Tulokkaan perehdyttäminen varhaiskasvatuksessa : perehdytysmallin kehittäminen
Kravik, Taina (2022)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Kravik, Taina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203053113
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203053113
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Vihdin varhaiskasvatuksen perehdyttämistä ja tarkoituksena oli kehittää alustava malli varhaiskasvatuksen uuden työntekijän eli tulokkaan perehdyttämiseen. Tarve nousi Vihdin varhaiskasvatuksen esihenkilöiden työpajoista, missä perehdyttämisen kehittäminen haluttiin kohdistaa erityisesti koskemaan tasalaatuisuutta eri yksiköiden kesken, sisällön päivittämistä sekä materiaalin käytettävyyden parantamista. Tämän pohjalta määrittyivät kehittämistyön kehittämiskysymykset.
Perehdytysmalli perustuu aineistoihin, jotka kerättiin laadullisen tutkimuksen keinoin varhaiskasvatuksen tulokkaiden teemahaastatteluista ja esihenkilöiden työpaja-aineistosta. Aineistona käytettiin myös perehdyttämiseen ja varhaiskasvatukseen liittyvää kirjallisuutta ja tutkimustuloksia. Kehittämistyössä huomioitiin lisäksi perehdyttämistä ohjaava lainsäädäntö, digitaalisuuden käyttäminen perehdyttämisen tukena sekä sosiaalistumisen ja monimuotoisuuden merkitys perehtymisessä.
Tutkimuksen keskeisiksi tuloksiksi nousivat perehdytettävän yksilöllisten tietojen, taitojen ja tarpeiden kartoitus sekä perehdytyksen sisällön ja aikataulutuksen suunnittelu. Lisäksi esille nousi perehdytyksen seuranta ja arviointi, perehdytettävän ymmärtämisen varmistaminen sekä kirjallisen materiaalin tärkeys digitaalisuuden ohella. Näihin tuloksiin ja teoreettiseen viitekehykseen pohjautuen kehitettiin perehdytysmalli. Malli rakentuu neljästä kortista, joissa perehdyttämisvastuut on värikoodattu.
Kortit tulevat sijaitsemaan sähköisellä alustalla, joten niitä on helppo käyttää, päivittää ja tarvittaessa tulostaa. Kortteja voidaan hyödyntää koko henkilöstön perehdyttämisessä ja tietojen kertaamisessa. Varhaiskasvatuksen lisäksi myös muut kunnan toimialueet voivat hyödyntää kortteja omassa perehdytyksessään. Tulevaisuudessa vastaavia kortteja voisi käyttää myös perhepäivähoitajien ja lyhytaikaisten sijaisten perehdyttämisessä.
Perehdytysmalli perustuu aineistoihin, jotka kerättiin laadullisen tutkimuksen keinoin varhaiskasvatuksen tulokkaiden teemahaastatteluista ja esihenkilöiden työpaja-aineistosta. Aineistona käytettiin myös perehdyttämiseen ja varhaiskasvatukseen liittyvää kirjallisuutta ja tutkimustuloksia. Kehittämistyössä huomioitiin lisäksi perehdyttämistä ohjaava lainsäädäntö, digitaalisuuden käyttäminen perehdyttämisen tukena sekä sosiaalistumisen ja monimuotoisuuden merkitys perehtymisessä.
Tutkimuksen keskeisiksi tuloksiksi nousivat perehdytettävän yksilöllisten tietojen, taitojen ja tarpeiden kartoitus sekä perehdytyksen sisällön ja aikataulutuksen suunnittelu. Lisäksi esille nousi perehdytyksen seuranta ja arviointi, perehdytettävän ymmärtämisen varmistaminen sekä kirjallisen materiaalin tärkeys digitaalisuuden ohella. Näihin tuloksiin ja teoreettiseen viitekehykseen pohjautuen kehitettiin perehdytysmalli. Malli rakentuu neljästä kortista, joissa perehdyttämisvastuut on värikoodattu.
Kortit tulevat sijaitsemaan sähköisellä alustalla, joten niitä on helppo käyttää, päivittää ja tarvittaessa tulostaa. Kortteja voidaan hyödyntää koko henkilöstön perehdyttämisessä ja tietojen kertaamisessa. Varhaiskasvatuksen lisäksi myös muut kunnan toimialueet voivat hyödyntää kortteja omassa perehdytyksessään. Tulevaisuudessa vastaavia kortteja voisi käyttää myös perhepäivähoitajien ja lyhytaikaisten sijaisten perehdyttämisessä.