Paikallismarkkinoinnin käsikirja ravintolapäälliköille
Blankett, Hannah (2013)
Blankett, Hannah
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112518051
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112518051
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena autettiin toimeksiantajayrityksen ravintolapäälliköitä toimimaan te-hokkaammin ja panostamaan enemmän paikalliseen markkinointiin. Tarve toimeksiannolle nousi esiin yhä tiukentuvasta taloudellisesta tilanteesta, jonka seurauksena myös kilpailu kovenee, jolloin myös paikallismarkkinoinnin tarve korostuu. Työn tarkoituksena luotiin paikal-lismarkkinoinnin käsikirja ravintolapäälliköiden tueksi ja avuksi. Toimeksiantajana opinnäytetyölle toimi Rax Buffet -ravintolaketju ja toimeksianto saatiin yrityksen ketjujohtajalta.
Työ toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jolle asetettiin tehtäväksi löytää oleellisimmat paikallismarkkinoinnin tehtävät. Selvityksen tavoitteena oli saada selkeä kuva yrityksen nykyisestä paikallismarkkinoinnista ja tietoa siitä, miten sitä pitäisi kehittää ja edistää.
Opinnäytetyön teoriaosuus koottiin markkinoinnista ja markkinoinnin kilpailukeinoista. Mark-kinoinnissa käydään läpi yleistä markkinoinnin teoriaa, palveluihin kohdistuvaa markkinointia, viestintää sekä suunnittelua. Markkinoinnin kilpailukeinojen esittelyjen jälkeen esitellään vielä tarkemmin markkinointiviestintä, asiakaspalvelu ja asiakkuusajattelu sekä henkilöstö. Näihin edellä mainittuihin paneudutaan tarkemmin, sillä ne ovat Rax Buffetin markkinoinnin pohja.
Opinnäytetyön ja sen tuotoksen pohja kerättiin kirjallisuuden lisäksi haastatteluilla ja konsul-taatioilla. Haastattelut toteutettiin kahdelle eri kohderyhmälle, potentiaalisille asiakkaille sekä Rax Buffetin ravintolapäälliköille. Asiakashaastatteluita kerättiin kauppakeskus Sellossa yhteensä 30 kappaletta. Haastatteluiden avulla selvitettiin asiakkaiden mielipiteitä ja näkemyksiä, jotka koskivat Rax Buffetin markkinointia. Ravintolapäälliköistä haastattelut tehtiin yhteensä viidelle henkilölle ja niiden avulla päästiin syvemmin selvittämään heidän nykyisiä asenteitaan ja toimenpiteitään paikallismarkkinoinnissa. Konsultaatioita käytettiin selvittämään yrityksen taustatietoja, jotka liittyivät paikallismarkkinointiin. Konsultaatioita käytiin aluepäällikön ja yhden ravintolapäällikön kanssa.
Keskeisenä tuotoksena työssä luotiin käsikirja. Käsikirjan sisältö tehtiin hyvin käytännönläheiseksi, jotta se olisi mahdollisimman ymmärrettävissä oleva ja pikaisesti selattavissa. Käsikirja ohjeistaa ravintolapäälliköitä olemaan aina valppaana ja toimimaan oikein tilanteiden mukaan. Opinnäytetyön aikana käsikirjaan luotiin sisältö ja se luovutettiin Rax Buffetille. Yrityksen tehtäväksi jäi tuottaa käsikirjan graafinen ulkoasu ja tuotoksen painatus. Käsikirjat toimitettaisiin tämän jälkeen kaikille ravintolapäälliköille ympäri Suomea.
Työ toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jolle asetettiin tehtäväksi löytää oleellisimmat paikallismarkkinoinnin tehtävät. Selvityksen tavoitteena oli saada selkeä kuva yrityksen nykyisestä paikallismarkkinoinnista ja tietoa siitä, miten sitä pitäisi kehittää ja edistää.
Opinnäytetyön teoriaosuus koottiin markkinoinnista ja markkinoinnin kilpailukeinoista. Mark-kinoinnissa käydään läpi yleistä markkinoinnin teoriaa, palveluihin kohdistuvaa markkinointia, viestintää sekä suunnittelua. Markkinoinnin kilpailukeinojen esittelyjen jälkeen esitellään vielä tarkemmin markkinointiviestintä, asiakaspalvelu ja asiakkuusajattelu sekä henkilöstö. Näihin edellä mainittuihin paneudutaan tarkemmin, sillä ne ovat Rax Buffetin markkinoinnin pohja.
Opinnäytetyön ja sen tuotoksen pohja kerättiin kirjallisuuden lisäksi haastatteluilla ja konsul-taatioilla. Haastattelut toteutettiin kahdelle eri kohderyhmälle, potentiaalisille asiakkaille sekä Rax Buffetin ravintolapäälliköille. Asiakashaastatteluita kerättiin kauppakeskus Sellossa yhteensä 30 kappaletta. Haastatteluiden avulla selvitettiin asiakkaiden mielipiteitä ja näkemyksiä, jotka koskivat Rax Buffetin markkinointia. Ravintolapäälliköistä haastattelut tehtiin yhteensä viidelle henkilölle ja niiden avulla päästiin syvemmin selvittämään heidän nykyisiä asenteitaan ja toimenpiteitään paikallismarkkinoinnissa. Konsultaatioita käytettiin selvittämään yrityksen taustatietoja, jotka liittyivät paikallismarkkinointiin. Konsultaatioita käytiin aluepäällikön ja yhden ravintolapäällikön kanssa.
Keskeisenä tuotoksena työssä luotiin käsikirja. Käsikirjan sisältö tehtiin hyvin käytännönläheiseksi, jotta se olisi mahdollisimman ymmärrettävissä oleva ja pikaisesti selattavissa. Käsikirja ohjeistaa ravintolapäälliköitä olemaan aina valppaana ja toimimaan oikein tilanteiden mukaan. Opinnäytetyön aikana käsikirjaan luotiin sisältö ja se luovutettiin Rax Buffetille. Yrityksen tehtäväksi jäi tuottaa käsikirjan graafinen ulkoasu ja tuotoksen painatus. Käsikirjat toimitettaisiin tämän jälkeen kaikille ravintolapäälliköille ympäri Suomea.