SUKUPOLVENVAIHDOSTILANTEEN KARTOITTAMISTA SUOMUSSALMEN KUNNAN ALUEELLA TOIMIVISSA YRITYKSISSÄ
Heikkinen, Teija (2005)
Heikkinen, Teija
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2005
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001271617
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001271617
Tiivistelmä
Sukupolvenvaihdos on ajankohtainen tuhansissa suomalaisissa yrityksissä lähivuosien aikana. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, minkälainen tilanne Suomus-salmen kunnan alueella toimivissa yrityksissä on sukupolvenvaihdosten suhteen. Tarkoituksena oli selvittää, ovatko yrittäjät suunnitelleet sukupolvenvaihdosta, onko yrittäjillä tiedossa jatkaja yritykseensä ja millä tavalla yrittäjät ovat ajatelleet toteuttaa mahdollisen sukupolvenvaihdoksen omassa yrityksessään.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmäksi valittiin teema-haastattelu. Sukupolvenvaihdokseen kiinteästi liittyvistä asioista muodostettiin seitsemän teema-aluetta. Tutkimus suoritettiin maaliskuussa 2005 haastattelemalla neljää suomussalmelaista yrittäjää. Haastattelut tallennettiin nauhurilla. Aineiston litteroinnin eli puhtaaksikirjoittamisen jälkeen aineisto luettiin läpi useaan kertaan. Tämän jälkeen haastatteluaineistoa luokiteltiin, yhdisteltiin ja lopuksi tulkittiin.
Tutkimustulosten mukaan kaikissa yrityksissä ei oltu vielä suunniteltu sukupolven-vaihdosta. Niissä yrityksissä, joissa asiaa oli suunniteltu, suunnittelu oli ollut lähinnä jatkajan etsimistä. Yhdelläkään yrittäjällä ei ollut vielä tiedossa varmaa jatkajaa yritykseensä. Todennäköisin tapa, jolla yrittäjät toteuttavat mahdollisen sukupolvenvaih-doksen omassa yrityksessään, on yrityskauppa.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmäksi valittiin teema-haastattelu. Sukupolvenvaihdokseen kiinteästi liittyvistä asioista muodostettiin seitsemän teema-aluetta. Tutkimus suoritettiin maaliskuussa 2005 haastattelemalla neljää suomussalmelaista yrittäjää. Haastattelut tallennettiin nauhurilla. Aineiston litteroinnin eli puhtaaksikirjoittamisen jälkeen aineisto luettiin läpi useaan kertaan. Tämän jälkeen haastatteluaineistoa luokiteltiin, yhdisteltiin ja lopuksi tulkittiin.
Tutkimustulosten mukaan kaikissa yrityksissä ei oltu vielä suunniteltu sukupolven-vaihdosta. Niissä yrityksissä, joissa asiaa oli suunniteltu, suunnittelu oli ollut lähinnä jatkajan etsimistä. Yhdelläkään yrittäjällä ei ollut vielä tiedossa varmaa jatkajaa yritykseensä. Todennäköisin tapa, jolla yrittäjät toteuttavat mahdollisen sukupolvenvaih-doksen omassa yrityksessään, on yrityskauppa.