Markkinointisuunnitelma : case: CCL-Design
Ahonen, Henri (2014)
Ahonen, Henri
Lahden ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404174466
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404174466
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on tehdä markkinointisuunnitelma, jossa käydään läpi markkinointisuunnitelmaan vaadittavaa teoriaa, tarkastellaan jo tehtyjä ratkaisuja ja kehitellään uusia kasvuun tähtääviä ja asiakkaita tuovia toimenpiteitä.
Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja on lahtelainen pk-yritys CCL-Design. Yritys on perustettu vuonna 2009 ja se on keskittynyt autofiksaukseen ja mainosteippaukseen sekä teippien tulostamiseen. Yrityksen toimipaikka sijaitsee Hollolassa.
Teoriaosuus koostuu markkinoinnin kirjallisuudesta ja näitä painettuja lähteitä oli tukemassa internetistä etsityt lähteet koskien etenkin kohdeyrityksen alaa. Teoriaosuus alkaa strategisella ja operatiivisella suunnittelulla ja jatkuu sitten lähtökohta analyyseilla. Viimeisenä teoriapohjana on markkinoinnin kilpailukeinot, jossa Kotlerin 4P-malliin on lisätty henkilöstö ja asiakaspalvelu.
Toiminnallinen osuus on tehty pohjautuen teoriaosuudeen tietoihin ja järjestykseen. Toiminnallisessa osuudessa selvitettiin yrityksen nykytilanne ja parantamista vaativat asiat. Nykyinen yrityskuva on hieman enemmän nuorille suunnattu ja toistaiseksi vähän tunnettu. Ongelmaksi nousivat lähinnä markkinoinnin suunnitelmattomuus, kotisivut, yrityksen imago, verkkokauppa ja markkinointiviestintä. Ratkaisuna CCL-Designin nettisivut ja verkkokauppa uudistetaan ja markkinointi autoliikkeiden kanssa aloitetaan.
Markkinointisuunnitelmassa esille nousseet ideat toiminnan kehittämiseksi tullaan ottamaan kokonaisuudessaan käyttöön, mutta pienin askelin yrityksen resurssien mukaan.
Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja on lahtelainen pk-yritys CCL-Design. Yritys on perustettu vuonna 2009 ja se on keskittynyt autofiksaukseen ja mainosteippaukseen sekä teippien tulostamiseen. Yrityksen toimipaikka sijaitsee Hollolassa.
Teoriaosuus koostuu markkinoinnin kirjallisuudesta ja näitä painettuja lähteitä oli tukemassa internetistä etsityt lähteet koskien etenkin kohdeyrityksen alaa. Teoriaosuus alkaa strategisella ja operatiivisella suunnittelulla ja jatkuu sitten lähtökohta analyyseilla. Viimeisenä teoriapohjana on markkinoinnin kilpailukeinot, jossa Kotlerin 4P-malliin on lisätty henkilöstö ja asiakaspalvelu.
Toiminnallinen osuus on tehty pohjautuen teoriaosuudeen tietoihin ja järjestykseen. Toiminnallisessa osuudessa selvitettiin yrityksen nykytilanne ja parantamista vaativat asiat. Nykyinen yrityskuva on hieman enemmän nuorille suunnattu ja toistaiseksi vähän tunnettu. Ongelmaksi nousivat lähinnä markkinoinnin suunnitelmattomuus, kotisivut, yrityksen imago, verkkokauppa ja markkinointiviestintä. Ratkaisuna CCL-Designin nettisivut ja verkkokauppa uudistetaan ja markkinointi autoliikkeiden kanssa aloitetaan.
Markkinointisuunnitelmassa esille nousseet ideat toiminnan kehittämiseksi tullaan ottamaan kokonaisuudessaan käyttöön, mutta pienin askelin yrityksen resurssien mukaan.