Instagramin markkinointiviestintäsuunnitelma: Murmelikirppis
Barrett, Marica (2022)
Barrett, Marica
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203093249
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203093249
Tiivistelmä
Tavoitteena tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä oli tehdä toimeksiantajalle markkinointiviestintäsuunnitelma ja julkaisukalenteri sosiaalisen median kuvapalveluun, Instagramiin. Tarkoituksena oli lisätä toimeksiantajan näkyvyyttä Instagramissa. Julkaisukalenteri laadittiin markkinointiviestintäsuunnitelman tueksi havainnollistamaan tarvittavia toimenpiteitä ja aikataulua. Markkinointiviestintäsuunnitelman ja julkaisukalenterin avulla sisällöntuotannosta tehdään suunnitelmallista, monipuolista ja säännöllistä. Toimeksiantajana oli Vantaan Korsossa sijaitseva, vuonna 2018 perustettu, lastenvaatekirpputori Murmelikirppis.
Teoreettinen viitekehys sisälsi tietoa markkinoinnista, markkinointiviestinnästä, SOSTAC-mallista ja Instagramista. Kehittämismenetelminä markkinointiviestintäsuunnitelman nykytila-analyysin tueksi käytettiin Murmelikirppiksen Instagram-tilin havainnointia, toimeksiantajan teemahaastattelua ja kilpailevien kirpputorien benchmarkingia.
Instagramin markkinointiviestintäsuunnitelma tehtiin markkinoinnin suunnittelun työkalun, SOSTAC-mallin avulla. SOSTAC-mallin avulla tehty markkinointiviestintäsuunnitelma sisälsi yrityksen nykytila-analyysin, tavoitteet, strategian, toimintasuunnitelman, tarvittavat toimenpiteet ja seurannan. Julkaisukalenteri luotiin Powerpoint- työkalun avulla ja se keskittyi yritykselle tärkeiden päivien ja sesonkien huomioimiseen.
Toimeksiantajalle laadittu Instagramin markkinointiviestintäsuunnitelma sisälsi ohjeita ja toimenpiteitä, joiden avulla yritys voi suunnitelmallisesti toteuttaa sisällöntuotantoaan Instagramissa. Instagramin markkinointiviestintäsuunnitelman sisältämät tärkeimmät vaadittavat toimenpiteet olivat; sisällön tyylin ja teemojen valinta, tiheämmät ja monipuolisemmat julkaisut ja aktiivinen vuorovaikutus. Markkinointiviestintäsuunnitelman tueksi laadittiin julkaisukalenteri. Julkaisukalenteri havainnollisti tarvittavat toimenpiteet ja aikataulun. Julkaisukalenterin avulla sisällöntuotannosta tulee säännöllistä ja monipuolista.
Teoreettinen viitekehys sisälsi tietoa markkinoinnista, markkinointiviestinnästä, SOSTAC-mallista ja Instagramista. Kehittämismenetelminä markkinointiviestintäsuunnitelman nykytila-analyysin tueksi käytettiin Murmelikirppiksen Instagram-tilin havainnointia, toimeksiantajan teemahaastattelua ja kilpailevien kirpputorien benchmarkingia.
Instagramin markkinointiviestintäsuunnitelma tehtiin markkinoinnin suunnittelun työkalun, SOSTAC-mallin avulla. SOSTAC-mallin avulla tehty markkinointiviestintäsuunnitelma sisälsi yrityksen nykytila-analyysin, tavoitteet, strategian, toimintasuunnitelman, tarvittavat toimenpiteet ja seurannan. Julkaisukalenteri luotiin Powerpoint- työkalun avulla ja se keskittyi yritykselle tärkeiden päivien ja sesonkien huomioimiseen.
Toimeksiantajalle laadittu Instagramin markkinointiviestintäsuunnitelma sisälsi ohjeita ja toimenpiteitä, joiden avulla yritys voi suunnitelmallisesti toteuttaa sisällöntuotantoaan Instagramissa. Instagramin markkinointiviestintäsuunnitelman sisältämät tärkeimmät vaadittavat toimenpiteet olivat; sisällön tyylin ja teemojen valinta, tiheämmät ja monipuolisemmat julkaisut ja aktiivinen vuorovaikutus. Markkinointiviestintäsuunnitelman tueksi laadittiin julkaisukalenteri. Julkaisukalenteri havainnollisti tarvittavat toimenpiteet ja aikataulun. Julkaisukalenterin avulla sisällöntuotannosta tulee säännöllistä ja monipuolista.
