Ostopaikan valintaperusteet ja ostokäyttäytyminen päivittäistavarakaupassa
Karsanova, Margarita (2014)
Karsanova, Margarita
Saimaan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404033859
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404033859
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön ensisijaisena tarkoituksena oli selvittää paikallisten asukkaiden ja venäläisten turistien ostopaikan ja ostettavien tuotteiden valintaperusteita päivittäistavarakaupassa. Tutkimuksessa selvitettiin myös sitä, onko kaupan tuotevalikoimassa tai palvelun laadussa joitakin epäkohtia. Tutkimuksen kohteena olevan päivittäistavarakaupan nimi ja sijainti ovat toimeksiantajan toivomuksesta salaisia. Työstä käy ilmi ainoastaan se, että päivittäistavarakauppa on osa K-ryhmää.
Kuluttajien ostokäyttäytymisen ennustaminen on käynyt yrityksille entistäkin vaikeammaksi, koska ostopäätöksen usein ratkaisevat kuluttajien erilaiset taustatekijät, kuten arvot ja motiivit. Muuttuneet ja yksilöllistyneet kulutustottumukset aiheuttavat päivittäistavarakaupoille haasteita. Viime aikoina venäläisten turistien ostosmatkailu on lisääntynyt, ja siitä syystä yritykset ovat entistä kiinnostuneempia myös venäläisten ostokäyttäytymisestä.
Opinnäytetyössä toteutettiin kyselytutkimus, joka kohdistui satunnaisotannalla valittuihin tutkimuskohteisiin. Tutkimuksen kohderyhmä koostuu kyseisen päivittäistavarakaupan asiakkaista, jotka asioivat kaupassa tutkimuspäivinä.
Työn tulokset osoittavat, että tärkein ostopaikan valintaperuste sekä suomalaisten että venäläisten asiakkaiden mielestä on sijainti. Myös kanta-asiakasedut, aiempi hyvä kokemus kyseisestä kaupasta sekä palvelun laatu ja asiantunteva henkilökunta nousivat oleellisiksi valintakriteereiksi. Tuotteiden tärkeimmiksi valintakriteereiksi nousivat suomalaisilla asiakkailla hinta ja yksilöllisyys, kun taas venäläisillä brändi ja laatu.
Kuluttajien ostokäyttäytymisen ennustaminen on käynyt yrityksille entistäkin vaikeammaksi, koska ostopäätöksen usein ratkaisevat kuluttajien erilaiset taustatekijät, kuten arvot ja motiivit. Muuttuneet ja yksilöllistyneet kulutustottumukset aiheuttavat päivittäistavarakaupoille haasteita. Viime aikoina venäläisten turistien ostosmatkailu on lisääntynyt, ja siitä syystä yritykset ovat entistä kiinnostuneempia myös venäläisten ostokäyttäytymisestä.
Opinnäytetyössä toteutettiin kyselytutkimus, joka kohdistui satunnaisotannalla valittuihin tutkimuskohteisiin. Tutkimuksen kohderyhmä koostuu kyseisen päivittäistavarakaupan asiakkaista, jotka asioivat kaupassa tutkimuspäivinä.
Työn tulokset osoittavat, että tärkein ostopaikan valintaperuste sekä suomalaisten että venäläisten asiakkaiden mielestä on sijainti. Myös kanta-asiakasedut, aiempi hyvä kokemus kyseisestä kaupasta sekä palvelun laatu ja asiantunteva henkilökunta nousivat oleellisiksi valintakriteereiksi. Tuotteiden tärkeimmiksi valintakriteereiksi nousivat suomalaisilla asiakkailla hinta ja yksilöllisyys, kun taas venäläisillä brändi ja laatu.