Kohti yhteistä ideointia, keskustelua ja toimintaa sosiokulttuurisen innostamisen kautta seniori-yhteisö Loppukirissä
Neijonen, Iina (2014)
Neijonen, Iina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404174454
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404174454
Tiivistelmä
Kohti yhteistä ideointia, keskustelua ja toimintaa sosiokulttuurisen innostamisen kautta seniori-yhteisö Loppukirissä
Opinnäytetyön tavoitteena oli innostaa luovien menetelmien keinoin työryhmän jäseniä yhteiseen keskusteluun, toimintaan, sekä kulttuurin tuottamiseen. Sosiokulttuurinen innostaminen oli toiminnan keskeinen ajatusmalli. Opinnäytetyö toteutettiin osana Euroopan Unionin Satchel-hanketta, jonka päätavoitteisiin kuului Euroopan maiden informointi yhteisöllisen asumisen hyvistä puolista seniori-ikäisten ihmisten parissa. Tämä opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jossa ideoitiin käsikirjoitusta esittelyvideon pohjaksi Loppukiri-yhteisön synnystä ja Loppukiri-talon rakentumisen vaiheista. Käsikirjoitusta ideoitiin kymmenellä toimintatuokiolla, joihin osallistui yhteisöstä valikoitunut viiden vapaaehtoisen ryhmä. Toiminnallisten tuokioiden tarkoituksena oli mahdollistaa ryhmän jäsenille hyviä vuorovaikutuksellisia hetkiä, jotka innostaisivat ryhmän jäseniä yhdessä pohtimaan yhteisönsä arvoja, toimintatapoja ja yhteisöllisen asumisen hyviä puolia. Nämä asiat toimivat pohjana Satchel-hankkeen liittyvän esittelyvideon ideoinnissa.
Opinnäytetyön arviointiaineistoon kuului opinnäytetyöpäiväkirjaan kirjattu havainnointi ryhmän toiminnasta ja sen sisäisestä vuorovaikutuksesta. Kyselylomakkeilla ja sähköpostitse kerätyllä lisäkyselyllä selvitettiin ryhmän jäsenten kokemuksia ryhmätoiminnasta ja sen onnistuneisuudesta. Toiminnan johtopäätöksinä voidaan lyhyesti sanoa, että toiminnalliset tuokiot koettiin ryhmän jäsenten kesken hyvin ohjattuina hetkinä, joissa toisensa etukäteen hyvin tuntevat ystävät kokoontuivat hyvän vuorovaikutuksen hengessä, saaden aikaan ideointia ja suunnitelmia käsikirjoituksen pohjaksi. Parannettavaa olisi ollut erityisesti draamametodin soveltamisessa paremmin esittelyvideon ideoinnin ympärille. Toimintatuokioilla tapahtui sosiokulttuurista innostamista, ja jatkossa sama työryhmä aikoo jatkaa käsikirjoituksen työstämistä vielä eteenpäin.
Opinnäytetyön tavoitteena oli innostaa luovien menetelmien keinoin työryhmän jäseniä yhteiseen keskusteluun, toimintaan, sekä kulttuurin tuottamiseen. Sosiokulttuurinen innostaminen oli toiminnan keskeinen ajatusmalli. Opinnäytetyö toteutettiin osana Euroopan Unionin Satchel-hanketta, jonka päätavoitteisiin kuului Euroopan maiden informointi yhteisöllisen asumisen hyvistä puolista seniori-ikäisten ihmisten parissa. Tämä opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jossa ideoitiin käsikirjoitusta esittelyvideon pohjaksi Loppukiri-yhteisön synnystä ja Loppukiri-talon rakentumisen vaiheista. Käsikirjoitusta ideoitiin kymmenellä toimintatuokiolla, joihin osallistui yhteisöstä valikoitunut viiden vapaaehtoisen ryhmä. Toiminnallisten tuokioiden tarkoituksena oli mahdollistaa ryhmän jäsenille hyviä vuorovaikutuksellisia hetkiä, jotka innostaisivat ryhmän jäseniä yhdessä pohtimaan yhteisönsä arvoja, toimintatapoja ja yhteisöllisen asumisen hyviä puolia. Nämä asiat toimivat pohjana Satchel-hankkeen liittyvän esittelyvideon ideoinnissa.
Opinnäytetyön arviointiaineistoon kuului opinnäytetyöpäiväkirjaan kirjattu havainnointi ryhmän toiminnasta ja sen sisäisestä vuorovaikutuksesta. Kyselylomakkeilla ja sähköpostitse kerätyllä lisäkyselyllä selvitettiin ryhmän jäsenten kokemuksia ryhmätoiminnasta ja sen onnistuneisuudesta. Toiminnan johtopäätöksinä voidaan lyhyesti sanoa, että toiminnalliset tuokiot koettiin ryhmän jäsenten kesken hyvin ohjattuina hetkinä, joissa toisensa etukäteen hyvin tuntevat ystävät kokoontuivat hyvän vuorovaikutuksen hengessä, saaden aikaan ideointia ja suunnitelmia käsikirjoituksen pohjaksi. Parannettavaa olisi ollut erityisesti draamametodin soveltamisessa paremmin esittelyvideon ideoinnin ympärille. Toimintatuokioilla tapahtui sosiokulttuurista innostamista, ja jatkossa sama työryhmä aikoo jatkaa käsikirjoituksen työstämistä vielä eteenpäin.