Liiketalouden alan opiskelijoiden yhteiskuntavastuuasenne : vaikutus työnantajan valintaan ja kuluttajakäyttäytymiseen
Helenius, Reija (2013)
Helenius, Reija
Lahden ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404084007
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404084007
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoitus oli selvittää liiketalouden alan opiskelijoiden yleistä asennetta yhteiskuntavastuuta kohtaan. Lisäksi tarkastellaan opiskelijoiden työnantajan sekä tuotteiden tai palveluiden valintaan vaikuttavia tekijöitä. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat kaikki liiketalouden alan opiskelijat Suomessa. Tutkimus perustuu kansainväliseen yhteistyöhön.
Tutkimuksen teoriaosuudessa selvitetään ensin, mitä tarkoitetaan yhteiskuntavastuulla. Teoriassa esitellään erilaisia määritelmiä ja mitkä ovat yhteiskuntavastuun hyödyt ja haasteet yrityksille. Yhteiskuntavastuuta tarkastellaan myös viestinnän näkökulmasta, mistä tekijöistä muodostuu yritysten yhteiskuntavastuumaine ja mitkä tekijät vaikuttavat sen hallintaan. Seuraavaksi teoriassa selvitetään, mitkä tekijät vaikuttavat työnantajan valinnassa ja miten yhteiskuntavastuu vaikuttaa kuluttajakäyttäytymiseen. Sekä työnhakijoiden että kuluttajien valintoihin vaikut-tavat arvot, joihin työnantajien ja yritysten on tuotteillaan ja palveluillaan pystyttävä vastaamaan.
Tutkimuksen empiirinen osuus suoritettiin kyselytutkimuksena. Tutkimuksessa käytetty kysely on laadittu London Metropolitan Business Schoolissa. Kyselyn laadinnassa käytettiin sähköistä kyselyohjelmaa. Kysely lähetettiin sähköpostitse Suomessa kaikkiin yliopistoihin ja ammattikorkeakouluihin, joissa on liiketalouden alan opetusta. Tuloksien analysoinnissa käytettiin ristiintaulukointia ja soveltuvin osin χ2-testiä.
Tutkimuksen keskeisin tulos oli, että opiskelijat ovat epävarmoja yritysten motiiveista harjoittaa yhteiskuntavastuullisia toimia. Myös yhteiskuntavastuuviestintään suhtauduttiin epäilevästi. Yhteiskuntavastuu vaikuttaa työnantajan ja tuotteiden ja palveluiden valintaan. Työnantajien on kuitenkin pystyttävä tarjoamaan kilpailukykyistä palkkaa ja tuotteiden tai palveluiden on vastattava tarvetta, muuten yhteiskuntavastuun merkitys vähenee.
Tutkimuksen teoriaosuudessa selvitetään ensin, mitä tarkoitetaan yhteiskuntavastuulla. Teoriassa esitellään erilaisia määritelmiä ja mitkä ovat yhteiskuntavastuun hyödyt ja haasteet yrityksille. Yhteiskuntavastuuta tarkastellaan myös viestinnän näkökulmasta, mistä tekijöistä muodostuu yritysten yhteiskuntavastuumaine ja mitkä tekijät vaikuttavat sen hallintaan. Seuraavaksi teoriassa selvitetään, mitkä tekijät vaikuttavat työnantajan valinnassa ja miten yhteiskuntavastuu vaikuttaa kuluttajakäyttäytymiseen. Sekä työnhakijoiden että kuluttajien valintoihin vaikut-tavat arvot, joihin työnantajien ja yritysten on tuotteillaan ja palveluillaan pystyttävä vastaamaan.
Tutkimuksen empiirinen osuus suoritettiin kyselytutkimuksena. Tutkimuksessa käytetty kysely on laadittu London Metropolitan Business Schoolissa. Kyselyn laadinnassa käytettiin sähköistä kyselyohjelmaa. Kysely lähetettiin sähköpostitse Suomessa kaikkiin yliopistoihin ja ammattikorkeakouluihin, joissa on liiketalouden alan opetusta. Tuloksien analysoinnissa käytettiin ristiintaulukointia ja soveltuvin osin χ2-testiä.
Tutkimuksen keskeisin tulos oli, että opiskelijat ovat epävarmoja yritysten motiiveista harjoittaa yhteiskuntavastuullisia toimia. Myös yhteiskuntavastuuviestintään suhtauduttiin epäilevästi. Yhteiskuntavastuu vaikuttaa työnantajan ja tuotteiden ja palveluiden valintaan. Työnantajien on kuitenkin pystyttävä tarjoamaan kilpailukykyistä palkkaa ja tuotteiden tai palveluiden on vastattava tarvetta, muuten yhteiskuntavastuun merkitys vähenee.