Tunnetaitoihin tutustumista Askeleitttain-ohjelmalla
Pajunen, Tiina (2014)
Pajunen, Tiina
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405045665
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405045665
Tiivistelmä
Monet tutkimukset, tilastot ja uutiset kertovat ihmisten sosiaalisista vaikeuksista ja ongelmista sekä niiden surullisista seurauksista. Aggressiivisuus on lisääntynyt. Koska se ei ole moraalisesti oikeutettua tai hyväksyttyä, täytyisi aggressiiviseen käyttäytymismalliin saada konkreettinen muutos.
Mitä nuorempana lapsi oppii sosiaalisia ja tunnetaitoja, sen helpompi hänen on selviytyä erilaisista sosiaalisista tilanteista. Pitkittäistutkimusten mukaan lapsen aggressiivinen käytös kielii mittavista vaikeuksista tulevaisuudessa ja ne voivat vaikuttaa mahdollisesti jopa läpi hänen elämänsä ajan.
Tutkimuksen tavoite oli löytää sopiva ja helppo menetelmä opettaa tunnetaitoja päiväkodissa pienille lapsille, myös erityisen ja tehostetun tuen tarvitsijoille. Menetelmäksi valikoitui Askeleittain-ohjelma. Se on kehitetty ennaltaehkäiseväksi ohjelmaksi väkivaltaa vastaan ja sitä voidaan opettaa lapsille neljästä ikävuodesta eteenpäin. Askeleittain-ohjelma soveltuu hyvin päiväkoti-ikäisten lasten opettamiseen, ja sitä on helppo soveltaa oman ryhmän vaatimusten mukaiseksi esimerkiksi erityislapset huomioiden.
Menetelmää kokeiltiin päiväkodissa neljä ja viisi- vuotialle lapsille. Tutkimus rajattiin koskemaan Askeleittain-ohjelman I jaksoa, Empatiaosiota. Tulokset olivat positiivisia. Lapset olivat motivoituneita oppituokioilla ja perustunteet tulivat tutuiksi. Leikin avulla he opettelivat monia tunnetaitoihin liittyviä asioita. Askeleittain-ohjelman materiaali on helppokäyttöinen ja hyvä työkalu varhaiskasvatuksen työntekijöille.
Mitä nuorempana lapsi oppii sosiaalisia ja tunnetaitoja, sen helpompi hänen on selviytyä erilaisista sosiaalisista tilanteista. Pitkittäistutkimusten mukaan lapsen aggressiivinen käytös kielii mittavista vaikeuksista tulevaisuudessa ja ne voivat vaikuttaa mahdollisesti jopa läpi hänen elämänsä ajan.
Tutkimuksen tavoite oli löytää sopiva ja helppo menetelmä opettaa tunnetaitoja päiväkodissa pienille lapsille, myös erityisen ja tehostetun tuen tarvitsijoille. Menetelmäksi valikoitui Askeleittain-ohjelma. Se on kehitetty ennaltaehkäiseväksi ohjelmaksi väkivaltaa vastaan ja sitä voidaan opettaa lapsille neljästä ikävuodesta eteenpäin. Askeleittain-ohjelma soveltuu hyvin päiväkoti-ikäisten lasten opettamiseen, ja sitä on helppo soveltaa oman ryhmän vaatimusten mukaiseksi esimerkiksi erityislapset huomioiden.
Menetelmää kokeiltiin päiväkodissa neljä ja viisi- vuotialle lapsille. Tutkimus rajattiin koskemaan Askeleittain-ohjelman I jaksoa, Empatiaosiota. Tulokset olivat positiivisia. Lapset olivat motivoituneita oppituokioilla ja perustunteet tulivat tutuiksi. Leikin avulla he opettelivat monia tunnetaitoihin liittyviä asioita. Askeleittain-ohjelman materiaali on helppokäyttöinen ja hyvä työkalu varhaiskasvatuksen työntekijöille.