The present state of locally operating businesses' marketing, CASE: Born Local
Kuitunen, Nella (2014)
Kuitunen, Nella
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404244799
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404244799
Tiivistelmä
Paikallisesti toimivien yritysten markkinoinnin nykytila,
CASE: Born Local
Tämä opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona suomalaiselle start-up -yritykselle, Born Local Oy:lle. Yritys on kehittänyt ja hiljattain julkaissut hyperlokaalin sosiaalisen median palvelun nimeltään Nearhood, joka kokoaa kaiken tiettyyn kaupunginosaan liittyvän tiedon yhdelle vuorovaikutteiselle alustalle. Paikallisesti toimiville yrityksille Nearhood tarjoaa tarkoin kohdistetun kanavan paikallismarkkinointiin. Born Local Oy kehittelee parhaillaan erilaisia paikalliseen markkinointiin tarkoitettuja tuotteita Nearhood-palvelussaan, ja voidakseen luoda tarkoituksenmukaisia ja houkuttelevia tuotteita, yritys tarvitsi lisää tietoja kohderyhmästään, eli paikallisesti toimivista yrityksistä.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia paikallisesti toimivien yritysten markkinoinnin nykytilaa ja haasteita, sekä kartoittaa tapoja ja käytänteitä, joilla markkinointia näissä yrityksissä tällä hetkellä toteutetaan. Samalla tutkimusta hyödynnettiin Nearhoodin esittelemiseen palvelun ensisijaisen, kaupallisen kohderyhmän edustajille, jotta palvelusta saatiin ensikäden reaktioita ja palautetta. Tavoitteena oli selvittää, miten paikallisyritykset toteuttavat markkinointia toiminnassaan, sekä ymmärtää taustalla vaikuttavia syitä olemassaoleville käytännöille ja asenteille. Tavoitteena oli lisäksi selvittää, mitkä ovat paikallisesti toimivien yritysten merkittävimpiä markkinoinnillisia ja viestinnällisiä haasteita. Tutkimus toteutettiin laadullisin menetelmin puolistrukturoituina yksilöhaastatteluina. Kaikkiaan viittä paikallisyrityksen omistajaa tai johtajaa haastateltiin tutkimusta varten.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostui markkinoinnin perusteoriasta, jossa painotus oli paikallismarkkinoinnin kannalta olennaisissa tekijöissä. Myös laadullisen tutkimuksen ja tutkimusmenetelmien teoriaa käsiteltiin kattavasti. Nämä aihepiirit sisällytettiin työhön, jotta tutkimus oli mahdollista toteuttaa pätevästi ja tutkimuksen pääaiheesta eli markkinoinnista oli riittävä tietämys. Tuoreen näkökulman varmistamiseksi paikallismarkkinoinnin käsitettä käsiteltiin modernin paikallistumisen näkökulmasta. Koska lokalisaatio globalisaation vastatrendinä on keskeinen ajatus Nearhoodin taustalla, nähtiin se olennaisena käsitteenä sisällyttää työhön.
Ensisijaisena tuotoksenaan tämä opinnäytetyö tuotti oleellista tietoa paikallisesti toimivien yritysten nykyisistä markkinointikäytänteistä sekä tarjosi toimeksiantajalle konkreettisia kehitysehdotuksia Nearhoodin kehittämiseksi tehokkaaksi paikallismarkkinoinnin kanavaksi. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että paikallisesti toimivilla yrityksillä on rajalliset voimavarat sekä tietotaito markkinoinnin tehokkaaseen toteuttamiseen. Tästä syystä yrityksillä on perustavanlaatuisia markkinoinnillisia ja viestinnällisiä haasteita. Johtopäätöksinä ilmeni, että Born Localin tulisi korostaa uusasiakashankinnan mahdollisuuksia ja yhteisöllisyyttä sekä sallia riittävästi joustavuutta palvelun maksumalleissa kehittäessään markkinointituotteita Nearhood-palveluunsa.
CASE: Born Local
Tämä opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona suomalaiselle start-up -yritykselle, Born Local Oy:lle. Yritys on kehittänyt ja hiljattain julkaissut hyperlokaalin sosiaalisen median palvelun nimeltään Nearhood, joka kokoaa kaiken tiettyyn kaupunginosaan liittyvän tiedon yhdelle vuorovaikutteiselle alustalle. Paikallisesti toimiville yrityksille Nearhood tarjoaa tarkoin kohdistetun kanavan paikallismarkkinointiin. Born Local Oy kehittelee parhaillaan erilaisia paikalliseen markkinointiin tarkoitettuja tuotteita Nearhood-palvelussaan, ja voidakseen luoda tarkoituksenmukaisia ja houkuttelevia tuotteita, yritys tarvitsi lisää tietoja kohderyhmästään, eli paikallisesti toimivista yrityksistä.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia paikallisesti toimivien yritysten markkinoinnin nykytilaa ja haasteita, sekä kartoittaa tapoja ja käytänteitä, joilla markkinointia näissä yrityksissä tällä hetkellä toteutetaan. Samalla tutkimusta hyödynnettiin Nearhoodin esittelemiseen palvelun ensisijaisen, kaupallisen kohderyhmän edustajille, jotta palvelusta saatiin ensikäden reaktioita ja palautetta. Tavoitteena oli selvittää, miten paikallisyritykset toteuttavat markkinointia toiminnassaan, sekä ymmärtää taustalla vaikuttavia syitä olemassaoleville käytännöille ja asenteille. Tavoitteena oli lisäksi selvittää, mitkä ovat paikallisesti toimivien yritysten merkittävimpiä markkinoinnillisia ja viestinnällisiä haasteita. Tutkimus toteutettiin laadullisin menetelmin puolistrukturoituina yksilöhaastatteluina. Kaikkiaan viittä paikallisyrityksen omistajaa tai johtajaa haastateltiin tutkimusta varten.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostui markkinoinnin perusteoriasta, jossa painotus oli paikallismarkkinoinnin kannalta olennaisissa tekijöissä. Myös laadullisen tutkimuksen ja tutkimusmenetelmien teoriaa käsiteltiin kattavasti. Nämä aihepiirit sisällytettiin työhön, jotta tutkimus oli mahdollista toteuttaa pätevästi ja tutkimuksen pääaiheesta eli markkinoinnista oli riittävä tietämys. Tuoreen näkökulman varmistamiseksi paikallismarkkinoinnin käsitettä käsiteltiin modernin paikallistumisen näkökulmasta. Koska lokalisaatio globalisaation vastatrendinä on keskeinen ajatus Nearhoodin taustalla, nähtiin se olennaisena käsitteenä sisällyttää työhön.
Ensisijaisena tuotoksenaan tämä opinnäytetyö tuotti oleellista tietoa paikallisesti toimivien yritysten nykyisistä markkinointikäytänteistä sekä tarjosi toimeksiantajalle konkreettisia kehitysehdotuksia Nearhoodin kehittämiseksi tehokkaaksi paikallismarkkinoinnin kanavaksi. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että paikallisesti toimivilla yrityksillä on rajalliset voimavarat sekä tietotaito markkinoinnin tehokkaaseen toteuttamiseen. Tästä syystä yrityksillä on perustavanlaatuisia markkinoinnillisia ja viestinnällisiä haasteita. Johtopäätöksinä ilmeni, että Born Localin tulisi korostaa uusasiakashankinnan mahdollisuuksia ja yhteisöllisyyttä sekä sallia riittävästi joustavuutta palvelun maksumalleissa kehittäessään markkinointituotteita Nearhood-palveluunsa.