Mainosvideon kuvallinen ilmaisu
Kuusivirta, Sami (2014)
Kuusivirta, Sami
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404164392
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404164392
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä keskitytään tutkimaan liikkuvassa kuvassa olevien kuvallisten elementtien kerronnallista merkitystä ja elokuvallisten tyylikeinojen hyväksikäyttöä sekä niiden historiaa. Tutkimus sisältää myös valotyöskentelyn erilaisia toimintatapoja, semiotiikkaa, kameratyöskentelyn mahdollisuuksia ja jälkituotannon merkitystä mainoselokuvan lopullisen muodon saavuttamiseen.
Opinnäytetyön tutkimuksen päälähtökohtana oli selvittää, mitä kaikkea yhden ihmisen on hallittava, jotta hän pystyy suoriutumaan itsenäisesti mainoselokuvan kokonaisvaltaisesta
rakentamisesta.
Työn produktiivinen osio käsittelee Stronghold Gym -nimiselle kuntoilu- ja kamppailukeskukselle toteutetun esittelyvideon eri tuotantovaiheita. Osiossa kerrotaan käytännön
esimerkkien avulla, kuinka tutkimustuloksia hyödynnettiin kuvaustilanteessa ja varsinkin jälkituotantovaiheeseen kuuluvissa värimäärittelyssä sekä jälkiefekteissä.
Varsinkin kokopitkää elokuvaa kestoltaan lyhyemmissä mainoselokuvissa on tärkeää luottaa ja antaa tilaa karikatyyrimäiselle kuvakerronnalle sekä oivaltaville juonen pakettiin kasaaville koukuille, koska katsojan huomion kerääminen rakentuu usein vain muutamien otosten sarjaan.
Opinnäytetyön tutkimuksen päälähtökohtana oli selvittää, mitä kaikkea yhden ihmisen on hallittava, jotta hän pystyy suoriutumaan itsenäisesti mainoselokuvan kokonaisvaltaisesta
rakentamisesta.
Työn produktiivinen osio käsittelee Stronghold Gym -nimiselle kuntoilu- ja kamppailukeskukselle toteutetun esittelyvideon eri tuotantovaiheita. Osiossa kerrotaan käytännön
esimerkkien avulla, kuinka tutkimustuloksia hyödynnettiin kuvaustilanteessa ja varsinkin jälkituotantovaiheeseen kuuluvissa värimäärittelyssä sekä jälkiefekteissä.
Varsinkin kokopitkää elokuvaa kestoltaan lyhyemmissä mainoselokuvissa on tärkeää luottaa ja antaa tilaa karikatyyrimäiselle kuvakerronnalle sekä oivaltaville juonen pakettiin kasaaville koukuille, koska katsojan huomion kerääminen rakentuu usein vain muutamien otosten sarjaan.