MAAHANTUONTIYRITYKSEN ONGELMA; VARASTOINTI VAI SUORA TOIMITUS LOPPUKÄYTTÄJÄLLE? : Case Greenkey Oy
Tervonen, Risto (2006)
Tervonen, Risto
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2006
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002051937
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002051937
Tiivistelmä
Greenkey Oy on pieni, kahden miehen maahantuonti yritys, joka tuo Kaukoidästä Suomeen
sahatavaran suojaukseen käytettävieä tuotteita, huppuja ja käärettä. Asiakkaana ovat suomalaiset
metsäyhtiöt, niiden sahayksiköt. Opinnäytetyön tehtävänä oli selvittää sitä probleemaa, onko
yrityksen toiminta nykyisellään riittävää yrityksen asiakkaille eli voidaanko rakentaa toimintaa
sellaisille asiakassuhteille, joiden varaan voidaan rakentaa tulevaisuutta vai pystytäänkö nykyisellä
toimintatavalla vastaamaan asiakkaiden tarpeisiin ja sitomaan asiakkaat yritykseen aidolla
parisuhteella. Voidaanko asiakassuhteista jatkossa puhua partnershippinä vai pelkkinä
myyntitapahtumina? Jotta arvoketju olisi asiakkaalle täydellinen ja asiakas tyytyväinen, oli
selvitettävä perustaako tuotteille varasto Suomeen vai ei ja jos perustetaan, kannattaako se ylläpitää
itse vai ostaa varastointi logistiikkatoimijalta.
Teoriaa käsiteltiin logistiikan historian, nykyisyyden ja kehitysodotusten valossa. Lisäksi
arvoketjuajattelu on voimakkaasti mukana koko teoriaosassa.
Tutkimusmenetälmänä käytettiin yrityscasea, jossa asioita tarkasteltiin oikeiden lukujen kautta.
Lopputuloksena oli, että yritys voi perustaa varaston, mutta helppouden ja matalan organisaation
säilyttämiseksi kannattaa varastointi ostaa ulkopuolelta. Katteesta häviää 3-5 %, mutta asiakas saa
kokonaisvaltaisen palvelun. Tämä antaa mahdollisuuden parempaan ja tiiviimpään asiakassuhteeseen
ja uusiin asiakkaisiin.
sahatavaran suojaukseen käytettävieä tuotteita, huppuja ja käärettä. Asiakkaana ovat suomalaiset
metsäyhtiöt, niiden sahayksiköt. Opinnäytetyön tehtävänä oli selvittää sitä probleemaa, onko
yrityksen toiminta nykyisellään riittävää yrityksen asiakkaille eli voidaanko rakentaa toimintaa
sellaisille asiakassuhteille, joiden varaan voidaan rakentaa tulevaisuutta vai pystytäänkö nykyisellä
toimintatavalla vastaamaan asiakkaiden tarpeisiin ja sitomaan asiakkaat yritykseen aidolla
parisuhteella. Voidaanko asiakassuhteista jatkossa puhua partnershippinä vai pelkkinä
myyntitapahtumina? Jotta arvoketju olisi asiakkaalle täydellinen ja asiakas tyytyväinen, oli
selvitettävä perustaako tuotteille varasto Suomeen vai ei ja jos perustetaan, kannattaako se ylläpitää
itse vai ostaa varastointi logistiikkatoimijalta.
Teoriaa käsiteltiin logistiikan historian, nykyisyyden ja kehitysodotusten valossa. Lisäksi
arvoketjuajattelu on voimakkaasti mukana koko teoriaosassa.
Tutkimusmenetälmänä käytettiin yrityscasea, jossa asioita tarkasteltiin oikeiden lukujen kautta.
Lopputuloksena oli, että yritys voi perustaa varaston, mutta helppouden ja matalan organisaation
säilyttämiseksi kannattaa varastointi ostaa ulkopuolelta. Katteesta häviää 3-5 %, mutta asiakas saa
kokonaisvaltaisen palvelun. Tämä antaa mahdollisuuden parempaan ja tiiviimpään asiakassuhteeseen
ja uusiin asiakkaisiin.