Pelieditorin luonti Unity 3D:ssä
Paju, Petteri (2014)
Paju, Petteri
Lahden ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404234689
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404234689
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on havainnollistaa, mitä pelieditorit ovat ja näiden tietojen pohjalta kehittää samanlainen alusta Unity 3d:llä. Työssä perehdytään yleisesti pelieditoreihin ja pelieditoreille tärkeisiin toimintoihin. Yleisen kartoituksen jälkeen työssä keskitytään tarkemmin Unity3d:hen ja sen toimintoihin. Unityä läpikäydessä keskitytään alustan eri toimintoihin ja miten niitä voidaan hyödyntää pelieditoreissa. Opinnäytetyössä käydään läpi Unityn tiedonkäsittelytoiminnot sekä käyttöliittymän elementit.
Opinnäytetyön lopussa toteutetaan case, jossa luodaan pelieditori visual novel -peleille. Editorin tarkoituksena on luoda pelinkehitysympäristö, jonka avulla voi luoda visual novel pelejä, ilman pelikoodin kirjoittamista. Case-osuudessa käsitellään, miten Unityn ominaisuuksia käytettiin hyväksi pelieditorin luomisessa ja miten editorin kehittäminen suunniteltiin. Luvussa käydään läpi erilaisia alustaa varten kehitettyjä työkaluja. Luvussa selitetään kunkin työkalun toimintaperiaate ja rooli osana isompaa pelieditoria.
Opinnäytetyön lopussa toteutetaan case, jossa luodaan pelieditori visual novel -peleille. Editorin tarkoituksena on luoda pelinkehitysympäristö, jonka avulla voi luoda visual novel pelejä, ilman pelikoodin kirjoittamista. Case-osuudessa käsitellään, miten Unityn ominaisuuksia käytettiin hyväksi pelieditorin luomisessa ja miten editorin kehittäminen suunniteltiin. Luvussa käydään läpi erilaisia alustaa varten kehitettyjä työkaluja. Luvussa selitetään kunkin työkalun toimintaperiaate ja rooli osana isompaa pelieditoria.