Private labelien rooli ja vaikutus Suomen päivittäistavarakaupassa : case: Unilever Finland Oy
Ellimäki, Ville (2014)
Ellimäki, Ville
Lahden ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404234698
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404234698
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tutkia kaupan omien tuotemerkkien eli private labelien vaikutusta Suomen päivittäistavarakauppaan ja sen kilpailuun. Tutkimuksen toimeksiantajana oli Unilever Finland Oy.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa keskitytään lähdekirjallisuuden ja erilaisten tutkimusten avulla private labelien määrittelemiseen ja niiden ominaisuuksien tutkimiseen. Lisäksi perehdytään Suomen päivittäistavarakaupan tutkimiseen sekä private labelien vaikutuksiin kaupparyhmien ja tavarantoimittajien näkökulmista.
Tutkimus on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus, joka on tehty lomakehaastatteluiden pohjalta. Tutkimukseen on haastateltu kaupparyhmien private label -toiminnasta vastaavia henkilöitä sekä tavarantoimittajayritysten myynnistä vastaavia henkilöitä. Tutkimusvastaukset on kerätty marraskuussa 2013. Kysymykset kaupparyhmien puolelle lähetettiin kolmen suurimman suomalaisen kaupparyhmän private labeleista vastaaville henkilöille, joista kaksi vastasi. Tavarantoimittajakysymykset lähetettiin 25 isolle elintarviketeollisuuden yritykselle. Vastausprosentti oli 48 %.
Tutkimuksesta selvisi, että kaupparyhmille tärkeimpiä syitä private labelien myymiseen ovat kilpailijoista erottautuminen ja tuotteiden tarjonta eri hintaluokissa. Tavarantoimittajien tärkeimmät syyt private labelien valmistamiseen ovat tuotantokapasiteetin hyödyntäminen ja lisämyynti. Ne brändivalmistajat, jotka eivät valmista private labeleita kertoivat syyksi omiin brändeihinsä keskittymisen.
Private labelien vaikutus kilpailuun nähtiin monelta kantilta. Private labelien vaikutus hintakilpailun koettiin olevan sekä myönteistä että kielteistä. Private labelien vaatiman hyllytilan takia useissa kategorioissa vain muutama paras brändi mahtuu enää esille hyllyihin.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa keskitytään lähdekirjallisuuden ja erilaisten tutkimusten avulla private labelien määrittelemiseen ja niiden ominaisuuksien tutkimiseen. Lisäksi perehdytään Suomen päivittäistavarakaupan tutkimiseen sekä private labelien vaikutuksiin kaupparyhmien ja tavarantoimittajien näkökulmista.
Tutkimus on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus, joka on tehty lomakehaastatteluiden pohjalta. Tutkimukseen on haastateltu kaupparyhmien private label -toiminnasta vastaavia henkilöitä sekä tavarantoimittajayritysten myynnistä vastaavia henkilöitä. Tutkimusvastaukset on kerätty marraskuussa 2013. Kysymykset kaupparyhmien puolelle lähetettiin kolmen suurimman suomalaisen kaupparyhmän private labeleista vastaaville henkilöille, joista kaksi vastasi. Tavarantoimittajakysymykset lähetettiin 25 isolle elintarviketeollisuuden yritykselle. Vastausprosentti oli 48 %.
Tutkimuksesta selvisi, että kaupparyhmille tärkeimpiä syitä private labelien myymiseen ovat kilpailijoista erottautuminen ja tuotteiden tarjonta eri hintaluokissa. Tavarantoimittajien tärkeimmät syyt private labelien valmistamiseen ovat tuotantokapasiteetin hyödyntäminen ja lisämyynti. Ne brändivalmistajat, jotka eivät valmista private labeleita kertoivat syyksi omiin brändeihinsä keskittymisen.
Private labelien vaikutus kilpailuun nähtiin monelta kantilta. Private labelien vaikutus hintakilpailun koettiin olevan sekä myönteistä että kielteistä. Private labelien vaatiman hyllytilan takia useissa kategorioissa vain muutama paras brändi mahtuu enää esille hyllyihin.