MARKKINOINNIN KEHITTÄMINEN VIESTINNÄN KEINOIN : WWW-SIVUT SOTKAMON VANHAINTUKISÄÄTIÖLLE
Korhonen, Marjatta (2006)
Korhonen, Marjatta
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2006
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002051943
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002051943
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsitteli markkinoinnin kehittämistä viestinnän keinoin. Koska markkinointi liittyy yritysten ja yhteisöjen kaikkiin toimintoihin, tulisi se nähdä koko liiketoimintaa ohjaavana ”ajattelutapa-na”. On tärkeää kehittää sekä sisäistä että ulkoista markkinointia, jotta pysytään mukana kilpailussa ja pystytään parantamaan sekä asiakastyytyväisyyttä että yhteisökuvaa.
Koska kaikki organisaatiot joutuvat kilpailemaan ihmisten ajasta, suosiosta ja rahasta, täytyy markki-nointiin panostaa yhä enemmän resursseja. Myös ne organisaatiot, jotka eivät pyri liiketaloudelliseen voittoon, kilpailevat kuitenkin ihmisten ajasta ja suosiosta. Nykyisin myös ikäihmiset ovat tärkeä kohde-ryhmä, jonka merkitys kasvaa tulevaisuudessa yhä enemmän.
Työn teoreettinen osuus käsitteli sanallista ja sanatonta viestintää sekä viestintätapahtuman osatekijöitä. Lisäksi käsiteltiin sekä sisäisen että ulkoisen markkinoinnin merkitystä työyhteisölle. Koska teknologia ja verkkoviestintä kehittyvät jatkuvasti, tarkasteltiin myös Internetin ja www-sivujen merkitystä viestimenä.
Työn käytännön osuutena oli suunnitella ja tehdä Sotkamon Vanhaintukisäätiölle uudet www-sivut. Sivut esittelevät säätiön tuottamia palveluita ja niiden tavoitteena on tukea ja parantaa markkinointia sekä viestintää. Sivujen suunnittelussa korostui selkeys, visuaalisuus ja käyttäjäystävällisyys, koska koh-deryhmänä ovat eläkeläiset ja ikäihmiset.
Markkinoinnin kehittämiselle luo pohjan, tukevan kivijalan, hyvä ja toimiva sisäinen markkinointi, joka rakennetaan yhdessä henkilöstön kanssa viestinnällisen osaamisen avulla. Näin on mahdollisuus myös parantaa asiakastyytyväisyyttä ja luoda organisaatiolle oikea ja haluttu yhteisökuva.
Koska kaikki organisaatiot joutuvat kilpailemaan ihmisten ajasta, suosiosta ja rahasta, täytyy markki-nointiin panostaa yhä enemmän resursseja. Myös ne organisaatiot, jotka eivät pyri liiketaloudelliseen voittoon, kilpailevat kuitenkin ihmisten ajasta ja suosiosta. Nykyisin myös ikäihmiset ovat tärkeä kohde-ryhmä, jonka merkitys kasvaa tulevaisuudessa yhä enemmän.
Työn teoreettinen osuus käsitteli sanallista ja sanatonta viestintää sekä viestintätapahtuman osatekijöitä. Lisäksi käsiteltiin sekä sisäisen että ulkoisen markkinoinnin merkitystä työyhteisölle. Koska teknologia ja verkkoviestintä kehittyvät jatkuvasti, tarkasteltiin myös Internetin ja www-sivujen merkitystä viestimenä.
Työn käytännön osuutena oli suunnitella ja tehdä Sotkamon Vanhaintukisäätiölle uudet www-sivut. Sivut esittelevät säätiön tuottamia palveluita ja niiden tavoitteena on tukea ja parantaa markkinointia sekä viestintää. Sivujen suunnittelussa korostui selkeys, visuaalisuus ja käyttäjäystävällisyys, koska koh-deryhmänä ovat eläkeläiset ja ikäihmiset.
Markkinoinnin kehittämiselle luo pohjan, tukevan kivijalan, hyvä ja toimiva sisäinen markkinointi, joka rakennetaan yhdessä henkilöstön kanssa viestinnällisen osaamisen avulla. Näin on mahdollisuus myös parantaa asiakastyytyväisyyttä ja luoda organisaatiolle oikea ja haluttu yhteisökuva.