Asiakasesitteiden valmistamisprojekti lastensuojelulaitos Keisarinviitalle. Lasten osallistaminen esitteiden teon prosessiin
Kiminki, Miikka (2022)
Kiminki, Miikka
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203113380
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203113380
Tiivistelmä
Suunnittelin ja toteutin kolme erilaista esitettä lastensuojelulaitos Keisarinviitalle. Tilaus oli kolmelle erilaiselle esitteelle. Yksi esite oli suunnattu Keisarinviittaan muuttamassa olevalle lapselle, toinen esite oli suunnattu Keisarinviittaan muuttavan lapsen vanhemmille ja kolmannen esitteen tarkoitus oli toimi yleisenä esitteenä Keisarinviitasta. Esitteiden tekoon kuului monta eri vaihetta. Visuaalisen ilmeen, tekstien ja kuvien suunnittelua, sekä kaikkien näiden toteutusvaiheet. Taittotyö kuului myös minulle, jonka toteutin Adobe Indesign-ohjelmalla.
Esitteiden tekoon mukaan sain osallistettua kolme Keisarinviitassa asuvaa lasta. He olivat mukana esitteeseen tulevien valokuvien suunnittelussa ja itse toteutuksessa. Valokuvauspäiviä toteutettiin kolme kappaletta. Osa kuvauksista oli rakennettuja ja osa valokuvattu silloin, kun jokin tapahtuma ollut jo valmiiksi käynnissä. Esitteiden kuvat suunniteltiin sellaisiksi, että ne kuvastaisivat Keisarinviitassa vietettävää arkea. Kuviin haluttiin mukaan toimintaa ja erilaisia harrastuksia. Lapset ilmaisivat suunnitteluvaiheessa, että eivät haluaisi esitteeseen pelkkiä tilakuvia Keisarinviitasta, vaan haluavat elämää ja toimintaa.
Opinnäytetyössäni raportoin esitteiden teon eri vaiheita. Pohdin myös valokuvan käyttöä lastensuojelulaitosohjaajan työssä. Teoreettisena viitekehyksenä pohdin osallisuuden ja vuorovaikutuksellisuuden tavoitteita ja onnistumisia opinnäytetyössäni.
Esitteiden tekoon mukaan sain osallistettua kolme Keisarinviitassa asuvaa lasta. He olivat mukana esitteeseen tulevien valokuvien suunnittelussa ja itse toteutuksessa. Valokuvauspäiviä toteutettiin kolme kappaletta. Osa kuvauksista oli rakennettuja ja osa valokuvattu silloin, kun jokin tapahtuma ollut jo valmiiksi käynnissä. Esitteiden kuvat suunniteltiin sellaisiksi, että ne kuvastaisivat Keisarinviitassa vietettävää arkea. Kuviin haluttiin mukaan toimintaa ja erilaisia harrastuksia. Lapset ilmaisivat suunnitteluvaiheessa, että eivät haluaisi esitteeseen pelkkiä tilakuvia Keisarinviitasta, vaan haluavat elämää ja toimintaa.
Opinnäytetyössäni raportoin esitteiden teon eri vaiheita. Pohdin myös valokuvan käyttöä lastensuojelulaitosohjaajan työssä. Teoreettisena viitekehyksenä pohdin osallisuuden ja vuorovaikutuksellisuuden tavoitteita ja onnistumisia opinnäytetyössäni.