Printtimedia murroksessa : painetun median asema muuttuvassa mediakentässä
Korhonen, Emmi (2014)
Korhonen, Emmi
Lahden ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404204502
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404204502
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö kartoittaa sanoma- ja aikakauslehtien nykytilaa ja siihen liittyviä ilmiöitä. Työn tarkoituksena on luoda käsitys printtimedian asemasta tämän hetken muuttuvassa mediakentässä. Digitalisoituminen ja mobilisoituminen ovat alalla vallitsevat trendit, joihin tässä työssä paneudutaan tarkemmin. Työssä tutkitaan edellä mainittujen ilmiöiden vaikutusta muun muassa sanoma- ja aikakauslehtien lukutapoihin- ja tottumuksiin. Työn toimeksiantaja on markkinointi- ja media-alan yritys Dentsu Aegis Network.
Työ alkaa printtimedian määrittelemisellä. Ymmärtääkseen sanoma- ja aikakauslehtiin liittyviä ilmiöitä, on olennaista tuntea kyseisten julkaisujen luonne ja niihin liittyvät käsitteet. Lisäksi on syytä avata molempien julkaisujen historiaa, jotta tiedetään kuinka nykytilanteeseen on päädytty. Työn seuraavassa osassa perehdytään printtimedian nykytilaan Suomessa, sivuten hieman muualla maailmassa tapahtuvaa mediamurrosta. Kappale avaa printtimediaan liittyvät tämän hetken olennaisimmat ilmiöt, digitalisoitumisesta ja mobilisoitumisesta levikkien laskuun ja säästöpaineisiin.
Opinnäytetyön tutkimusosa on toteutettu pöytälaatikkotutkimuksena, jossa tutkitaan valmiiksi olemassa olevaa aineistoa. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, onko sanoma- ja aikakauslehtien lukeminen siirtynyt verkkoon ja mobiiliin, vai onko kyseessä painetun lehden komplementti eli täydennys. Lisäksi tutkitaan, koetaanko painettu media mieluisaksi kanavaksi vastaanottaa mainontaa.
Tutkimuksessa selvisi, että painettua sanoma- ja aikakauslehteä luetaan yhä todella paljon, joskin verkko- ja mobiilisisältöä on jatkuvasti enemmän tarjolla. Aikakauslehti tavoittaa lukijansa parhaiten printillä, kun sanomalehden lukijat taas ovat siirtyneet selkeästi myös verkkoon ja mobiiliin. Molempien medioiden lukeminen mobiilissa ja tabletissa on kasvanut, etenkin nuorten keskuudessa.
Työn johtopäätöksenä voidaan todeta painetun median pitävän edelleen pintansa digitalisoitumisesta ja mobilisoitumisesta huolimatta. Mainostajat siirtyvät kovasti digiin ja mobiiliin, joskin kuluttaja vastaanottaa mainonnan mieluiten painettuna. Kuluttajan ja mainostajan välillä vallitsee näin ollen ristiriita.
Työ alkaa printtimedian määrittelemisellä. Ymmärtääkseen sanoma- ja aikakauslehtiin liittyviä ilmiöitä, on olennaista tuntea kyseisten julkaisujen luonne ja niihin liittyvät käsitteet. Lisäksi on syytä avata molempien julkaisujen historiaa, jotta tiedetään kuinka nykytilanteeseen on päädytty. Työn seuraavassa osassa perehdytään printtimedian nykytilaan Suomessa, sivuten hieman muualla maailmassa tapahtuvaa mediamurrosta. Kappale avaa printtimediaan liittyvät tämän hetken olennaisimmat ilmiöt, digitalisoitumisesta ja mobilisoitumisesta levikkien laskuun ja säästöpaineisiin.
Opinnäytetyön tutkimusosa on toteutettu pöytälaatikkotutkimuksena, jossa tutkitaan valmiiksi olemassa olevaa aineistoa. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, onko sanoma- ja aikakauslehtien lukeminen siirtynyt verkkoon ja mobiiliin, vai onko kyseessä painetun lehden komplementti eli täydennys. Lisäksi tutkitaan, koetaanko painettu media mieluisaksi kanavaksi vastaanottaa mainontaa.
Tutkimuksessa selvisi, että painettua sanoma- ja aikakauslehteä luetaan yhä todella paljon, joskin verkko- ja mobiilisisältöä on jatkuvasti enemmän tarjolla. Aikakauslehti tavoittaa lukijansa parhaiten printillä, kun sanomalehden lukijat taas ovat siirtyneet selkeästi myös verkkoon ja mobiiliin. Molempien medioiden lukeminen mobiilissa ja tabletissa on kasvanut, etenkin nuorten keskuudessa.
Työn johtopäätöksenä voidaan todeta painetun median pitävän edelleen pintansa digitalisoitumisesta ja mobilisoitumisesta huolimatta. Mainostajat siirtyvät kovasti digiin ja mobiiliin, joskin kuluttaja vastaanottaa mainonnan mieluiten painettuna. Kuluttajan ja mainostajan välillä vallitsee näin ollen ristiriita.