Mielikuvamarkkinointitapahtuma kabinettitilojen palvelutarjonnasta,
Veijalainen, Sirpa; Metsäniemi, Katri (2014)
Veijalainen, Sirpa
Metsäniemi, Katri
Saimaan ammattikorkeakoulu
2014
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404094093
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404094093
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön aiheena oli mielikuvamarkkinointitapahtuman järjestäminen Happy Bowling -keilahallin kabinettitiloissa. Työ toteutettiin Kouvolan Happy Bowling -keilahallille yritystilauksena.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa ihmisten mielikuvia Happy Bowling -keilahallin kabinettitiloista ja niiden tarjoamista palveluista. Tapahtumalla oli tarkoitus lisätä kabinettitilojen tunnettuutta sekä rakentaa uusia mielikuvia tilojen käyttökapasiteetin kasvattamiseksi ympärivuotiseen käyttöön sesonkien sijaan. Samalla kartoitettiin, mille kohderyhmälle yrityksen kannattaa tulevaisuudessa markkinointia kohdentaa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään mainetta, imagoa, brändiä, positi-ointia sekä tapahtumamarkkinointia. Aiheita käsitellään määritelminä, niiden syntyyn vaikuttavia tekijöitä sekä niiden vaikutusta yrityksen toimintaan.
Opinnäytetyön empiirinen osio muodostuu 3.12.2013 järjestetystä markkinointi-tapahtumasta sekä tapahtuman yhteydessä vieraille tehdystä palvelutarjonnan kehityskartoituskyselystä. Työssä kuvataan tapahtuman järjestämisen vaiheet suunnittelusta toteutukseen ja saatujen tulosten analysointiin.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselynä tapahtumassa. Asiakkaat vasta-sivat kyselyyn tutustuttuaan ensin kabinettitiloihin. Tuloksista kävi ilmi, että asiakkailla on positiivinen kuva tiloista ja ne soveltuvat hyvin työyhteisön eri tilaisuuksiin. Opinnäytetyön tutkimuksen tavoite kabinettitilojen mielikuvien lisäämiseksi täyttyi. Käyttöasteen nostaminen edellyttää lisää markkinointiresursseja.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa ihmisten mielikuvia Happy Bowling -keilahallin kabinettitiloista ja niiden tarjoamista palveluista. Tapahtumalla oli tarkoitus lisätä kabinettitilojen tunnettuutta sekä rakentaa uusia mielikuvia tilojen käyttökapasiteetin kasvattamiseksi ympärivuotiseen käyttöön sesonkien sijaan. Samalla kartoitettiin, mille kohderyhmälle yrityksen kannattaa tulevaisuudessa markkinointia kohdentaa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään mainetta, imagoa, brändiä, positi-ointia sekä tapahtumamarkkinointia. Aiheita käsitellään määritelminä, niiden syntyyn vaikuttavia tekijöitä sekä niiden vaikutusta yrityksen toimintaan.
Opinnäytetyön empiirinen osio muodostuu 3.12.2013 järjestetystä markkinointi-tapahtumasta sekä tapahtuman yhteydessä vieraille tehdystä palvelutarjonnan kehityskartoituskyselystä. Työssä kuvataan tapahtuman järjestämisen vaiheet suunnittelusta toteutukseen ja saatujen tulosten analysointiin.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselynä tapahtumassa. Asiakkaat vasta-sivat kyselyyn tutustuttuaan ensin kabinettitiloihin. Tuloksista kävi ilmi, että asiakkailla on positiivinen kuva tiloista ja ne soveltuvat hyvin työyhteisön eri tilaisuuksiin. Opinnäytetyön tutkimuksen tavoite kabinettitilojen mielikuvien lisäämiseksi täyttyi. Käyttöasteen nostaminen edellyttää lisää markkinointiresursseja.