Markkinointikanavat asiakashankinnassa
Salo, Perttu (2014)
Salo, Perttu
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404013739
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404013739
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä tutkimus Laroc Energia Centerin asiakashankintakanavien kannattavuudesta, jotta saataisiin selville tehokkaimmat kanavat asiakashankintaan. Hankintakanavien kannattavuuden avulla yritys pystyy suuntaamaan markkinointiaan tehokkaammin asiakkaille, joista löytyvät potentiaalisimmat lämmitysjärjestelmän hankkijat.
Tutkimuksen tuotoksen tavoitteena oli selventää yritykselle, mitä kanavia jatkossa tulisi karsia ja mitä kanavia tulisi hyödyntää enemmän markkinoinnissa sekä saada yritykselle hyödyllistä tietoa liiketoiminnan kehittämiseen.
Opinnäytetyön tietoperusta pohjautui kirjallisuuteen, joka käsittelee myyntityötä, asiakkuuksia sekä markkinointia. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista sekä kvalitatiivista tutkimusta. Päämääränä oli selvittää erilaisten asiakashankintakanavien tuloksellisuutta tulevaisuuden markkinointia ajatellen. Opinnäytetyössä huomioidaan aineistosta kerättyjen ja saatujen tulosten pohjalta muiden myyjien mielipiteet tutkimuksesta ryhmähaastattelun omaisella lähestymistavalla. Ryhmähaastattelussa myyjät kertoivat henkilökohtaisia mielipiteitään kanavista ja antoivat myös omia kehittämisehdotuksia sekä mietteitä tutkimustuloksista.
Tutkimuksen hyödyllisyyden pohjalta yrityksessä pidetään jatkuvaa seurantaa asiakashankintakanavista saaduista kontakteista sekä toteutuneista kaupoista. Seurannan avulla toimeksiantajayrityksen omistajat näkevät jatkossa myyjien tekemistä listoista mistä kyseinen kontakti on saatu ja mitkä kontakteista on johtanut kauppaan asti kuukauden aikajaksolla. Laroc Energia Centerille muodostui tutkimuksen pohjalta myös tapa, jossa kerran kuukaudessa käydyssä ryhmähaastattelussa käydään läpi tutkimuksessa pohdittuja asioita sekä omia mietteitä myyjien sekä omistajien kesken.
Tutkimuksen tuloksien pohjalta voitiin todeta, että tulevaisuudessa lehtimainonnan osuus yritysten markkinoinnissa tulee olemaan pienempi. Internetin hyödyntäminen markkinoinnissa on yhä enenevissä määrin kasvussa sekä henkilökohtaisten asiakaskontaktien rooli tulee säilyttämään arvonsa.
Tuloksista saatujen tietojen perusteella yritys pystyy suuntaamaan markkinointiaan kannattavimmille asiakashankintakanaville ja pitämään markkinointiaan tehokkaampana tätä kautta. Johtopäätöksenä voitiin todeta, että tutkimuksen tuloksia on pidetty Laroc Energia Centerin sisällä hyödyllisenä tietona, jota voitaisiin kehittää jatkossa muun muassa tekemällä markkinointisuunnitelma kustannustehokkuuden näkökulmasta.
Tutkimuksen tuotoksen tavoitteena oli selventää yritykselle, mitä kanavia jatkossa tulisi karsia ja mitä kanavia tulisi hyödyntää enemmän markkinoinnissa sekä saada yritykselle hyödyllistä tietoa liiketoiminnan kehittämiseen.
Opinnäytetyön tietoperusta pohjautui kirjallisuuteen, joka käsittelee myyntityötä, asiakkuuksia sekä markkinointia. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista sekä kvalitatiivista tutkimusta. Päämääränä oli selvittää erilaisten asiakashankintakanavien tuloksellisuutta tulevaisuuden markkinointia ajatellen. Opinnäytetyössä huomioidaan aineistosta kerättyjen ja saatujen tulosten pohjalta muiden myyjien mielipiteet tutkimuksesta ryhmähaastattelun omaisella lähestymistavalla. Ryhmähaastattelussa myyjät kertoivat henkilökohtaisia mielipiteitään kanavista ja antoivat myös omia kehittämisehdotuksia sekä mietteitä tutkimustuloksista.
Tutkimuksen hyödyllisyyden pohjalta yrityksessä pidetään jatkuvaa seurantaa asiakashankintakanavista saaduista kontakteista sekä toteutuneista kaupoista. Seurannan avulla toimeksiantajayrityksen omistajat näkevät jatkossa myyjien tekemistä listoista mistä kyseinen kontakti on saatu ja mitkä kontakteista on johtanut kauppaan asti kuukauden aikajaksolla. Laroc Energia Centerille muodostui tutkimuksen pohjalta myös tapa, jossa kerran kuukaudessa käydyssä ryhmähaastattelussa käydään läpi tutkimuksessa pohdittuja asioita sekä omia mietteitä myyjien sekä omistajien kesken.
Tutkimuksen tuloksien pohjalta voitiin todeta, että tulevaisuudessa lehtimainonnan osuus yritysten markkinoinnissa tulee olemaan pienempi. Internetin hyödyntäminen markkinoinnissa on yhä enenevissä määrin kasvussa sekä henkilökohtaisten asiakaskontaktien rooli tulee säilyttämään arvonsa.
Tuloksista saatujen tietojen perusteella yritys pystyy suuntaamaan markkinointiaan kannattavimmille asiakashankintakanaville ja pitämään markkinointiaan tehokkaampana tätä kautta. Johtopäätöksenä voitiin todeta, että tutkimuksen tuloksia on pidetty Laroc Energia Centerin sisällä hyödyllisenä tietona, jota voitaisiin kehittää jatkossa muun muassa tekemällä markkinointisuunnitelma kustannustehokkuuden näkökulmasta.