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.uri | URN:NBN:fi:amk-201404013755 | |
dc.identifier.uri | http://www.theseus.fi/handle/10024/71867 | |
dc.description.abstract | Opinnäytetyön aihe oli kaksiulotteisen pelin luonti Unity3d-ohjelmistoa ja Orthello2d-lisäosaa käyttäen. Opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa iPad-laitteella toimiva peli.
Opinnäytetyön tekeminen aloitettiin perehtymällä ensin kohdealustaan ja pelisuunnitteluun. Tämän perehtymisen pohjalta valittiin työhön sopivat työkalut ja tehtiin lyhyt suunnitelma pelin toteutuksesta ja toiminnallisuudesta. Peli toteutettiin pääasiassa Unity3d-ohjelmistolla ja siihen asennetulla Orthello2d-lisäosalla. Toteutukseen vaadittiin ohjelmointia, grafiikoiden luontia ja käytettyjen ohjelmistojen opettelua. Ohjelmointikielenä oli C#. Myös pelin kääntäminen iPadille oli iso osa opinnäytetyötä.
Opinnäytetyön tuloksena ei syntynyt kokonaista peliä, kuten alun perin oli tarkoitus, vaan lopputulos oli iPadilla pyörivä prototyyppi pelistä. Prototyyppi sisälsi yhden tason, missä pystyy kokeilemaan pelin toiminnallisuutta. Tason pystyy pelaamaan alusta loppuun, ja se koostuu useista eri komponenteista, joista kerrotaan opinnäytetyössä.
Pelin prototyypin luominen oli opettavainen kokemus ja kehitti projektinhallinta- ja suunnittelutaitoja sekä ohjelmointiosaamista. Valmiin prototyypin avulla pystyttiin tekemään päätöksiä pelin jatkokehityksen kannalta. | fi |
dc.description.abstract | The subject of this thesis was making a 2d-game for iPad using Unity3d development engine and Orthello2D-plugin. Developing games for mobile devices has lately be-come increasingly popular due to their cheaper development costs and often higher net profit. When creating games, picking the right tools for the job is very important and therefore the study focused on the use of the chosen tools, and why they were picked. Information and examples on game design, programming and project management in game development were also included in the thesis.
The goal was to create a simple and enjoyable game for the iPad-device and to introduce some tools required to create a working 2d game. The created game prototype was a simple space flying game that could be played using just two fingers. Thesis was written to gain better understanding of many parts of game development, such as design, project management, creation of 2d-graphics and programming.
The game was designed based on research on many books and online sources. Tools were picked to suit the designed game. Information on the tools and their usage was mostly found from their developers’ own websites.
Making the game was an educational experience and the end result (the created game prototype) was satisfactory. Further plans for the game could be refined on based on the created prototype. | en |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Kymenlaakson ammattikorkeakoulu | |
dc.rights | All rights reserved | |
dc.title | 2d pelin luonti iPadille Unity3d-ohjelmistolla | fi |
dc.type.ontasot | fi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis| | |
dc.identifier.dscollection | 10024/1525 | |
dc.organization | Kymenlaakson ammattikorkeakoulu | |
dc.contributor.organization | Kymenlaakson ammattikorkeakoulu | |
dc.subject.keyword | peli | |
dc.subject.keyword | ohjelmointi | |
dc.subject.keyword | C# | |
dc.subject.keyword | unity3d | |
dc.subject.keyword | 2d | |
dc.subject.keyword | kaksiulotteinen | |
dc.subject.specialization | Ohjelmistotekniikka | |
dc.subject.degreeprogram | fi=Tieto- ja viestintätekniikka|sv=Informations- och kommunikationsteknik|en=Information and Communications Technology| | |
dc.subject.discipline | Tietotekniikan koulutusohjelma | |