MIELIKUVIA OPPIMISNEUVOLASTA SISÄISTEN SIDOSRYHMIEN SILMIN
Huhtakangas, Anu (2005)
Huhtakangas, Anu
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2005
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002041923
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002041923
Tiivistelmä
Kajaanin ammattikorkeakoulun Hyvinvointialan Oppimisneuvolassa todettiin syyskuussa 2004 tarve
toiminnan ja markkinoinnin kehittämiselle. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää millainen mielikuva
ja asenne Kajaanin ammattikorkeakoulun henkilöstöllä ja hoitotyön opiskelijoilla on Oppimisneuvolasta
harjoittelupaikkana ja palveluiden tuottajana.
Kvantitatiivinen tutkimus tehtiin kyselylomakkeella. Kyselylomakkeet lähetettiin henkilöstölle sisäisessä
postissa tammikuussa 2005. Opiskelijoille tutkimus tehtiin samoin tammikuussa 2005 jakamalla
kyselylomakkeet opiskelijanohjaustunneilla. Tutkimustulokset esitetään mielikuviin vaikuttavien
tekijöiden ryhmittelyn mukaisesti, erikseen kummankin tutkimusjoukon osalta. Oppimisneuvolan
strategisten ja toimintokohtaisten mielikuvatekijöitä kuvaavien väittämien avulla saatiin selville
myös psykologisia mielikuvatekijöitä. Tuloksista nähdään myös en osaa sanoa -vastausten
suuri määrä. Nämä vastaukset ovat mielikuvatutkimuksessa merkitseviä vastauksia.
Tutkimustulosten perusteella tietoisuus ja tunteminen Oppimisneuvolasta ovat hyvällä tasolla. Kokemuksia
palveluista oli lähes 70 % henkilöstöstä ja opiskelijoista noin kolmannes oli harjoitellut
Oppimisneuvolassa. Vahvuuksia mielikuvien perusteella ovat muun muassa hyvä palvelu, edullinen
hinnoittelu, liikeidea, toimintatapa, ohjaava terveydenhoitaja, opiskelijoiden luottamus omaan
osaamiseen, luovuuden toteutuminen harjoittelussa sekä tarpeiston nykyaikaisuus. Kehittämiskohteita
mielikuvien perusteella olivat mainonta, opasteet, ohjaus sekä harjoittelun vapaaehtoisuus.
toiminnan ja markkinoinnin kehittämiselle. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää millainen mielikuva
ja asenne Kajaanin ammattikorkeakoulun henkilöstöllä ja hoitotyön opiskelijoilla on Oppimisneuvolasta
harjoittelupaikkana ja palveluiden tuottajana.
Kvantitatiivinen tutkimus tehtiin kyselylomakkeella. Kyselylomakkeet lähetettiin henkilöstölle sisäisessä
postissa tammikuussa 2005. Opiskelijoille tutkimus tehtiin samoin tammikuussa 2005 jakamalla
kyselylomakkeet opiskelijanohjaustunneilla. Tutkimustulokset esitetään mielikuviin vaikuttavien
tekijöiden ryhmittelyn mukaisesti, erikseen kummankin tutkimusjoukon osalta. Oppimisneuvolan
strategisten ja toimintokohtaisten mielikuvatekijöitä kuvaavien väittämien avulla saatiin selville
myös psykologisia mielikuvatekijöitä. Tuloksista nähdään myös en osaa sanoa -vastausten
suuri määrä. Nämä vastaukset ovat mielikuvatutkimuksessa merkitseviä vastauksia.
Tutkimustulosten perusteella tietoisuus ja tunteminen Oppimisneuvolasta ovat hyvällä tasolla. Kokemuksia
palveluista oli lähes 70 % henkilöstöstä ja opiskelijoista noin kolmannes oli harjoitellut
Oppimisneuvolassa. Vahvuuksia mielikuvien perusteella ovat muun muassa hyvä palvelu, edullinen
hinnoittelu, liikeidea, toimintatapa, ohjaava terveydenhoitaja, opiskelijoiden luottamus omaan
osaamiseen, luovuuden toteutuminen harjoittelussa sekä tarpeiston nykyaikaisuus. Kehittämiskohteita
mielikuvien perusteella olivat mainonta, opasteet, ohjaus sekä harjoittelun vapaaehtoisuus.