How to Establish a Programme Service Company
Rajakari, Anni (2012)
Rajakari, Anni
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112516339
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112516339
Tiivistelmä
Miten perustaa ohjelmapalveluyritys
Tämä opinnäytetyö tutkii matkailualan ohjelmapalvelutuotannon liiketoimintaidean kehittämistä yrittäjyyden näkökulmasta. Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee tapahtumien johtamista, yritystoiminnan suunnittelua, palvelua tuotteena ja yrittäjyyttä. Tutkimuskysymys on: onko yrityssuunnitelma toteuttamiskelpoinen?
Tutkimuksen aihe on tärkeä ja ajankohtainen koska yrittäjyys työllistää ja on siten työntekijälle ja yhteiskunnalle merkittävää. Kuten tämä tutkimus ja kirjallisuus osoittavat, yrittäjät luovat uusia työpaikkoja ja täten parantavat elämämme laatua. Tekijän mukaan on tärkeää tutkia erilaisten yritysten suunnittelua, koska se muuttaa asenteita ja mielipiteitä yrittäjämyönteiseksi. Tämä opinnäytetyö on hyödyllinen kenelle tahansa joka on kiinnostunut oman yrityksen tai uran aloittamisesta matkailualan tapahtumatuotannossa.
Tutkimuksessa on esitetty monta syytä, miksi jotkut ihmiset aloittavat oman yrityksen. Yrittäjyys usein periytyy suvuittain isältä pojalle. Jotkut perustavat yrityksen rahan takia ja sen vuoksi, että voivat olla oman itsensä johtajia. Toiset aloittavat yrittävät yrityksen siinä toivossa, että voisivat tehdä sitä mitä rakastavat tehdä ja saisivat palkan työpanoksestaan. Toisaalta suurin osa heistä on samaa mieltä siitä, että yrittäjien täytyy uhrata pitkäjänteisesti ja tavoitteellisesti aikaa ja rahaa yrityksen menestymisen eteen.
Suunnitellessaan tapahtumaa täytyy ottaa huomioon pienimmätkin yksityiskohdat jotta tapahtuma olisi täydellinen ja tilaaja tyytyväinen. Kustannusarvio on tärkeä. Aikataulut täytyy tehdä ja ne pitää saavuttaa. Matkailualalla on melko tavallista, että tapahtuman toimeksianto saadaan lyhyellä tilausajalla ja tapahtuma täytyy suunnitella ja järjestää suhteellisen pienessä ajassa. Nopeatempoisessa tapahtuman valmistelussa punnitaan yrittäjän todellinen ammatillinen osaaminen, jolloin sovelletaan teoriatietoa ja käytännön taitoja mielekkäästi.
Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivisia menetelmiä, joita olivat kysely, kameralla dokumentointi, havainnointi ja teemahaastattelu. Opinnäytetyöprosessin aikana tutkija suunnitteli ja toteutti matkailun ohjelmanpalveluna luontopolun kahdessa viikossa toimeksiantajalle. Luontopolun jär-jestämisen jälkeen tutkija keräsi kaikkien osallistujien sähköpostiosoitteet ja lähetti heille asia-kastyytyväisyyskyselyn, jonka tulokset toimivat ensisijaisena tutkimusaineistona. Kyselyn lisäksi tutkija haastatteli toimeksiantajaa. Haastattelun aineisto toimi tukevana toissijaisena tietona, sillä kyselyyn vastanneiden määrä oli suppea. Aineistojen sisällöt analysoitiin kvalitatiivisesti. Tutkimusaineistosta pystyttiin löytämään ohjelmapalvelutuotteen sosiaalisia ja fyysisiä ulottu-vuuksia, joita ovat mm. luontopolkurastien sijainti, rasteilla esitettyjen kysymysten vaikeusaste sekä näihin kysymyksiin annettujen vastausten hyödyllisyys sekä toimeksiantajalle että osallistu-jille. Tuloksia voidaan hyödyntää Luontopolun tuotekehittelyssä.
Opinnäytetyön tuotoksena on ohjelmapalveluyrityksen liiketoimintasuunnitelma ”Rajakari Events”, Internet-sivut sekä yrityksen ensimmäinen palvelutuote Luontopolku. Tutkimus on hyödyllinen Laurea-ammattikorkeakoululle sillä jatkotutkimusaiheena esitetään yhteistyötä opis-kelijayrittäjyyden kehittämiseksi. Rajakari Events toimii esimerkkiyrityksenä ja toimeksiantajana.
Tämä opinnäytetyö tutkii matkailualan ohjelmapalvelutuotannon liiketoimintaidean kehittämistä yrittäjyyden näkökulmasta. Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee tapahtumien johtamista, yritystoiminnan suunnittelua, palvelua tuotteena ja yrittäjyyttä. Tutkimuskysymys on: onko yrityssuunnitelma toteuttamiskelpoinen?
Tutkimuksen aihe on tärkeä ja ajankohtainen koska yrittäjyys työllistää ja on siten työntekijälle ja yhteiskunnalle merkittävää. Kuten tämä tutkimus ja kirjallisuus osoittavat, yrittäjät luovat uusia työpaikkoja ja täten parantavat elämämme laatua. Tekijän mukaan on tärkeää tutkia erilaisten yritysten suunnittelua, koska se muuttaa asenteita ja mielipiteitä yrittäjämyönteiseksi. Tämä opinnäytetyö on hyödyllinen kenelle tahansa joka on kiinnostunut oman yrityksen tai uran aloittamisesta matkailualan tapahtumatuotannossa.
Tutkimuksessa on esitetty monta syytä, miksi jotkut ihmiset aloittavat oman yrityksen. Yrittäjyys usein periytyy suvuittain isältä pojalle. Jotkut perustavat yrityksen rahan takia ja sen vuoksi, että voivat olla oman itsensä johtajia. Toiset aloittavat yrittävät yrityksen siinä toivossa, että voisivat tehdä sitä mitä rakastavat tehdä ja saisivat palkan työpanoksestaan. Toisaalta suurin osa heistä on samaa mieltä siitä, että yrittäjien täytyy uhrata pitkäjänteisesti ja tavoitteellisesti aikaa ja rahaa yrityksen menestymisen eteen.
Suunnitellessaan tapahtumaa täytyy ottaa huomioon pienimmätkin yksityiskohdat jotta tapahtuma olisi täydellinen ja tilaaja tyytyväinen. Kustannusarvio on tärkeä. Aikataulut täytyy tehdä ja ne pitää saavuttaa. Matkailualalla on melko tavallista, että tapahtuman toimeksianto saadaan lyhyellä tilausajalla ja tapahtuma täytyy suunnitella ja järjestää suhteellisen pienessä ajassa. Nopeatempoisessa tapahtuman valmistelussa punnitaan yrittäjän todellinen ammatillinen osaaminen, jolloin sovelletaan teoriatietoa ja käytännön taitoja mielekkäästi.
Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivisia menetelmiä, joita olivat kysely, kameralla dokumentointi, havainnointi ja teemahaastattelu. Opinnäytetyöprosessin aikana tutkija suunnitteli ja toteutti matkailun ohjelmanpalveluna luontopolun kahdessa viikossa toimeksiantajalle. Luontopolun jär-jestämisen jälkeen tutkija keräsi kaikkien osallistujien sähköpostiosoitteet ja lähetti heille asia-kastyytyväisyyskyselyn, jonka tulokset toimivat ensisijaisena tutkimusaineistona. Kyselyn lisäksi tutkija haastatteli toimeksiantajaa. Haastattelun aineisto toimi tukevana toissijaisena tietona, sillä kyselyyn vastanneiden määrä oli suppea. Aineistojen sisällöt analysoitiin kvalitatiivisesti. Tutkimusaineistosta pystyttiin löytämään ohjelmapalvelutuotteen sosiaalisia ja fyysisiä ulottu-vuuksia, joita ovat mm. luontopolkurastien sijainti, rasteilla esitettyjen kysymysten vaikeusaste sekä näihin kysymyksiin annettujen vastausten hyödyllisyys sekä toimeksiantajalle että osallistu-jille. Tuloksia voidaan hyödyntää Luontopolun tuotekehittelyssä.
Opinnäytetyön tuotoksena on ohjelmapalveluyrityksen liiketoimintasuunnitelma ”Rajakari Events”, Internet-sivut sekä yrityksen ensimmäinen palvelutuote Luontopolku. Tutkimus on hyödyllinen Laurea-ammattikorkeakoululle sillä jatkotutkimusaiheena esitetään yhteistyötä opis-kelijayrittäjyyden kehittämiseksi. Rajakari Events toimii esimerkkiyrityksenä ja toimeksiantajana.